دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از 18 بهمن‌ماه با برگزاری آیین افتتاحیه در کرمانشاه آغاز می‌شود و اول اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تهران پایان می‌یابد.

جشنواره شعر فجر

ر به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا ،ییس شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر و دبیر جشنواره در نشست خبری روز دو‌شنبه،10 بهمن ضمن اعلام این خبر به ویژگی‌های این جشنواره اشاره کردند.

'یحیی طالبیان' روز دوشنبه در نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر، ضمن گرامیداشت دهه فجر، این ایام را یادآور حادثه بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: شعر فجر یادآور این دهه و دهه فجر نیز یادآور پیروزی حق بر باطل است.

وی افزود: شعر به لحاظ موضوعی، مضمون، قالب، جغرافیا و موسیقی، دارای تنوع و گستردگی فراوان است، بنابراین برگزار کردن جشنواره ای ویژه به عنوان شعر فجر باید معنای ویژه ای نیز داشته باشد و ما این معنا را در آزاد بودن موضوعات جشنواره جست وجو کرده ایم، و این آزادی می تواند در قالب مضمون و سلیقه و یا هر قید دیگری باشد.

طالبیان ویژگی و تمایز بارز جشنواره شعر فجر را آزاد بودن موضوعات آن دانست و افزود: هر شاعری در هر گوشه از ایران و با هر سلیقه ای می تواند در این جشنواره شرکت کند، و در نهایت کسانی که از این رقابت بیرون می آیند، شاخص شعر کشور خواهند بود.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و ادب، شاخص بودن را واجد شرایطی دانست و افزود: یکی از این شروط، داوری عالمانه و دقیق و به دور از هر گونه اغراض فردی و سلیقه ای است و افرادی که پیشتر منتخب شده اند در این داوری ها شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: معمولا افراد پیشکسوت و شاخص، به علت حضور در جشنواره شعر فجر و کسب جایزه، در این رویداد شرکت نمی کنند، از این رو قرار است مراسم تقدیری از برخی آنان در ششمین دوره جشنواره شعر فجر صورت گیرد.


طالبیان سپس به رشد 25 درصدی سطوح مختلف جشنواره شعر فجر اشاره کرد و افزود: این رشد در تعداد آثار ارسالی، تنوع آثار، مشارکت شاعران و شعر خوانی قابل مشاهده است.

وی ایجاد 9 منطقه در کشور را برای داوری آثار استان ها به عنوان رویکرد استانی این جشنواره نام برد و افزود: شعر شاعران مراکز استان ها در این مناطق مورد ارزیابی قرار می گیرد، و تغییراتی در روند داوری ها در نظر گرفته شده است.

رییس شورای سیاستگذاری شعر فجر با یادآوری آنکه شعر ایران و انقلاب اسلامی همراه با مبارزات ملت ایران علیه ظلم و ستم بوده، افزود: قرار است در دوره ششم جشنواره شعر فجر بخشی به عنوان 'تاثیر شعر در بیداری ملتها' گنجانده شود.

وی همچنین به برپایی کنفرانس 'بین المللی بیداری اسلامی و شعر' با حضور شاعران داخلی و خارجی در روز یکشنبه 30 بهمن ماه اشاره کرد.

در ادامه این نشست پرویز بیگی حبیب‌آبادی به تشریح برخی جزییات این جشنواره پرداخت.

کد خبر 158832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز