همشهری آنلاین: عماد افروغ درباره گروه نوظهور منتقدین دولت حرف‌هایی را مطرح می کند و می‌گوید: این جریان آمده این را بگوید افرادی هم هستند این منش را دارند و ترجیح می دهند تشکیلات سنتی خودشان را داشته باشند. حتی ممکن است در جناح اصلاح طلب هم باشد که امیدواریم متوقف نشود.

عماد افروغ در گفتگو با «آسمان» مطالبی را درباره انتخابات و ایجاد گروه جدید به نام منتقدین دولت یا صدای ملت مطرح کرده است که مهمترین آنها در زیر می آید.

1
  • شکل گیری طیف نوپای منتقدان دولت بدون تردید اتفاق مبارکی است که در مجلس هشتم توسط برخی از نمایندگان به طور خاص آقای مطهری رخ داد را در ادامه همان چریانی تفسیر می‌کنم که با نام اصولگرایی مستقل شناخته شد. هر جند که دور از انصاف است که ما همه نگراش‌های انتقادی را در قالب اصولگرایان مستقل یا منتقدان دولت یا صدای ملت تفسیر کنیم. هستند نمایندگانی که منتقدند، مستقل‌اند، حر و شجاع‌اند اما ممکن است به اصولگرایان منتقد و مستقل تعلق نداشته باشند اما به لحاظ تشکیلاتی معتقدیم که این اتفاق در مجلس هشتم رخ داد و به شکل تشکل یافته نسبی آن، این روزها تچلی یافته است در ادامه همان روندی است که در مجلس هفتم توسط اصولگرایان مستقل اتفاق افتاد و خود این اتفاق بیانگر توجه به نیازها و تحولات جامعه است.
2
  • به نظر می‌رسد جامعه وارد فازی شده است که دیگر دسته‌بندی های قطبی شناخته شده جوابگو نیست و بایستی پیام این تحولات را گرفت.
3
  • انتظارات و توقعات مردم به درجه‌ای رسیده است که دیگر ترفندهای اقطاب (قطب‌های) شناخته شده سیاسی و اقتصادی برای خط و جهت دادن به این نیازها و تفسیر گروهی کردن از آنها جوابگو نیست و این خود پدیده مبارکی است که امیدواریم به سطح تجلی متشکل سیاسی خود نیز بینجامد.
4
  • علاوه بر این تحولات اجتماعی، منشاء و شکل گیری این جریانات نوظهور برمی‌گردد به نقدهایی که بر قدرت دولتی وارد است و به جد هم وارد است و متاسفانه برخی بنا بر ملاحظات و مصلحت‌هایی نمی‌خواهند گوش و چشمان بازی نسبت به این کاستی‌ها و ضعف‌ها داشته باشند و من فکر می‌کنم در کل اگر ما هوشیار نباشیم و با مصلحت اندیشی‌های کاذب بخواهیم این نقدها و کاستی‌ها را لاپوشانی کنیم ضربه بزرگی بر پیکره انقلاب اسلامی و ملت است.
5
  • برخی بر این پندارند که با بسته کردن فضا می‌توانند حصاری و ضمانتی برای منافع خود ایجاد کنند اما واقعیت حیات اجتماعی و ذاب بشر به گونه‌ای است که در برابر این حصارکشی‌ها و بسته کردن فضاها مقاومت می‌کند. به ویژه کسانی که در فضای جغرافیایی سیاسی ما با انقلاب اسلامی به تعبیر استاد شهید مطهری با دو اصل امر به معروف و نهی از منکر و جهاد خو گرفته‌اند و آشنا هستند. افرادی که شجاع و مستقل هستند و به راحتی اسیر فضاهای انسدادی و حتی هرمونیک مرتبط با این فضاها نمی‌شوند.
6
  • وقتی کسانی که ما توقع موضع گیری از آنها داریم بنا بر دلایلی ساکت می شوند خب خواه نا خواه میدان برای کسانی فراهم می‌شود که اهل تملق‌اند. اهل سوء استفاده‌اند. فرصت طلب‌اند.
7
  • خواه ناخواه میدان برای متملقان و فرصت طلبان و کلاهبرداران سیاسی فراهم می شود. آن هم نه به نام کلاهبرداری سیاسی بلکه به نام دفاع از ارزش ها. این اتفاق تلخی است که ما شاهد آن بودیم.
8
  • اگر همسو با تفکر مستقلانه برخی نمایندگان ما شاهد حرکت جمعی در مجلس هفتم و هشتم بودیم شاید امروز بسیاری از زشتی‌هایی که به نام اصولگرایی اتفاق می‌افتد را شاهد نبودیم.
9
  • منتقدین دولت هر چند نوظهور است و چندان از عمر آن نگذشته است اما به لحاظ محتوایی جریان ریشه‌داری است. حتی در جبهه متحد اصولگرایی هم شاهد افرادی هستیم که از منش و روحیه همین جریان نوظهور برخوردارند مثل آقایان توکلی و نادران.
10
  • احتمال حدایی این افراد از جبهه متحد بحث دیگری است که چه عاملی باعث می‌شود که اینها دور هم جمع نمی‌شوند. تشکل واحدی شکل نمی‌دهند به رغم اینکه همسو هستند.
6
  • فکر می‌کنم علت اینکه این دو به این سمت نمی‌آیند این است که من فکر می‌کنم برمی‌گردد به برآورد فرصت‌های سیاسی. شاید کسانی که همسو هستند احساس می‌کنند با یک تشکل نوظهور نمی‌توانند آن طور که باید و شاید موفقیتی کسب کنند. احساس این است که فرصت‌هایی را از دست می‌دهند. تحلیل و برآورد می‌کنند فرصت سیاسی جریان نوظهور صدای ملت قابل مقایسه با فرصت‌هایی که فی المثل در اختیار جبهه متحد هست نیست.
7
  • جریانی که نوظهور است هنوز فرصتی در اختیار ندارد چون فرصتی ندارد ممکن است به نظر آنها افراد همسو احساس کنند با پیوستن به آنها فرصت‌های خود و فرصت‌های دیگر را از دست بدهند. بنابراین ضمن اینکه سعی می‌کنند اینگونه افراد را تضعیف نکنند الزاما به آنها نمی‌پیوندند. چون احساس می‌کنند فرصت از دست می‌رود که در این مبارزات انتخاباتی امری طبیعی است.
8
  • هر جریانی که به لحاظ فرصت پردامنه و حسابی است از روز اول این چنین نبوده است و از کم شروع کرده است اما این به معنای این نیست که این جریان صدای خود را به شهروندان نرساند و من فکر می‌کنم برای موفقیت آنها شایط خوبی فراهم است. البته باید متوجه این معنا باشند که صرفا بر اصولشان اصرار بورزند و یک مبارزه سالم را به معرض دید بگذارند و صرفا هدف اصلی‌شان این باشد که به صورتی سالم وارد مبارزات انتخاباتی شوند. فکر می‌کنم از اقبال خوبی هم برخوردار خواهند شد.
9
  • این گروه نوظهور باید بتوانند یک جریان جدید از دل اصولگرایی را قوام و تحکیم ببخشند که آن وجهه انتقادی را کماکان حفط کنند. وجه مستقل بودن را حفظ کنند که با آرمان‌های انقلاب تعریف می‌شود و با کسی هم تعارف ندارد و اصولگرایی را اصولگرایان جدا می‌دانند نه هر کس که سر بتراشد و قلندری داند؛ نه هر که اسم اصولگرا بر خود گذاشت اصولگراست.
10
  • این جریان آمده این را بگوید افرادی هم هستند این منش را دارند و ترجیح می دهند تشکیلات سنتی خودشان را داشته باشند. حتی ممکن است در جناح اصلاح طلب هم باشد که امیدواریم متوقف نشود.
کد خبر 161079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز