همشهری آنلاین: جهان از نظر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه یک عصر جدید انرژی اتمی است

شبکه خبری n-tv.de گزارش داد، یوکیا آمانو (Yukiya Amano) در جلسه افتتاحیه نشست سالانه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با حضور همه 151 عضو آژانس روز دوشنبه در وین آغاز شد، گفت بیش از 60 کشور علاقمند هستند تا حرکت جدیدی به سوی استفاده از انرژی هسته‌ای داشته باشند.

وی افزود انتظار می‌رود تا سال 2030 میلادی 10 تا 25 کشور اتمی جدید نخستین راکتورهای شان را راه اندازی کنند.

این سازمان تخصصی سازمان ملل در سال 1957 تاسیس شد و وظیفه آن نظارت بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در سراسر جهان است.

آمانو گفت: مبالغه آمیز نیست که بگوییم در آستانه عصر جدیدی قرار داریم.

به گفته مدیرکل آژانس، در حالی که تصمیم به استفاده از انرژی هسته ای بستگی به نظر دولت ها دارد، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند در به کارگیری کارآمد، ایمن و مسئولیت پذیرانه این انرژی کمک کند.

به گفته وی، به خاطر افزایش میزان علاقمندی به انرژی هسته ای، سازمان تحت مدیریت وی در حال حاضر کارشناسان جدیدی را برای این حوزه به کار گرفته است.

آمانو همچنین از انرژی هسته‌ای به عنوان سلاحی در جنگ با تغییرات اقلیمی یاد کرد.

درخواست کمک از نهادهای مالی

مدیرکل آژانس که حدود یک سالی است در این سمت فعالیت می‌کند، از نهادهای مالی بین‌المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول درخواست کرد از پروژه‌های هسته‌ای بیشتر حمایت کنند.

وی گفت: از آنجا که بسیاری از کشورها انرژی هسته‌ای را به عنوان منبع انرژی قابل اطمینان و پاک تلقی می‌کنند و می‌خواهند از آن برای متنوع ساختن منابع انرژی خود استفاده کنند، باید نهادهای مالی دستور العمل‌های جدیدی را تدارک ببینند. آنها تاکنون در این زمینه محتاط عمل کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پیش آمار جدیدی را درباره آینده انرژی هسته‌ای منتشر کرد. بر اساس تخمین های این نهاد تخصصی، احتمالا سهم انرژی اتمی در تولید انرژی در سراسر جهان از 13.8 درصد (در سال 2009) به حدود 16.6 درصد تا (تا سال 2030) افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که منتقدان خلاف این را انتظار دارند و می‌گویند بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای که آژانس آنها را در حال احداث می‌داند، سال‌هاست در حال ساخت هستند، بدون آنکه تاریخ تکمیل آنها مشخص باشد.

کد خبر 116509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز