دکتر فرنوش صفوی‌فر: اگر تا به حال فکر می‌کردید چربی بیش از حد برای بدن مضر است، چون در دیواره عروق رسوب می‌کند و باعث تنگی و گرفتگی آنها و در نتیجه سکته قلبی و مغزی می‌شود،

اگر تا به حال فکر می‌کردید چربی‌های اضافی فقط از آن جهت بد هستند که وزن شما را بالا می‌برند و بر روی زانوها، قلب و تنفس شما بار اضافه تحمیل می‌کنند، اگر تا به حال تصورتان این بود که چربی زیاد در رژیم غذایی باعث چاقی و بیشتر شدن خطر دیابت و فشار خون بالا می‌شود، این بار محققان بررسی‌هایی کرده‌اند و متوجه شده‌اند که مشکل چربی‌ها به همین‌جا محدود نمی‌شود.

محققان به‌تازگی فهمیده‌اند چربی زیاد در رژیم غذایی ممکن است باعث شود اثر آنتی اکسیدانی ویتامین C از بین برود و دیگر نتواند به عنوان یک عامل مقابله با سرطان و پیر شدن سلول‌های بدن عمل کند.

در این مطالعه که کار پژوهشگران دانشگاه گلاسگوی بریتانیاست، سعی شده شرایط شیمیایی و مکانیکی داخل معده در آزمایشگاه بازسازی شود.

آنها می‌گویند وقتی مخلوط بزاق و مواد غذایی وارد معده می‌شود و با آن مخلوط می‌شود، ویتامین C یا همان آسکوربیک اسید موجود در مواد غذایی گوناگون می‌تواند رادیکال‌های آزاد، یعنی همان مواد زیان‌آوری که خطر بروز سرطان را بالا می‌برند، از بین ببرد؛ رادیکال‌های آزادی مانند نیتریت که در مواد غذایی آماده و کنسروی، مانند سوسیس و کالباس به‌وفور وجود دارد.

اما وقتی به همین مخلوط معدی، مقدار بیشتری چربی اضافه شد، محققان متوجه شدند که دیگر این اتفاق نمی‌افتد و آسکوربیک اسید نمی‌تواند این واکنش شیمیایی را در معده انجام دهد.

یک کارشناس تغذیه در مرکز تغذیه بریتانیا درباره نتایج این تحقیق می‌گوید: «البته سرطان بیماری‌ای است که در طی سال‌ها و در اثر حضور انواع و اقسام عوامل ژنتیکی و محیطی به‌وجود می‌آید و پیشرفت می‌کند و نمی‌توان انگشت اتهام را تنها به سمت یکی از این عوامل گرفت و از بقیه و تأثیرشان صرف‌نظر کرد.

با این حال شناخت این عوامل و سعی در رفع آنها یا به حداقل رساندن تأثیر آنها، ممکن است تا حد زیادی بتواند از بروز این بیماری در جوامع انسانی جلوگیری کند. نتایج این تحقیق هم از همین بابت قابل توجه است.»

این محققان که گزارش تحقیقات خود را در نشست سالانه انجمن زیست‌شناسی تجربی ارائه می‌کردند، درباره نتایج مطالعه خود می‌گویند: «ممکن است ویتامین‌های محلول در چربی و پیش‌سازهای آنها، مثل بتاکاروتن که پیش‌ساز ویتامین A است، چنین حساسیتی به حضور چربی‌ها نداشته باشند و در رژیم‌های پرچربی هم بتوانند خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود را داشته باشند. به این ترتیب اهمیت این توصیه کارشناسان که تأکید دارند حتماً روزی 5 وعده از انواع گوناگون متنوع سبزی و میوه تازه مصرف کنیم، غذاهای کم‌چربی بخوریم و کمتر غذاها را سرخ کنیم، مشخص می‌شود.»

کد خبر 19275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان