گروه سیاسی: معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با رد ادعاهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم‌همکاری تهران با بازرسان آژانس، این نهاد نظارتی را پیرو دستورهای غرب دانست و تاکید کرد: این سخنان اشتباه بوده و گمراه‌کننده هستند.

اسحاق آل‌حبیب ادامه داد: آژانس تحت فشارهای غرب درصدد یافتن اشتباهی در برنامه هسته‌ای ایران است.واکنش از صندلی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی نشان داده شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آنکه گزارش‌های سؤال‌برانگیزی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در نشست‌های بهار و تابستان شورای حکام آژانس، ارائه کرده اکنون نیز می‌گوید: ایران همکاری لازم را برای تایید صلح آمیز بودن کلیه فعالیت‌های اتمی خود انجام نداده است.

یوکیا آمانو در نخستین گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: ایران هنوز همکاری‌های لازم را برای دادن اجازه به آژانس برای تایید اینکه همه مواد هسته‌ای در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز است، فراهم نکرده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در ادامه ادعاهایش گفت که تهران باید قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس را کاملا اجرایی کند.

به بهانه قطعنامه‌ها

به گزارش خبرگزاری کانادا، آل‌حبیب نیز در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به گفته‌های یوکیا آمانو گفت که تهران منتظر است تا شاهد حسن‌نیت دیگر کشورها و قصد واقعی آنها برای داشتن مذاکراتی معنادار و موفقیت‌آمیز باشد.او بار دیگر تعهد ایران به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تکرار و خاطرنشان کرد که تهران به الزامات خود تحت توافقنامه پادمان‌های معاهده منع اشاعه عمل کرده است.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل گفت که درخواست‌هایی اضافی به بهانه قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل از ایران شده است و به همین دلیل ادعای اینکه ایران همکاری‌های لازم را نداشته نادرست و گمراه‌کننده است.

با یک معما مواجهیم

پیش از این نیز نماینده دائم ایران در سخنرانی خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره تاکید کرده است: ما با یک معما مواجه هستیم، زیرا گزارش بازرسان همراه با چنین توضیحات مشروح فنی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ثابت می‌نماید که آژانس به تمامی مواد و تاسیسات هسته‌ای در ایران دسترسی کامل داشته و ازجمله نشان‌دهنده بازرسی مکرر با استفاده از اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس است. لذا این ادعا که ایران همکاری لازم را مبذول نداشته نادرست و گمراه‌کننده است.

به گزارش ایسنا، علی اصغر سلطانیه در ادامه سخنرانی خود گفت: در این رابطه لازم است مدیرکل بین وظایف ناشی از پادمان جامع NPT و درخواست‌هایش مرتبط با پروتکل الحاقی تفاوت قائل شود. در هرحال اینجانب ناگزیر هستم به ایشان یادآوری نمایم که بیانیه کنفرانس بازنگری NPT اظهارات مداوم ما را دایر بر اینکه پروتکل الحاقی داوطلبانه بوده و یک سند الزام‌آور نیست تایید نموده است. بایستی توجه داشت که درخواست‌های پروتکل الحاقی فراتر از مفاد پادمان جامع NPT و تحت بهانه قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت، اعتبار آژانس را در معرض لطمه جدی قرار داده است.

ترکیه، انتظار میزبانی دارد

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورش انتظار دارد میزبان مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو 1 + 5 باشد. عبدالله گل که در مراسمی در آکسفورد انگلیس سخن می‌گفت و رویترز خبر آن را منتشر کرد، تاکید کرد: در نتیجه تحولات اخیر حتما شنیده‌اید که ترکیه میزبان دیدار کشورهای عضو گروه1 + 5 با ایران در ترکیه خواهد بود و این اتفاق به‌زودی خواهد افتاد.

گل گفت که ایران معتقد است مذاکرات ابزار مهمی برای اعتمادسازی و گامی به‌سوی دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک است. پیش از این، وزیر امور خارجه گفت که تهران آماده است با کشورهای عضو 1 + 5 (5عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به علاوه آلمان) مذاکره کند و ترکیه می‌تواند محل مناسبی برای برگزاری این گفت‌وگوها باشد. ترکیه که یکی از اعضای ناتو و نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپاست در چند سال اخیر روابط سیاسی و تجاری نزدیکی را با ایران درپیش گرفته است.

کد خبر 120380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز