بارسلونا و چلسی امشب دومین بازی مرحله رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان را برگزار می‌کنند. وقتی که مشخص شد چلسی باید با بارسلونا در این مرحله بازی کند، ناخودآگاه همه بارسلونا را شانس اول صعود به فینال لیگ قهرمانان دانستند.

فوتبال - اروپا

تیم اسپانیایی در اوج است و پیروزی برابر آن، واقعا یک اتفاق خواهد بود. با این حال همانطور که پپ گواردیولا گفته است، تمام تیم‌هایی که به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسیده‌اند شانس مساوی برای صعود به فینال دارند.دانیل تیلور ستون‌نویس روزنامه گاردین در یادداشتی شانس پیروزی چلسی برابر بارسلونا را بررسی کرده است.

از اینجا به بعد چلسی نباید اصلا روی شانس هیچ حسابی باز کند. بخصوص که همه به خاطر دارند فصل گذشته در فینال لیگ قهرمانان چه بلایی سر منچستر یونایتد (یکی از گزینه‌های اصلی قهرمانی این فصل لیگ برتر) آمد. در بازی فینال بارسلونا چنان فشاری به منچستر وارد کرده بود که الکس فرگوسن دست‌هایش می‌لرزید و به‌نظر نمی‌رسد در بازی چلسی هم شرایط آسان‌تری پیش‌رو باشد.

چلسی در یک چهارم نهایی هم با بردی نه چندان قاطعانه برابر بنفیکا صعود کرد و بعد از بازی ژرژ جسوس سرمربی بنفیکا گفت: «چیزی که بیشتر از همه من را اذیت می‌کند این است که ما تیم‌های بهتری را حذف کرده‌ایم. شاید من اشتباه می‌کنم اما من فکر می‌کنم چلسی هیچ شانسی ندارد».این رفتار چندان دیپلماتیک نبود اما نباید فراموش کرد که چلسی چطور در سال2009 در آستانه حذف بارسلونا با گواردیولا بود. البته شرایط فرق می‌کند. چلسی در بازی با بارسلونا به کمی خوش‌شانسی نیاز دارد؛ چیزی که در بازی با بنفیکا داشت. تیم پرتغالی بدون یک مدافع میانی درست و حسابی به لندن رسید و مدافع راست این تیم هم پیش از نیمه اخراج شد. چلسی برای پیروزی برابر بارسلونا باید با کنترل زیادی بازی کند، چیزی که البته وقتی بارسلونا با این فلسفه که از دست دادن توپ یک گناه است بازی می‌کند خیلی سخت به دست می‌آید. چلسی بیش از هرچیز دیگری به ساختار نیاز دارد. این بازی‌ها، بازی‌هایی هستند که به سطحی استثنایی از تمرکز و سازماندهی نیاز دارند.پیش از نیمه‌نهایی 2008 که بارسلونا با منچستر یونایتد بازی داشت، کارلوس کی‌روش دستیار الکس فرگوسن در زمین تمرین با قراردادن نشانه‌هایی روی زمین دقیقا مشخص می‌کرد که بازیکنان باید کجا قرار بگیرند.

گری نویل، بازیکن آن زمان منچستر یونایتد یک بار گفته بود که کی‌روش گاهی از آنها می‌خواست که اصلا توپ را در دست بگیرند و راه بروند تا کاملا متوجه بشوند کجا باید قرار بگیرند. با این ریزبینی‌ها بود که منچستر یونایتد 180دقیقه هیچ گلی دریافت نکرد و به فینال رسید. دو تیم سال بعد هم در فینال با هم بازی کردند اما این بار کارلوس کی‌روشی در کار نبود. گری نویل درباره ریزبینی‌های کی‌روش گفته بود: «کارلوس مثل عقده‌ای‌ها شده بود. ما قبلا هرگز چنین تمرکزی را روی جزئیات ندیده بودیم. ما بارها نکات کوچک را تمرین می‌کردیم. بارسلونا واقعا تیم پیچیده‌ای در حمله بود و ما باید تمام خطوط حمله این تیم را می‌بستیم. آنها تیم فوتبالی بهتری از ما بودند. بستن فضا‌ها یک تاکتیک واقعا ضروری بود. او یک فیلم از تمام گل‌هایی که بارسلونا در آن فصل خورده بود به ما نشان داده بود و ما به‌دنبال یک نقطه ضعف می‌گشتیم. ما پیکه را از زمانی که در تیم ما بود می‌شناختیم و می‌دانستیم با او چطور باید برخورد کنیم».چلسی هم چاره‌ای به جز دقت به همه چیز ندارد اما آنها باید ریزبینی را از تیم خود شروع کنند. دفاع لرزان آنها در بازی با بنفیکا یک گل در دقیقه 85 دریافت کرد که می‌توانست مانع صعود آنها شود. اما برابر بازیکنانی مانند لیونل مسی، آندرس اینی‌یستا و ژاوی موضوع، چیزی کاملا متفاوت است.

به‌خصوص اینکه بازی برگشت در نئوکمپ برگزار می‌شود و گلزنی بارسا در استمفوردبریج می‌تواند نتایج فاجعه‌باری برای آبی‌ها داشته باشد. بارسلونا در بیش از 50 بازی خانگی اخیر خود شکست نخورده است. اما بارسلونا در بازی‌های خارج از خانه، شکست‌ناپذیر نیست؛ اوساسونا آنها را در ریوده ناوارا 3 بر 2 شکست داد در ماه نوامبر هم بارسا در خانه ختافه یک بر صفر شکست خورد. اما این شکست‌ها در شرایط خاص به دست آمدند؛ درریوده ناوارا بازی در دمای 4 درجه زیرصفر و در زمینی که مثل سنگ سفت شده بود، مقابل یکی از فیزیکی‌ترین تیم‌های اسپانیا (اوساسونا) برگزار شد. در بازی ختافه هم تیم میزبان تنها یک شوت روی دروازه داشت و بارسلونا 16 شوت؛ این بازی از آن بازی‌هایی بود که حریف بارسلونا واقعا خوش‌شانس بود.به خاطر همه این مسائل است که باید به ژوزه مورینیو سرمربی تیم رئال مادرید حق بدهیم که گفته بود در بازی دو تیم، «بارسلونا تیم برتر نیست بلکه تیم واقعا برتر است».

حتی اگر این جمله مورینیو طعنه‌ای به مدافع عنوان لیگ قهرمانان اروپا باشد که از سوی مورینیو متهم است که از حمایت داوران برخوردار است، می‌توان آن را جدی گرفت. جمله‌ای که جسوس بعد از حذف تیمش در استمفورد بریج گفت را هم می‌توان به همان اندازه جدی گرفت.چلسی می‌تواند با این واقعیت که بارسلونا باید بین دو بازی رفت و برگشت لیگ قهرمانان در لالیگا با رئال مادرید بازی کند کمی دل و جرأت به‌دست بیاورد. چیزهای کوچک دیگری هم به نفع چلسی هستند؛ مثل اینکه چلسی در 5بازی اخیر خود هرگز به بارسلونا نباخته است و جان تری کاپیتان آبی‌ها 6 بار برابر لیونل مسی بازی کرده است و در تمام این بازی‌ها مسی نتوانسته است گلزنی کند. حقیقت مطلق اما این است که چلسی قرار است بزرگ‌ترین بازی زندگی‌اش را با بارسلونا برگزار کند، آن هم 2بار.

کد خبر 166709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز