روز گذشته فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که به‌زودی زنجیره 164 تایی سانتریفیوژ‌های نسل جدید نصب خواهد شد.

پرویز سروری

در مورد کم و کیف این موضوع با پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

  • رئیس سازمان انرژی هسته‌ای از نصب زنجیره ‌١٦٤ تایی سانتریفیوژهای نسل جدید خبر داده نصب این زنجیره چه تاثیری در فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد ؟ واکنش آژانس چه خواهد بود؟

همانگونه که بارها اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در قالب توافقات صورت‌گرفته و تکالیفی که براساس NPT تمام اعضا دارند و حقوقی که به این واسطه از آن برخوردارند، در یک بستر کاملا صلح‌آمیز اما با استفاده از حداکثر حقوقی که در NPT برای همه اعضا پیش‌بینی شده به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و حاضر نیست تحت فشار آمریکا و سایر دولت‌های غربی حقوق مسلم خود را نادیده بگیرد. از این جهت توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای ایران در بستر صلح‌آمیز امری است که در گذشته توسط مسئولین کشور بارها مورد تاکید قرار گرفته و ما در این راستا تمامی اقداماتی را که برای پیشبرد اهداف هسته‌ای کشور لازم بوده انجام داده‌ایم. این اقدام نیز با هدف افزایش ظرفیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در قالب معاهده NPT بوده و می‌تواند امکان استفاده ایران را از ظرفیت‌های علمی‌ای که از این موضوع می‌تواند به دست بیاید، در موضوعات پزشکی، کشاورزی و...که به آنها نیاز داریم تامین کند. ان‌شاءالله تا 2 ماه دیگر هم برق نیروگاه بوشهر وارد شبکه سراسری می‌شود. همه اینها نشان می‌دهد که ایران قاطعانه حقوق هسته‌ای خود را پیگیری می‌کند و معتقد هستیم که اگر آژانس در یک مسیر کارشناسی قرار بگیرد، تعامل ایران با آژانس می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری را برای هر دو طرف ایجاد کند. فضای سیاسی‌ای که امروز آژانس درگیر آن است باعث شده رفتار‌های آژانس کاملا غیرمنطقی، غیرعلمی و غیرکارشناسی باشد.

  • نظر شما درباره صحبت‌های آمانو که پاسخ آقای عباسی را قانع‌کننده ندانسته‌بود چیست؟

فکر می‌کنم آمانو بهتر است به مصاحبه اخیر آقای البرادعی در مصر توجه کند که در آن رسما اعلام کرد که در زمان مدیریتش بر آژانس، پیوسته تحت فشار آمریکا و غرب مجبور بود مواضع غیرشفاف علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کند. همچنین البرادعی در آنجا اعلام کرد ایران به هیچ وجه نیت استفاده نظامی از فناوری هسته‌ای‌اش را ندارد و برنامه ایران کاملا صلح‌آمیز است. با این حال این اظهارات هرگز در زمان مسئولیت آقای البرادعی بیان نشد. امروز هم آمانو همان راه غلط البرادعی را در پیش گرفته و به جای اینکه در یک بستر کاملا کارشناسی اظهار عقیده و نظر کند با فشار آمریکا و غرب و در یک فضای کاملا سیاسی موضع‌گیری می‌کند. این مواضع هیچ پایه حقوقی ندارد و فاقد ارزش حقوقی است؛ چرا که از یک موضع کارشناسی برنخاسته است. آقای عباسی و تیم هسته‌ای ایران کاملا در راستای وظایف و حقوقی که در آژانس و NPT برای کشور‌های عضو پیش‌بینی شده حرکت کرده و مواضعی که اتخاذ می‌کنند کاملا منطقی، علمی و کارشناسی است اما آمانو و غرب که به‌دنبال تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند منطق ایران را که منطبق با NPT هم هست بر نمی‌تابند.

  • اشاره داشتید که برق نیروگاه بوشهر تا 2 ماه دیگر وارد شبکه سراسری می‌شود. آیا سفر مدودوف به ایران هم در همین راستا صورت می‌گیرد ؟

من فکر می‌کنم باید در همین راستا باشد. چون مقامات روسی هم این موضوع را بارها اعلام کرده‌اند و مدعی هستند که در چارچوب جدول برنامه‌ریزی شده پیش می‌روند و به‌نظر می‌رسد این جدول دارد به‌طور کامل رعایت می‌شود.

 

کد خبر 137189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز