گروه بین‌الملل ـ محمد کرباسی: عراق بار دیگر شاهد رشته انفجارهایی بود که ثبات و امنیت در این کشور را هدف قرار داده است.

در این رابطه و بحران سیاسی این کشور با حسین رویوران، کارشناس مسائل عراق گفت‌وگو کردیم.

  • انفجارها در عراق با وجود گذشت ۹ سال از جنگ با چه هدفی و چرا به‌صورت عمده علیه شیعیان صورت می‌گیرد؟

در عراق عناصری وجود دارند که مخالف امنیت و ثبات در این کشور هستند. عمده‌ترین نیروهایی که در زمینه ایجاد ناامنی فعال هستند حزب بعث و القاعده به‌حساب می‌آیند. کشورهایی هم مثل عربستان و قطر هستند که از وضع موجود ناراضی هستند. این کشورها حتی از فردی مانند طارق الهاشمی که متهم به مجموعه‌ای از حملات تروریستی است دعوت می‌کنند و قول می‌دهند که اگر وی بتواند محوری را در مقابل دولت عراق تشکیل دهد از او حمایت خواهند کرد.

آنچه در عراق می‌گذرد نتیجه همکاری عناصر طرفدار ناامنی در داخل و کشورهایی در منطقه است که به‌دنبال بر هم‌زدن شرایط در عراق هستند. گرچه در این انفجارها مردم و به‌صورت عمده شیعیان هدف قرار می‌گیرند اما هدف تضعیف نظام عراق است. اکنون نیروهایی که به‌دنبال این مسئله هستند به‌گونه‌ای در تلاش برای راه انداختن فتنه مذهبی (بین شیعه و سنی) هم هستند.

  • در عرصه سیاسی هم دولت مالکی به‌عنوان یک شیعه هدف حمله قرار دارد. این انفجارها در مسیر حمایت از طارق الهاشمی و ضربه زدن به مالکی صورت می‌گیرد؟

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در راس یک دولت ائتلافی با همکاری همه گروه‌ها قرار دارد اما مهم‌ترین پایگاه حامی او شیعیان به‌حساب می‌آید. شخص مالکی به‌عنوان دبیرکل حزب الدعوه حامیان اصلی‌اش جامعه شیعی این کشور است و هدف از حمله به شیعیان ایجاد نارضایتی و از بین بردن پایگاه اجتماعی نخست‌وزیر عراق به‌حساب می‌آید. طارق الهاشمی خودش یکی از مهم‌ترین عاملان ناامنی در عراق و مجری سفارش‌های عربستان بوده است. اکنون یکی از مسائل مطرح در پرونده وی مبالغ بسیار بالایی است که از عربستان دریافت و میان گروه‌های تروریستی توزیع کرده است. واگرایی در جهان اسلام و ایجاد تقابل میان شیعه و سنی با استفاده از حملات تروریستی از اهداف عربستان، آمریکا و اسرائیل است.

  • وضعیت مالکی پس از شکست تلاش برای رأی عدم‌اعتماد به وی چطور است؟

مجلس عراق ۳۲۵ کرسی دارد و تلاش بر این بود که نصف به علاوه یک کرسی‌ها طرح رأی عدم‌اعتماد به وی را امضا کنند. عربستان و قطر هزینه‌های زیادی برای این مسئله کردند و تعدادی از نمایندگان اعلام کردند که به آنها پیشنهاد رشوه‌های میلیونی شده تا این لیست را امضا کنند. یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های مالکی این بود که در یک پاتک بخشی از این افراد را از اردوگاه مخالفان خود جدا کرد. شکست فرایند سلب اعتماد از یک طرف موقعیت مالکی را تثبیت می‌کند و از طرف دیگر به او هشدار می‌دهد که حجم اعتراض نسبت به وی بالاست و باید با اصلاحات و جلب اعتماد دیگر گروه‌های سیاسی، کارهایی انجام دهد.

  • برخی می‌گویند تلاش‌ها علیه مالکی بخشی از طرحی منطقه‌ای برای به زیر کشیدن دولت‌های مخالف آمریکاست. چه نظری در این رابطه دارید؟

به‌نظرم درست نیست. مالکی رابطه تقریباً خوبی با آمریکا دارد و شاخص‌های میدانی هم این مسئله را نشان می‌دهد. مثلا مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان در فروردین به آمریکا رفت و در تلاش برای اعلام استقلال کردستان بود اما آمریکا جلوی بارزانی را گرفت. این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا در تعارض با مالکی قرار نگرفته است. مالکی در اجلاس 1+5 نشان داد که در یک موقعیت وسط برای جمع کردن طرفین پشت یک میز قرار دارد.

کد خبر 174022
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز