همشهری آنلاین: جنبش عدم تعهد در درخواستی از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار اصلاح اشتباهات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موضوع پرونده هسته‌ای ایران شد.

آمانو

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری کویت، ایهاب فوزی رئیس دفتر جنبش عدم تعهد در وین، در نامه ای به یوکیا امانو در اشاره به برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد، چرا در زمانی که گزارش های آژانس از نبودن دلیلی مبنی بر انحراف در پرونده هسته ای ایران خبر می‌دهد، این سازمان ایران را به عدم همکاری یا چالش در مسیر همکاری دو جانبه متهم می‌کند؟

وی از مدیر کل آژانس بین المللی خواست، در گزارش دوم دسامبر خود به شورای حکام آژانس در پی اصلاح اینگونه اشتباهات بر آید.

ایهاب فوزی که سفیر دائم مصر در آژانس بین‌المللی اتمی است در نامه خود خواستار آن شد تا مدیر کل این سازمان بین‌المللی به پیگیری و حل پرونده‌های هسته‌ای خاورمیانه اهتمام بیشتری داشته باشد.

این نامه که اواخر ماه گذشته برای یوکیا امانو ارسال شده است، اما خبر آن به تازگی منتشر شد در سه محور تنظیم شد که بخشی از آن به ضرورت ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح اتمی اشاره دارد و در دو بخش دیگر پرونده هسته‌ای ایران و سوریه مطرح شده است.

این نامه که با نام کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به مدیر کل آژانس بین‌المللی ارسال شد، از یوکیا امانو می خواهد کشورهای عضو آژانس را از تلاش های دوره ای این سازمان برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای آگاه سازد.

در این نامه از یوکیا امانو خواسته شد در مسیر ایجاد برنامه های جدیدی باشد که تضمینی برای اجرایی شدن قوانین آژانس بین المللی درباره تاسیسات هسته‌ای منطقه خاورمیانه به شمار آید.

فوزی در نامه اش به امانو اضافه کرد، به مشورت با کشورهای عضو آژانس و استفاده از تجربه های منطقه ای دیگر کشورها اهتمام ورزد و از این طریق با نوعی اعتماد سازی در مسیر ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای گام بردارد.

در این نامه در اشاره به فعالیت های هسته‌ای سوریه آمده است، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش‌هایی را از بمباران بدون دلیل پایگاه دیرالزور سوریه که در سپتامبر دو هزاروهفت و از طرف جنگنده‌های اسرائیلی انجام شد تهیه کند تا درستی یا نادرستی ادعای اسرائیل مبنی بر هسته‌ای بودن این پایگاه اثبات شود.

گفتنی است، آژانس درگزارش اخیر خود ایران و سوریه را به عدم همکاری متهم کرد.

قرار است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای دوم و سوم دسامبر برنامه هسته‌ای ایران و سوریه و میزان التزام این دو کشور به معاهده ان پی تی را بررسی کند.

کد خبر 120296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز