جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که اختلاف‌های سیاسی عراق در روزهای گذشته با دخالت برخی همسایه‌های این کشور تنش بیشتری پیدا کرده است مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با سفر به منطقه خود مختار کردستان عراق تلاش خود برای اتحاد دوباره گروه‌های سیاسی این کشور و حل‌وفصل بحران به‌وجود آمده را آغاز کرد.

عراق

در حالی که طی روزهای گذشته مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان به صراحت از تجزیه حرف زده بود و حتی برای برگزاری همه‌پرسی تجزیه تاریخ تعیین کرده‌بود، پنجشنبه شب رهبر جریان صدر در نخستین سفر خود به کردستان عراق وارد اربیل شد تا با مقام‌های این منطقه برای پایان اختلاف‌های سیاسی مذاکره کند. بارزانی به تازگی تهدید کرده بود اگر دولت حاکم مشارکت همه گروه‌ها در روند سیاسی عراق را نپذیرد، منطقه کردستان عراق از دولت مرکزی جدا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر در فرودگاه اربیل در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سفر وی پس از دیدارش با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در تهران صورت گرفته و اکنون می‌خواهد دیدگاه‌های رهبران منطقه کردستان را هم بشنود. این روحانی شیعه پنجشنبه شب از تهران با هواپیمای خصوصی به اربیل رفت و در فرودگاه مورد استقبال مسعود بارزانی قرار گرفت.

اختلاف‌ها میان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و مسعود بارزانی اخیرا پس از فرار طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهور این کشور به منطقه کردستان شدت گرفت. الهاشمی از سوی دستگاه قضایی عراق متهم به هدایت عملیات تروریستی شده است اما مقام‌های منطقه کردستان تاکنون حاضر به تحویل او برای محاکمه نشده‌اند. مسئله الهاشمی بهانه‌ای برای بالا گرفتن اختلاف‌ها میان کردها و دولت مالکی بوده است و دو طرف مسائل مورد مناقشه دیگری مانند درآمدهای نفتی دارند.

اوایل ماه جاری میلادی مقام‌های کردستان صادرات نفت را متوقف کردند. دلیل این کار اعتراض به بدهی 1.5 میلیارد دلاری است که کردستان می‌گوید به شرکت‌های خارجی فعال در این منطقه بدهکار است و دولت بغداد این پول را نمی‌پردازد.مقام‌های دولت عراق اما اعلام کرده‌اندکه اربیل بیش از ۵ میلیارد دلار بابت صادرات نفت به دولت بدهکار است و مقام‌های این منطقه را به قاچاق نفت متهم کرده‌اند.

بارزانی و رهبران ائتلاف سنی العراقیه در جریان اختلاف‌های اخیر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق را به‌خودمحوری در اداره کشور متهم کرد‌ه‌اند. مقتدی صدر در نشستی خبری با تاکید بر اینکه وضعیت سیاسی کنونی عراق باید هر چه سریع‌تر خاتمه پیدا کند اعلام کرد: سیاست کنارگذاشتن اقلیت‌های سیاسی در عراق باید هرچه زودتر برداشته شود. وی گفت: اقلیت عراق بخش مهمی از ساختار سیاسی کشور است و باید در بازسازی سیاسی، اقتصادی و امنیتی حضور فعال داشته باشد. رهبر جریان صدر همچنین در دیدار با مسعود بارزانی اعلام کرد:

همه باید در تقویت دولت عراق سهیم باشند و این کار با مشارکت همه گروه‌های عراقی در دولت محقق می‌شود. صدر همچنین تاکید کرد که مسئله وزارتخانه‌های امنیتی عراق باید حل و فصل شود؛ مسئله‌ای که به معنای تعیین وزیران جدید برای وزارتخانه‌های امنیتی عراق به حساب می‌آید که تاکنون نوری مالکی سرپرستی آنها را بر عهده داشته است. مقتدی صدر اعلام کرده که دستور کاری با ۱۸ موضوع برای حل و فصل بحران عراق دارد.

اختلاف‌های سیاسی در عراق باعث شده تا مقام‌های برخی کشورها مانند ترکیه اقدام به دخالت در امور داخلی این کشور کرده و اظهارات تندی را علیه نخست‌وزیر عراق مطرح کنند. این در حالی است که برخی مقام‌های جریان صدر حتی زمزمه‌هایی از تعیین نخست‌وزیر از این جریان را آغاز کرده‌اند.

حکیم الزمیلی یکی از نمایندگان جریان صدر به تازگی اعلام کرده است که برخی گروه‌های سیاسی تمایل خود را برای معرفی نامزد از سوی جریان صدر برای دراختیار گرفتن پست نخست‌وزیری اعلام کرده‌اند. جریان صدر ۴۰ کرسی از مجموع ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارد. برخی کشورهای منطقه مانند قطر، ترکیه وعربستان با میزبانی از طارق الهاشمی در جریان اختلاف‌های سیاسی اخیر نشان دادند که از بخش‌گرایی در عراق حمایت می‌کنند اما اکنون مقتدی صدر در تلاش است تا بار دیگر گروه‌های عراقی (شیعه، سنی و کردها) را با یکدیگر متحد کند؛ مسیری که بسیاری آن را تنها راه‌حل اداره عراق و آرامش این کشور می‌دانند.

کد خبر 167995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز