همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند خوردن سیر خام یا مکمل سیر چربی خون را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج یک تحقیق جدید در آمریکا نشان می‌دهد علیرغم ادعاهای گسترده درمورد تاثیرات بهداشتی سیر، این گیاه نقشی در پایین ‌آوردن کلسترول "بد" خون ندارد.

کریستوفر گاردنر از مرکز پژوهش پبشگیری استانفورد در کالیفرنیا و سرپرست این تحقیق در این باره گفت:‌ "راه میانبری برای کاهش چربی خون وجود ندارد. حفظ سلامتی با خوردن یک رژیم غذایی سالم امکان‌پذیر است. قرص یا گیاهی وجود ندارد که با خوردن آن بتوان اثرات رژیم غذایی ناسالم را برطرف کرد."

گاردنر در توضیح یافته‌های این پژوهش در نشریه  Archives of Internal Medicine می‌نویسد برخی از ادعاها در مورد تاثیر سیر در پایین آوردن کلسترول خون از تجربیات آزمایشگاهی نشات می‌گیرد، اما هیچ شاهدی وجود ندارد که سیر در بدن انسان هم اثر مشابهی داشته باشد.

تجربیات قبلی نشان داده‌اند که آلیسین،ترکیبی که از سیر خردکرده آزاد می‌شود، در لوله آزمایشگاه و در برخی حیوانات آزمایشگاهی مانع از ساخته‌شدن کلسترول می‌شود.

اما در بررسی گاردنر بر روی 192 نفر که میزان لیپوپروتئین با تراکم کم (LDL)، یا همان کلسترول بد که باعث تنگ‌شدن شریان‌ها می شود، در آنها اندکی بالاتر از حد طبیعی بود، سیر هیچ تاثیری از لحاظ کاستن میزان کلسترول خون نداشت.

گاردنر می‌گوید: "بررسی ما آنقدر قوت آماری داشت تا هر تفاوت اندکی در میزان کلسترول خون را شناسایی کند، و همچنین زمان کافی برای بروز تاثیر احتمالی سیر را در نظر گرفته شده بود. ما حتی به طور جداگانه تاثیر سیر را در افراد دارای بالاترین میزان LDL و افراد دارای پایین‌ترین میزان LDL مورد مقایسه قرار دادیم، اما باز هم نتیجه همان بود."

این تحقیق با حمایت مالی "موسسات ملی بهداشت"‌ آمریکا (NIH)  انجام شده بود.

گاردنر می‌گوید سایر خواص بهداشتی نسبت‌داده شده به سیر مانند تقویت دستگاه ایمنی یا مقابله با التهاب و سرطان نیز باید با انجام بررسی‌های علمی ثابت شود.

شهرت سیر به عنوان یک گیاه سلامت‌بخش به دوران مصر باستان باز می‌گردد.
یونانیان و رومی‌ها هم به مقدار زیاد سیر می‌خوردند. عصاره سیر نیز به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

خواص نسبت‌داده شده به سیر ممکن است از منطقه مدیترانه‌ای منشاء گرفته باشد که این گیاه به طور  وحشی در آن می روید و رژیم‌های غذایی ساکنان آن اغلب غنی از روغن زیتون، ماهی، مغزهای خوراکی و میوه است.

گاردنر می گوید ممکن است سیر به عنوان یک چاشنی خوب برای  یک غذای سالم مفید باشد، اما اگر آن را به عنوان یک ماده خوراکی پایین‌آورنده کلسترول انتخاب کرده‌اید، در اشتباه هستید.

کد خبر 16743

برچسب‌ها