همشهری آنلاین: موافقت نخست وزیر عراق با بازگشت عراقی های مقیم سوریه به شرط دست نداشتن در اقدامات تروریستی و کشتار در عراق و تصمیم مقتدی صدر برای فعال سازی جیش المهدی با توجه به فعالیت گسترده گروههای مسلح تکفیری در سوریه از جمله خبرهای مربوط به این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النهرین، "نوری المالکی" از سازمان ملل متحد خواست که برای حمایت از عراقی های مقیم سوریه و فراهم آوردن شرایط بازگشت به عراق، اقدام فوری به عمل آورد.

نخست وزیر عراق بیان کرد: عراقی ها در معرض قتل و غارت به دست گروههای تروریستی که طی سالیان گذشته عراق را بی ثبات کرده بودند، قرار دارند.

وی افزود: ما عراقی هایی که در خونریزی های عراق دخالتی نداشته اند را مورد عفو قرار می دهیم و مخالفان می توانند به عراق بازگردند.

از سوی دیگر "حاکم الزاملی" نماینده پارلمانی جریان صدر فاش کرد: مقتدی صدر قصد دارد دوباره سپاه المهدی را با توجه به خطری که اخوان المسلمین سوریه در صورت سرنگونی نظام اسد می تواند برای عراق داشته باشد، فعال کند.

وی افزود: مقتدی صدر نگران سرنگونی نظام بشار اسد و به قدرت رسیدن گروه اخوان المسلمین است و آن را خطری بزرگ برای عراق در آینده می داند.

الزاملی بیان کرد: خطر اخوان المسلمین برای عراق به مراتب بیشتر از اسرائیل و آمریکاست و هدف اخوان المسلمین ویرانی تمدن عربی از داخل است و خط مشی آنها برای مسلمان کردن دیگران، عملیات جهادی متمدنانه است.

از سوی دیگر "علی الدباغ" سخنگوی دولت عراق گفت: به سب وضعیت امنیتی نابسامان از پذیرفتن آوارگان سوری معذوریم.

وی افزود: مناطق مرزی ما عمدتا صحرایی است و ما نمی توانیم همانند ترکیه و اردن حمایت و کمک لازم را از آوارگان به عمل آوریم.

کد خبر 178215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز