مهدی حدادپور : بهار، فصل طراوت و زیبایی و آغاز دوباره زندگی است. فصل بهار فصل پاکی‌هاست، چرا که باران، همه وجود طبیعت را می‌شوید. برای ورزش ما هم فصل بهار، بارها و بارها فصل طراوت و زیبایی، فصل آغاز دوباره، فصل پاکی‌ها و فصل باران بوده است.

ورزش - تماشاگران

اگر در عرصه ورزش، معیاری را برای مقایسه تعریف کنیم، می‌بینیم که در فصل بهار بیش از سایر فصول برای ورزش ما موفقیت تعریف شده است. مثلا مسابقات جهانی کشتی و وزنه‌برداری که برای ما بیشترین مدال را طی سالیان گذشته دربرداشته است، در ماه‌های هفتم و هشتم سال شمسی و دهم و یازدهم سال میلادی برگزار می‌شود یا مسابقات المپیک در ماه‌های تیر و مرداد و شهریور یعنی ماه‌های تابستان و ماه‌های هفتم و هشتم و نهم سال میلادی تعریف می‌شود. به هر حال آنچه هست اینکه ورزش ما در اکثر رویدادهای برگزارشده در فصل بهار موفق بوده است. ای‌کاش می‌شد همیشه مسابقات جهانی و مسابقات المپیک را در بهار برگزار کنیم! توجه کنید، گاهی اوقات برخی از مسابقات ما در فصل بهار انجام شده که اگر در غیر بهار انجام می‌شد به احتمال زیاد موفقیتی نمی‌داشتیم ؛مثلا در جام ملت‌های آسیا تا وقتی که مسابقات در بهار برگزار می‌شد قهرمان می‌شدیم اما وقتی انجام مسابقات به ماه‌های دیگرسال منتقل شد قهرمانی را از دست دادیم. درست است که در این مقال سعی داریم بحث تخصصی ورزش را به گذشته ببریم اما به هر حال برای تعریف بهار و قابلیت‌ها و موفقیت‌هایش، مقایسه جام ملت‌ها معیار و مثال خوبی است.

مسابقات مقدماتی جام‌جهانی برای فوتبال ما فقط یک‌بار در بهار خوش یمن بوده که با پیروزی برابر حریفان به جام‌جهانی رفتیم. مسابقات مقدماتی المپیک، 2 بار صعود را با قدم‌های بهار به چشم دید.اولین قهرمانی باشگاهی ما در آسیا توسط تیم استقلال در فروردین ماه سال 1349 ثبت شد و... اما مسابقات 3 دوره حضور ما در مرحله نهایی جام‌جهانی در خرداد برگزار شد. آخرین روز بهار برای ما بهترین نتیجه‌ را در تاریخ جام‌جهانی دربرداشته است. درباره 2 رویداد برتر فوتبال یعنی برد 2-یک برابر آمریکا در آخرین روز خردادماه1377 و صعود به جام جهانی 2006 به تفصیل خواهیم گفت.مجبور هستیم بیشتر از فوتبال حرف بزنیم چراکه اکثر موفقیت‌هایمان در ورزش درفصل بهار و اتفاقاً در رشته فوتبال رخ داده است. اما اگر بخواهیم بحث را به رخدادهای ورزش در بهار خلاصه نکنیم و تنها از موفقیت‌ها حرف نزنیم در کل باید بگوییم که...

1376
فصل بهار 1376 برای ورزش ما با قهرمانی در رشته‌های کشتی‌آزاد و فرنگی آسیا آغاز شد. تا به امروز همه مسابقات کشتی‌های‌ قاره‌ای در بهار برگزار شده که در تمام این مدت‌ به جز یک‌بار، همیشه قهرمان کشتی‌آزاد آسیا بوده‌ایم و در فرنگی هم به جز 7بار در بقیه اوقات قهرمان شده‌ایم. در بهار 76 فوتبال صاحب 2 موفقیت عمده شد؛ اعلام نام خداداد عزیزی به عنوان بهترین فوتبالیست سال 1996 آسیا و پیروزی 17- صفر برابر مالدیو که بهترین نتیجه تاریخ فوتبال کشورمان تا آن زمان محسوب می‌شد.

1377
فوتبال ما در بهار 77 در جام‌جهانی یک- صفر به یوگسلاوی باخت اما در روز 31خرداد آمریکا را 2- یک برد. در بهار 77، در جریان رکورد‌گیری وزنه‌بردارها، حسین‌ رضازاده، جوان 20 ساله اردبیلی به مرز 420 کیلوگرم رسید و رکورد مرحوم رمضانعلی تیموری را که البته به دلیل دوپینگ باطل شده بود شکست. رضازاده در آذر همین سال برنز بازی‌های آسیایی را گرفت. تیم ملی والیبال جوانان ایران با درخشش جوانانی چون محمودی، ترکاشوند و علیرضا نادی در مسابقاتی که در تهران برگزار شد عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد.

1378
لیگ فوتبال ایران برای اولین‌بار در بهار و با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. استقلال در فینال جام باشگاه‌های آسیا به جوبیلو ایواتای ژاپن در فوتبال باخت و قهرمانی را در تهران از دست داد. علیرضا دبیر، علیرضا حیدری و عباس جدیدی از سوی فیلا به عنوان بهترین کشتی‌گیران وزن خود در سال 1998 میلادی انتخاب شدند.

1379
تیم ملی تکواندوی کشورمان در مسابقات جام‌جهانی تکواندو، قهرمان شد. هادی ساعی و مهدی بی‌باک، 2مدال طلا به دست آوردند. تیم ملی کشتی یک مدال طلا در المپیک توسط علیرضا دبیر به دست آورد. AFC، در فروردین79، علی دایی را به عنوان بهترین فوتبالیست آسیا در سال 1999 انتخاب کرد. در رکوردگیری وزنه‌بردارها حسین توکلی از 425، کوروش باقری از 400 و حسین رضازاده از 460کیلوگرم گذشتند. تیم ملی فوتبال در اولین دوره مسابقات جام‌ملت‌های غرب آسیا قهرمان شد.

1380
میروسلاوبلاژویچ، فعالیت خود را با عنوان هدایت تیم ملی در اردیبهشت80 در تورنمنت LG قاهره با شکست از کره‌جنوبی آغاز کرد. آخرین دوره لیگ آزادگان با قهرمانی استقلال خاتمه یافت. هاشمی‌طباء از سمت خود در سازمان تربیت‌بدنی برکنار شد و جای او در این عرصه به محسن مهرعلیزاده رسید. اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری در هیأت دولت تحت ریاست محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهور تصویب شد.

1381
امیررضا خادم به حکم مجمع رئیس فدارسیون کشتی شد. او قبلا به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی فعالیت می‌کرد. دکتر عباسیون رسما اعلام کرد که احمدرضا عابدزاده که در اسفندماه دچار آنوریس رگ‌های مغزی شده بود می‌تواند راه برود و تکلم کند. اعلام شد که برانکو در بازی‌های آسیایی2002 بوسان هدایت تیم ملی امید را عهده‌دار است. رضازاده رسما اعلام کرد که در بازی‌های آسیایی شرکت خواهد کرد.اولین دوره لیگ حرفه‌ای با قهرمانی پرسپولیس خاتمه یافت. از سوی فیلا حسن رنگرز به عنوان بهترین کشتی‌گیر فرنگی سال 2001 انتخاب شد.

1382
لیگ دوم حرفه‌ای با قهرمانی سپاهان خاتمه یافت. برای اولین بار یک تیم شهرستانی قهرمان لیگ ایران شد. برانکو مجدداً به عنوان سرمربی تیم ملی اعلام آمادگی کرد. بعد از رفتن او همایون شاهرخی، سرمربی تیم ملی شده بود که بالاخره برانکو اعلام بازگشت کرد. علی دایی رسما اعلام کرد که به لیگ فوتبال ایران برمی‌گردد. فیلا، مهدی حاجی‌زاده را به عنوان بهترین 74کیلویی سال2002 جهان برگزید. محسن مهرعلیزاده اشکالات اساسی در فدراسیون‌های ورزشی آماتوری ایران را تأیید کرد.قطعه نام‌آوران فعالیت رسمی خود را در بهشت‌زهرا آغاز کرد.

1383
از سوی فیفا مهدی مهدوی‌کیا مرد سال 2003 آسیا شد. لیگ‌ سوم حرفه‌ای با قهرمانی تیم پاس به پایان رسید. قرارداد برانکو در فدراسیون فوتبال ایران تمدید شد. برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران در اردیبهشت سال83 یک فدراسیون ورزشی به سازمان تربیت‌بدنی وام بلاعوض داد. فدراسیون فوتبال با خرید ساختمانی مجلل در خیابان سئول برای سومین بار در دهه80 محلش را تغییر داد.

1384
در روز 18خرداد تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی برابر بحرین به جام جهانی 2006 صعود کرد. 7هموطن در ازدحام جمعیت بازی ایران- ژاپن در مقدماتی جام‌جهانی جان باختند. علی کریمی مرد سال2004 آسیا شد.
شهرداری تأمین خسارت جان‌باختگان حادثه بازی ایران- ژاپن را تقبل کرد. احمدی‌نژاد، روز صعود ایران به جام‌جهانی در ورزشگاه آزادی حضور یافت. فدراسیون فوتبال 2ساختمان آبرومند را به 2باشگاه پرسپولیس و استقلال هدیه کرد.

1385
رئیس‌جمهور در تمرینات تیم ملی به میرزاپور گل زد. اختلاف دادگان و انصاری‌فرد، مدیر عامل پرسپولیس علنی شد. ایران در جام‌جهانی2006 شکست خورد. سازمان تربیت‌بدنی، برانکو و دادگان را یکجا برکنار کرد. کمیته المپیک رنه سیموئز را با سمت سرمربی تیم ملی المپیک به کارش برگرداند. لیگ پنجم حرفه‌ای‌ با قهرمانی استقلال تهران خاتمه یافت. دادگان هدیه فیفا را بین بازیکنان تیم ملی تقسیم کرد.

1386
جام برتر هفتم با قهرمانی سایپا خاتمه یافت. رئیس‌جمهور به سازمان تربیت‌بدنی برای استفاده از کاشانی در امر مدیریت پرسپولیس ابلاغ داد. بسکتبال ایران برای اولین‌بار قهرمان آسیا شد. افشین قطبی برای آمدن به ایران به حمید استیلی برای اولین بار اوکی داد. علی دایی از فوتبال خداحافظی کرد و رسما کفش‌هایش را آویخت.

1387
کمیته بین‌المللی ضد دوپینگ، با حضور در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری مبادرت به انجام نمونه و متأسفانه حذف چندین قهرمان تیم‌ملی در مقاطع مختلف کرد که قرار بود در مسابقات المپیک 2008 شرکت کنند. رئیس‌جمهور حرف از بروز خطا در تشکیلات ورزش ایران زد. هادی ساعی برای سومین بار، صاحب لباس تیم ملی جهت شرکت در المپیک شد. او صاحب یک طلا و یک برنز از 2 المپیک گذشته شده بود.

1388
فوتبال با شکست از عربستان در تهران، جام جهانی را از دست داد. علی دایی با برکنار شدن از سرمربیگری تیم ملی، اختلافاتش را با فدراسیون آغاز کرد.

1389
با کسب20 مدال طلا در بازی‌های آسیایی2010 گوانجو، ورزش ایران در دوران سعیدلو و در مسابقاتی که در میانه سال89 برگزار شد صاحب بزرگ‌ترین افتخار بعد از انقلاب شد. به هر حال، در بهار سال 88، استقلال لیگ هشتم برتر را برد. سپاهان قهرمان لیگ نهم شد. محمد دادگان در برنامه نود پرده از ناگفته‌های مدیریت زمان خودش برداشت. بهداد سلیمی، وزنه‌بردار جوان ایرانی از رکورد 450کیلوگرم گذشت و خود را بخت اول عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی معرفی کرد. محمد بنا ، بیدارگر حماسه کشتی‌فرنگی دوباره هدایت تیم ملی کشتی‌فرنگی کشورمان را عهده‌دار شد.

1390
سپاهان قهرمانی خود را در لیگ دهم تکرار کرد. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی شد. شدیدترین درگیری در فوتبال با اختلاف حبیب کاشانی و علی دایی سر باز کرد. حمید سوریان اعلام کرد کشتی را تا المپیک 2016 ادامه می‌دهد.

1391
امروز در لندن بار دیگر متولد می‌شویم و در حالی که شانس دریافت حداقل 5مدال طلا را داریم بهترین نتیجه خود را در المپیک می‌گیریم.ورزش در سال 2000 با 3طلا و یک برنز و سال 2004 با 2طلا، 2برنز و 2نقره بهترین نتیجه خود را در المپیک گرفته و امسال با کسب حداقل2 طلا در کشتی، 2طلا در وزنه‌برداری، یک طلا در تکواندو و چندین مدال رنگی در این سه رشته به اضافه دوومیدانی به سرمنزل مقصود می‌رسد، مطمئن باشیم.

کد خبر 166646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز