اینکه چه تیمی قهرمان لیگ یازدهم می‌شود سؤال بزرگ این روزهای فوتبال ایران است.

فوتبال - استقلال

استقلال فصل را به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی شروع کرد و در پایان نیم فصل به قهرمانی رسید ولی اتفاقاتی که در نیم فصل دوم افتاد به قیمت از دست رفتن صدرنشینی تمام شد. در عوض سپاهان پس از شروعی ضعیف توانست با تقویت تیمش در نیم‌فصل به صدر جدول برسد. تراکتورسازی هم با کمی فاصله از این دو مدعی نیم نگاهی به قهرمانی دارد. در این گزارش روند حرکتی این سه تیم در 30هفته گذشته و تقویم این تیم‌ها در 4هفته باقیمانده بررسی شده است.

در روزهایی که قرار بود لیگ یازدهم شروع شود، کمتر کسی می‌توانست قهرمانی تیم دیگری جز استقلال را تصور کند. خریدهای خوب استقلال همه را شگفت زده کرده بود و لقب کهکشانی‌ها همان روزها به این تیم سنجاق شد. فتح‌الله‌زاده با خرید رحمتی و حیدری با یک تیر دو نشان زد و علاوه بر تقویت استقلال، رقیب اصلی‌شان سپاهان را هم از داشتن دو مهره کلیدی محروم کرد. آندو، سومین خرید ملی‌پوش استقلال بود که با وجود مشتریان داخلی و خارجی، پیراهن آبی را انتخاب کرد. استقلال با خریدهای خوبش مشکلی برای قهرمانی نیم‌فصل نداشت و این عنوان را مطابق انتظار به دست آورد ولی بلافاصله بعد از آن بود که مظلومی با مشکلات غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شد. جدایی مجیدی، استقلال را از بهترین گلزن و کاپیتانش محروم کرد و بعد از آن سریال مصدومیت‌ها حیدری، تیموریان، جباری و کیانوش رحمتی را خانه‌نشین کرد. مظلومی در همین وضعیت مجبور بود تیمش را هر 4روز یک‌بار در لیگ، جام حذفی یا لیگ قهرمانان به میدان بفرستد و نتیجه آن نزول نتایج این تیم در لیگ برتر بود.

سپاهان اما نموداری تقریبا بر عکس استقلال را طی کرد. مدافع عنوان قهرمانی در شروع فصل، سرمربی موفقش امیر قلعه نویی و 3 بازیکن ملی پوش‌اش رحمتی، حیدری و عقیلی و بهترین گلزنش ابراهیم توره را از دست داد. تغییرات مدیریتی هم خانه‌تکانی در این باشگاه را تکمیل کرد و سپاهان فصل را با شرایطی جدید شروع کرد. لوکا انتخاب باشگاه برای جانشینی قلعه‌نویی بود ولی اخلاق تند سرمربی کروات رابطه او و برخی بازیکنان را به جایی رساند که مدیریت جدید مجبور شد بین سرمربی و بازیکنانش یکی را انتخاب کند. پس لوکا جایش را به مربی موقت داد و در همین زمان باشگاه موفق شد با کرانچار برای ادامه فصل به توافق برسد. سرمربی سابق تیم ملی کرواسی و پرسپولیس خیلی زود توانست سپاهان را به آرامش برساند و با پیروزی‌های متوالی و با حداقل اختلاف گل به آرامی به استقلال نزدیک شد. خرید برونو سزار برزیلی در نیم‌فصل هم موفقیت بزرگ دیگری برای مدیریت سپاهان بود و این مهاجم برزیلی توانست در لیگ و آسیا درخشش فوق تصوری داشته باشد.

در نهایت سپاهان توانست از استقلال عبور کند و در فاصله 4 هفته به پایان لیگ برتر، با یک امتیاز بیشتر از رقیب آبی‌پوش، در صدر جدول قرار دارد.سومین مدعی قهرمانی، تراکتورسازی در نیم‌فصل اول دوران خیلی کوتاهی صدرنشین بود و بعد از آن از صدر جدول فاصله گرفت. افت استقلال اما به تیم تبریزی فرصت داد فاصله‌اش با صدر را کمتر کند و حالا با 3 امتیاز کمتر از سپاهان در رده سوم قرار دارد. تراکتورسازی لیگ دهم را در رده پنجم به پایان برد و با آمدن قلعه‌نویی و خرید چند بازیکن جدید انتظار می‌رفت که این تیم در فصل جاری به رتبه بهتری برسد. با وجود این برای تیمی که در شروع فصل 3 بازیکن کلیدی‌اش نصرتی، آندو و کرار جاسم را از دست داده بود و با ترکیب تازه‌ای بازی می‌کرد، بالا بردن جام قهرمانی انتظار خیلی بالایی بود. در شرایطی که شاید بخت قهرمانی تراکتورسازی در حال حاضر چندان زیاد نباشد، می‌توان گفت که صعود دو پله‌ای این تیم نسبت به فصل قبل کارنامه قابل‌قبولی برای قلعه‌نویی است و بی‌دلیل نیست که هواداران خواهان حفظ این مربی هستند.

4 فینال تا قهرمانی

لیگ یازدهم حالا به هفته سی و یکم رسیده و سرنوشت قهرمانی به اتفاقات 4 هفته باقی مانده گره‌خورده است. استقلال در هفته سی‌ام با استفاده از توقف سپاهان مقابل پرسپولیس توانست به یک امتیازی این تیم برسد و حالا منتظر لغزش دیگری از سپاهان است تا صدر جدول را مثل اکثر هفته‌های نیم‌فصل اول تصاحب کند. سپاهان هم به‌عنوان تیم صدرنشین فشار روحی زیادی را تحمل می‌کند و در هر بازی نگران است که مبادا جایگاهش را به رقیب تهرانی واگذار کند. این اضطراب در بازی مقابل پرسپولیس هم کاملا به چشم آمد و سپاهانی‌ها نتوانستند نمایش همیشگی را داشته باشند. البته زردپوشان اصفهانی در 3 بازی آخرشان میزبان هستند و این، هواداران را امیدوار می‌کند که قهرمانی در این شهر باقی بماند.

شاید سخت‌ترین بازی سپاهان در هفته سی و یکم و در اهواز مقابل فولاد باشد. استقلالی‌ها خاطره خوشی از فولاد خوزستان دارند که در هفته پایانی لیگ هشتم با شکست دادن ذوب آهن، دیگر تیم اصفهانی جام را به آبی‌ها هدیه کرد. این بار هم نگاه آبی‌ها به بازی جوانمردانه شاگردان مجید جلالی است. سپاهان بعد از آن میزبان شاهین بوشهر است که برای فرار از سقوط می‌جنگد. حریف هفته ماقبل پایانی این تیم ذوب‌آهن همشهری است که هنوز نیم نگاهی به گرفتن سهمیه آسیا دارد ولی ممکن است تا آن روز کاملا ناامید و بی‌انگیزه باشد. اگر سپاهان بتواند این سه مانع را با موفقیت پشت سر بگذارد در روز آخر میزبان مس سرچشمه ضعیف‌ترین تیم لیگ است و تیمی که از حالا به دسته اول سقوط کرده هرگز نمی‌تواند مدعی شماره یک قهرمانی را به دردسر بیندازد.استقلال هم که باید همه بازی‌های باقی مانده را ببرد و منتظر لغزش سپاهان باشد، برنامه آسانی ندارد. این تیم در هفته سی و یکم میهمان شاهین بوشهر است که برای بقا می‌جنگد و خاطره تلخ شکست در فینال جام حذفی مقابل آبی‌پوشان را فراموش نکرده است.

بعد از آن استقلال میزبان شهرداری تبریز، دیگر تیم منطقه سقوط است. شاگردان مظلومی در هفته ماقبل پایانی سفر سختی به آبادان دارند و در روز آخر در ورزشگاه آزادی با نفت تهران روبه‌رو می‌شوند. تراکتورسازی که برای قهرمانی باید منتظر ناکامی همزمان سپاهان و استقلال باشد و همین شانس قهرمانی‌اش را به حداقل می‌رساند، به‌ترتیب با راه‌آهن، پرسپولیس (در خانه)، مس سرچشمه و ملوان (در خانه) بازی می‌کند.

کد خبر 166656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز