سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند تصمیم زنان در مورد هنگام بچه‌دار شدن، تعداد فرزندان و فاصله زمانی بین آنها بر سلامتی‌شان در ادامه زندگی تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز این محققان می‌گویند گرچه زنان در صورت بچه‌دار شدن پس از 40 سالگی ‌دوره‌ای سخت‌تر را می‌گذرانند، به نظر می‌رسد آنهایی که به این کار اقدام می‌کنند مشکلات پزشکی کمتری با افزایش سن خواهند داشت.

پروفسور امیلی گروندی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن سرپرست این تحقیق گفت:" ما نشان داده‌ایم که زمان بچه‌دار شدن زنان تاثیر مهمی بر سلامت آنها می‌گذارد و در بسیاری موارد به همان اندازه وضعیت اجتماعی-اقتصادی بر سلامت تاثیرگذار است."

 گوندی و همکارانش از سه مجموعه داده‌ها از انگلیس و آمریکا د رمورد زنان متولد 1911 و بعد از آن برای ارزیابی تاثیر بچه دار شدن بر خط مرگ و بیماری استفاده کردند.

وضع بدتر سلامتی در ادامه زندگی با بچه‌دار شدن در سنین نوجوانی، خانواده‌های بزرگ و تعداد فرزندان 5  یا بیشتر و بارداری‌های نزدیک به هم با فاصله کمتر از 18 ماه  همراهی داشت. اما بر اساس این پژوهش زنانی که در سنین بالا بچه‌دار شده بودند، در ادامه زندگی وضع سلامتی بهتری داشتند.

 گوندی گفت:" شاید این زنان تنها هنگامی تصمیم به بچه دار شدن گرفته بودند که احساس کرده بودند به اندازه کافی سالم و نیرومند هستند که از بچه‌هایشان مراقبت کنند."

 فواصل کوتاه میان بارداری‌ها هم بر سلامتی  مادران و هم سلامتی  پدران تاثیر منفی داشت که این پژوهش حاکی از آن است که ممکن است مربوط به استرس‌های فیزیولوژیایی و روانشناختی ناشی از داشتن کودکان با سنین نزدیک به هم باشد.

 هنگامی در این تحقیق از زنان خواسته شده بود وضع سلامتی‌شان را ارزیابی کنند، زنان متاهل از زنان مجرد وضع خود را بدتر گزارش  کردند.اما گوندی می‌گوید میزان مرگ و میر در زنان ازدواج ‌نکرده بالاتر است.

کد خبر 3991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز