گروه ادب و هنر: چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر امسال کم‌فروغ‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

هنوز اسامی داوران جشنواره‌ای که چندی است پایان یافته و افراد برگزیده آن معرفی شدند، به‌رغم وعده علی موسوی گرمارودی دبیر جشنواره شعر فجر اعلام نشده‌است.
موسوی گرمارودی پیش‌تر اعلام کرده‌بود که داوران جشنواره شعر فجر افرادی صاحب نام و دارای اعتبار فراوان هستند و از همگان خواسته بود به انتخاب آنان با توجه به اعتبار ادبی احترام بگذارند.

اما با گذشت یک هفته از معرفی برگزیدگان، دبیر چهارمین جشنواره فجر از معرفی داوران سر باز می‌زند؛ نکته‌ای که بیش از پیش شائبه‌هایی را در میان شاعران برانگیخته‌است.
اکبر اکسیر شاعر و نویسنده طنز ،در این باره گفت: جشنواره شعر فجر امسال اگر با همان روشی که دبیر جشنواره گفته برگزار شده، نتایج قابل‌قبول است.

شاعر مجموعه شعر «پسته لال سکوت دندان‌شکن است» افزود: آقای موسوی گرمارودی پیش از جشنواره گفته‌بود که داوری هر شعر را به صاحب‌نظر شعر در همان بخش ارجاع خواهیم داد و در داوری بیش از آنکه به شاعر توجه کنیم به‌خود اثر توجه خواهد شد اما با معرفی نشدن داوران،

این ابهام مطرح است که آیا بر این اساس اقدام شده‌است یا نه؟اکسیر در ادامه اظهار داشت: نکته اصلی در برگزاری جشنواره شعر این است که برگزار‌کنندگان و داوران تنها نباید به آثار ارائه‌شده در این جشنواره بسنده کنند.

شعر مثل یک اثر سینمایی یا نمایشی نیست. یک شاعر در طول یک سال آثار متعددی خلق می‌کند و اگر داوران از گروه‌های مختلف شاعران باشند، آنگاه قضاوت مناسب‌تری خواهند داشت.

به گفته اکسیر، جشنواره چهارم نخستین قدم را در عرصه برگزاری جشنواره‌های شعر برداشته است. بودن چنین جشنواره‌ای خیلی بهتر از نبودش است اما هنوز مشکلاتی دارد. منتخب کتاب سال 86 در پایان افزود: این جشنواره قابلیت بهتر شدن را دارد. از جمله کارهایی که می‌توان کرد، این است که بخش ویژه شعر طنز مانند بخش ویژه شعر کودک و نوجوان در این جشنواره راه‌اندازی شود.

جشنواره‌ دولتی نه ادبی

جشنواره شعر فجر در این دوره از فاز ادبی خارج شده و بیش از اندازه سیاسی - دولتی بود. این نگاه سعید بیابانکی به جشنواره‌ای است که تاکنون داوران آن معرفی نشده‌اند.

این شاعر به ایسنا گفت: در این دوره از جشنواره، خیلی از چهره‌هایی که در دوره‌های گذشته می‌دیدیم، اصلا حضور نداشتند و نیامدند. او با بیان اینکه داوران این دوره را می‌شناسد، گفت: با وجود اینکه نام آنها را اعلام نکردند، باید بگویم افرادی که برای داوری انتخاب شده بودند، همه یک‌شکل بودند.

بیابانکی تأکید کرد: انتخاب‌ها دربرگیرنده سلیقه‌ها و جریان‌های مختلف شعری نبود و طبیعی بود که با این چینش داوران، به این نتایج هم برسند. بهتر بود برگزارکنندگان، داوران را از جریان‌های مختلف شعری در حوزه‌های سنتی و مدرن انتخاب می‌کردند تا مخاطبان از این نتایجی که به‌عنوان برگزیده جشنواره شعر فجر اعلام شد، تعجب نکنند.

او یاد‌آور شد: بنده به‌عنوان مخاطب شعر کودک اصلا انتظار این نام‌ها را نداشتم. دست کم انتظار داشتم غلامرضا بکتاش به‌عنوان نفر برگزیده انتخاب می‌شد؛ نه اینکه در جایگاه سوم قرار گیرد و یا در بخش شعر سنتی، طبیعی بود که ما شاهد باشیم، محمدسعید میرزایی به‌عنوان نفر برگزیده انتخاب شود؛ هرچند محمود حبیبی، شاعر خوبی است.

در بخش شعر نو نیز با توجه به اطلاع از آثار شاعرانی که شعر فرستاده‌ بودند، اصلا انتظار چنین انتخاب‌هایی را به‌عنوان برگزیده نداشتم و به‌نظر من، بسیاری از افراد دیده نشدند و بیشتر سلیقه‌های شخصی در این داوری‌ها اعمال شده است.

سعید بیابانکی نتایج به‌دست‌آمده در روند داوری چهارمین دوره جشنواره فجر را فقط ناشی از اعمال سلیقه شخصی ندانست و گفت: طبیعی است وقتی 5 داور آثار را بررسی می‌کنند،

این 5 داور نتوانند نمایندگی جریان‌های مختلف فکری و شعری را به‌عهده داشته باشند و من فکر می‌کنم وجود داوران بیشتر حتی 20 داور برای داوری این آثار می‌تواند بخشی از این نواقص را برطرف کند.

شایان ذکر است که بسیاری از شاعران از سخن گفتن درباره جشنواره شعر فجر خودداری کرده و یا آن‌را قابل بحث ندانسته‌اند.

کد خبر 102374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز