چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محافظان پیشین طارق الهاشمی در دادگاه به داشتن دستور برای بمب‌گذاری و کشتن مقامات امنیتی اعتراف کردند.

طارق الهاشمی

آنها در دادگاهی که برای رسیدگی به اتهام برنامه و اعمال تروریستی معاون پیشین رئیس‌جمهور عراق برگزار شده بود اعترافشان به گرفتن دستور برای کشتن مقام‌های امنیتی و بمب‌گذاری را مطرح کردند.

طارق الهاشمی به ترکیه فرار کرده و این دادگاه او را به طور غیابی محاکمه می‌کند. اگر هاشمی محکوم شناخته شود با حکم مرگ روبه‌رو خواهد بود.

طارق الهاشمی متهم است به نقش داشتن در 150 بمب‌گذاری، ترور و حمله‌های دیگر در سال‌های 2005 تا 2011. دولت عراق می‌گوید جوخه‌های مرگ سنی را تا حد زیادی محافظان او دیگر کارمندانش تشکیل می‌داده‌اند.

دادگاه روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت بیشتر روی پرونده‌های سال‌‌ها اخیر متمرکز بود.

عدی قاضی امین، یکی از محافظان که در زمان صدام ارتشی بود گفت در سال 2008 به گروه کارکنان الهاشمی پیوست و در سال 2009 از داماد معاون رئیس‌جمهور دستور گرفت تا گروه بمب‌گذار در جاده‌ةای دور و بر بغداد را اسکورت کند.

امین اظهار داشت در سال 2011 هم به او دستور داده شده یک ژنرال ارتش و یک وکیل را ترور کند که او برای انجام ندادن این دستور تقاضای تغییر شغل کرده اما داماد الهاشمی که مسئولیت دفتر و کارهای معاون پیشین رئیس‌جمهور عراق به عهده او بود، امین را تهدید به قتل کرده و گفته در صورت سرپیچی از دستور خانواده‌اش در خطر خواهند بود.

بقیه محافظانی که برای ادای شهادت احضار شده بودند نیز از دستورهایی مشابه صحبت کردند.

جلسه بعدی دادگاه به یک‌شنبه آینده موکول شد.

کد خبر 170755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز