مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رژیم غذایی غنی از بستنی و سایر لبنیات پرچرب ممکن است خطر یک نوع باروری در زنان را کاهش دهد

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بررسی داده‌های حاصل از "مطالعه بهداشت پرستاران" - یک مطالعه بهداشتی معتبر در آمریکا -دریافتند زنانی که هر روز دو وعده یا بیشتر فراورده‌های لبنی کم‌چربی مصرف می‌کردند، نسبت به زنانی که کمتر از یک وعده در هفته از چنین غذاهایی را می‌خوردند، تقریبا با  احتمال دو بار بیشتر دچار مشکل باروری به علت فقدان تخمک‌گذاری شد‌ه‌اند.

برعکس زنانی که دست کم یک بار در روز لبنیات چرب می‌خوردند 27 درصد کمتر احتمال داشت به این نوع ناباروری دچار شوند.

با این وجود پژوهشگران می‌گویند زنان نباید این نتایج را که بر اساس گزارش‌ها در مورد نوع غذاهای مصرفی گروهی از زنان در طول سال‌های متمادی است و نه یک تجربه علمی دقیق که در آن عوامل غذایی خاص موجود در لبنیات به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند، بیش از حد تعمیم دهند.

دکتر خورخه چاوارو یک از پژوهشگران دانشگاه هاروارد در این مورد می‌گوید:‌ "منظور ما این نیست که زنان برای باروری باید سه بار در روز بستنی بخورند. اما مطمئنا می توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی مقادیر کم چربی اشباع‌شده روزی یک وعده هم لبنیات پرچرب خورد."

سایر کارشناسان در مورد دادن توصیه عملی بر مبنای نتایج این تحقیق ابراز تردید می‌کنند، به خصوص که اشکال در تخمک‌گذاری تنها در یک سوم موارد علت ناباروری زنان است.

نکته تردیدآمیز دیگر این است این تحقیق رابطه‌ای میان ناباروری و غذاهای لبنی به طور کلی پیدا نکرد. برعکس پژوهشگران تنها هنگامی زنان غیرتخمک‌گذاری که ماست و لبنیات کم‌چرب می‌خوردند را از آنهایی که انواع پرچرب را می‌خوردند، جدا کردند توانستند رابطه‌ای آماری بدست آورند.

هنگامی که این محققان غذاهای خاص را مورد توجه قرار دادند، دریافتند که زنانی که دو تا سه بار در هفته بستنی می‌خوردند نسبت به زنانی که کمتر از یک بار در هفته بستنی می خوردند 38 درصد کمتر در معرض ناباروری ناشی از عدم تخمک‌گذاری قرار دارند.

گرچه در این تحقیق پژوهشگران نتایج را بر حسب وزن، میزان ورزش و سایر عوامل تطبیق داده بودند، اما بسیاری از متخصصان می‌گویند هنوز مظنون هستند که تفاوت وزن بین زنان مورد بررسی مسئول این نتایج باشد.

به گفته دکتر ویلیام گیبونز رئیس انجمن تکنولوژی‌ کمک به تولید مثل هم چاق بودن بیش از حد و هم  لاغر بودن بیش از حد با خطر همه انواع ناباروری را در زنان می‌افزاید.دکتر زیو روزنواک  از دانشگاه ویل کورنل نیز می‌گوید پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند که زنانی که مقدار زیادی لبنیات کم‌چربی می‌خورند، غذاهای دیگرشان هم کم‌چربی است و تلاش می‌کنند وزن کم کنند.

تفسیر او از نتایج این تحقیق این است:‌ "چربی زیاد نیست که در مقابل ناباروری محافظت ایجاد می‌کند. ناباروری این زنان احتمالا به خاطر رژیم غذایی نامناسب آنها برای تولیدمثل است."

در هر حال پزشکان می‌گویند اگر زنان بخواهند با خوردن لبنیات پرچرب احتمال بارور‌شدن خود را بیفزایند، مهم این است که کالری‌های دریافتی را از سایر غذاها بکاهند تا اضافه وزن پیدا نکنند.

همچنین هنگامی که نوزادشان به دنیا آمد دوباره به غذاهای لبنی کم‌چربی بازگردند و مصرف چربی‌های اشباع‌شده را محدود کنند.

کد خبر 16853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز