حسین زارعی: همه ساله با آغاز سال نوی هجری‌شمسی، کشتی دوستان ایرانی مشتاقانه در انتظار کسب خبر از نتایج مسابقات مهم قاره‌ای یا تورنمنت‌ها هستند و البته کشتی‌گیران هم در اکثر مواقع ایام نوروز را یا در اردوهای تیم ملی به سر می‌برند یا در تورنمنت‌ها حضور دارند.

ورزش - کشتی

با وجود این هفته‌های آغازین سال91 برای کشتی ایران از حساسیت بالاتری نسبت به نخستین ماه سال‌های گذشته برخوردار بود؛ چرا که 7گوش شکسته به نمایندگی از کشتی آزاد و فرنگی کشورمان راهی قزاقستان شدند تا برای کسب سهمیه‌های ورودی المپیک لندن پنجه در پنجه رقبای آسیایی خود بیندازند.

در مسابقات جهانی 2011 استانبول گرچه تیم ملی کشتی آزاد ایران مبارزه‌ای میلی‌متری را به روسیه واگذار کرد و به‌عنوان در خور توجه نایب‌قهرمانی دست یافت اما سه نماینده اوزان60، 84 و120کیلوگرم تیم مذکور به نام‌های مصطفی آقاجانی، علیرضا گودرزی و فردین معصومی با حذف از مسابقات و قرار نگرفتن در جمع 6نفر برتر وزن خود، موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند. از این رو برای کسب 3سهمیه یاد شده، نفراتی چون مسعود اسماعیل‌پور، احسان لشگری و پرویز هادی پا به میدان آستانه (شهر میزبان مسابقات گزینشی) گذاشتند.

در وزن 60کیلوگرم مسعود اسماعیل‌پور که یک ماه پیش از مسابقات گزینشی، فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا را به حریف هندی خود واگذار کرده بود، علاوه بر کسب مدال طلا و تصاحب مجوز ورودی المپیک، از یوکشوار دات هندی هم انتقام گرفت تا با ارائه کارنامه‌ای موفق، به انتظار تصمیمات آتی کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد بنشیند.

دومین مرد طلایی کاروان کشتی‌آزاد ایران، احسان لشگری بود که با شکست دادن چهره‌های سرشناسی چون زائور بک سوخیف دارنده 4مدال جهان از ازبکستان به همراه یوسف عبدالسلام‌اف، نایب‌قهرمان تاجیک المپیک پکن، خوش درخشید و دومین و آخرین سهمیه المپیکی کشتی‌آزاد در قزاقستان را به ارمغان آورد.

اما پرویز هادی، پدیده سنگین‌وزنی که با کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا، اسب خود را زین کرده بود تا در رقابت‌های قزاقستان علاوه بر کسب سهمیه المپیک، نوار پیروزی‌های همیشگی آرتور تایمازف ازبک مقابل ایرانیانی چون عباس جدیدی، علیرضا رضایی، فردین معصومی، کمیل قاسمی و... را پاره کند، به جمع قربانیان این گرگ باران دیده پیوست و البته کار دریافت سهمیه را به میادین بعدی کشاند.

چنین کارنامه‌ای برای کشتی‌آزاد ایران قابل قبول بود و حالا که 6سهمیه از 7 سهمیه موجود از آن ما شده، تمام تلاش تصمیم‌گیرندگان این رشته تصاحب آخرین سهمیه از میادین چین یا فنلاند است.

نتایج کشتی‌فرنگی همه را شوکه کرد!

تیم ملی کشتی‌فرنگی ایران هم مثل کشتی آزاد در مسابقات جهانی استانبول عملکرد قابل قبولی داشت و با آنکه فرنگی‌کاران به‌خاطر هم قرعه شدن با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس، جنگی نابرابر را با رقبا آغاز کرده بودند، در پایان 2مدال طلا و یک برنز را به سینه زدند و روی سکوی سوم تیمی قرارگرفتند. با وجود این، تیم 5نفره ایران موفق به کسب 3سهمیه از میدان استانبول شد و با امید به کسب هرچهارسهمیه باقی‌مانده در قزاقستان، تمرینات اردویی کشتی‌فرنگی در خانه کشتی پیگیری شد. حضور 4فرنگی‌کار نامدار همچون حمید سوریان (دارنده 5مدال طلای جهان)، فرشاد علیزاده (دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا)، طالب نعمت‌پور (قهرمان بازی‌های آسیایی) و قاسم رضایی (برنده مدال برنز جهان) در معیت تیم اعزامی به آستانه، این نوید را به کشتی دوستان می‌داد که هرچهارسهمیه کشتی‌فرنگی در قزاقستان به دست خواهد آمد و تنها موردی که کمی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسید، قرعه فرشاد علیزاده و توانایی قابل قبول رقبای آسیایی او بود؛ که البته با مشخص شدن قرعه پیکارهای وزن 74کیلو، این نگرانی هم رفع شد.

با آغاز مسابقات اما همه این دلخوشی‌ها به زودی در همان حد پیش‌بینی باقی ماندند و علاوه بر تکرار شکست بازی‌های آسیایی حمید سوریان مقابل حریف ژاپنی‌‌اش در فینال پیکارهای گزینشی، فرشاد علیزاده و طالب نعمت‌پور هم مقابل رقبای گمنامی از ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان قافیه را باختند تا کشتی دوستان ایرانی شوکه شوند.

در آن مسابقات تنها قاسم رضایی خوش درخشید و موفق شد با عبور از سد سالادزه ازبکستانی که ید طولایی در قبول شکست مقابل رقبای ایرانی دارد، صاحب گردن‌آویز طلا شود و بعد از سوریان دومین سهمیه را تصاحب کند.با این شرایط حالا تمام امید کادر فنی تیم ملی کشتی‌فرنگی به مسابقات چین و قزاقستان است و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کسب سهمیه وزن 74کیلوگرم در مسابقات یاد شده، بسیار سخت‌تر از قبل شده است.

اعتراض آزادکاران، هر روز بیشتر از دیروز

اما دومین موردی که پس از مسابقات گزینشی، در سال جدید از موارد مهم ورزش اول ایران به شما رفته، اعتراضات روز افزون گوش شکسته‌های کشتی‌آزاد به نحوه عملکرد تصمیم‌گیرندگان این رشته بود که با تدبیر کادر فنی و اعلام برنامه‌ها به‌اتمام رسید. تأیید لغو مسابقات انتخابی تیم ملی و اولتیماتومی که برخی مربیان تیم ملی به تنی چند از چهره‌های سرشناس مبنی بر قرار نداشتن در فهرست کاندیداهای اعزامی به المپیک داده‌ بودند، زمینه‌ساز انتقادات شدید‌اللحن اعضای خانواده کشتی شده بود و علاوه بر کشتی‌گیران که خواهان فرصتی برای احقاق حق بودند، مربیانی چون اکبر فلاح و محسن کاوه هم با انجام مصاحبه‌های تند و تیز، کادر فنی تیم ملی کشتی‌آزاد را مورد حملات شدید قرار دادند.

کد خبر 166639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز