شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: حالا که سوگلی جشنواره‌های هنری کشور، کارش را با بوق و کرنای همیشگی به پایان برده است، می‌توان به جشنواره شعر هم اندیشید؛ جشنواره‌ای که 6 روز دیگر کارش را آغاز می‌کند.

جشنواره شعر فجر

جشنواره فیلم فجر در یک ماه گذشته چنان همه فضای فرهنگی - هنری کشور را زیر نفوذ خود داشت که عملا جشنواره‌های دیگر نظیر جشنواره هنرهای تجسمی، جشنواره تئاتر، جشنواره موسیقی و جشنواره شعر، به‌کلی از یاد رفتند. سیمرغ آنچنان پرنده بزرگی است که بر هر درختی بنشیند، چیزی از آن دیده نمی‌شود؛ حتی سرو! اما حالا سیمرغ‌های سینما توزیع شده‌اند و شاید اگر حال و حوصله‌ای مانده باشد،‌ سروهای باغ ادبیات ایران، قد علم می‌کنند. پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، هفتم اسفند در کتابخانه ملی، آغاز خواهد شد و مراسم اختتامیه‌اش، دهم اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان جشنواره شعر که میدان را بعد از پایان جشنواره فیلم، کمی باز دیده‌اند، دیروز خبرنگاران را گرد هم آوردند و درباره آنچه در جشنواره پنجم روی خواهد داد، توضیحاتی ارائه کردند. اول، مصطفی امیدی، دبیر اجرایی پنجمین جشنواره شعر فجر:
در این دوره، رقابت‌ها در 3 سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و در دی و بهمن‌ماه در 31 استان کشور، 32 شب شعر و همایش ادبی برگزار شده است که در هر برنامه، 20 شاعر استانی و 2 شاعر مطرح کشور شعرخوانی کرده‌اند.

در روزهای برگزاری جشنواره در تهران، برنامه‌های متعدد شعر‌خوانی در مراکز فرهنگی شهر تهران برگزار می‌شود؛ از جمله در فرهنگسرای رازی، سرای اهل ‌قلم و حوزه هنری. همچنین برنامه‌های متعددی در استان البرز برگزار خواهد شد.
در این دوره از رقابت در بخش بین‌المللی بیش از 20 شاعر از 12 کشور مختلف از جمله ارمنستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، گرجستان، ترکیه و برخی دیگر از کشور‌ها در بخش بین‌الملل جشنواره شرکت می‌کنند و قرار است برای اینها نیز برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شود.

پس از امیدی، یحیی طالبیان، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب سخن گفت: این دوره از رقابت پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های گذشته برگزار می‌شود که یکی از آنها، اضافه‌ شدن بخش ترانه و تصنیف به این رقابت است. همچنین، اطلاعاتی از زندگی‌نامه شاعران و آثارشان را گرفته‌ایم و تصمیم داریم این اطلاعات را دسته‌بندی کرده و بانک اطلاعاتی شاعران ایران را راه‌اندازی کنیم. افزایش رقم مالی جوایز و تنوع آنها از دیگر تفاوت‌هایی است که در این دوره دیده می‌شود.

به برگزیدگان اول تا سوم بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به‌ترتیب 20، 16 و 12سکه بهار آزادی به همراه تندیس سرو زرین جشنواره و تسهیلات وام تا سقف 50میلیون ریال اهدا می‌شود. همچنین اهدای کارت خرید کتاب و چاپ آثار برگزیده از دیگر جوایز نفرات برگزیده است. اضافه ‌‌شدن 10نفر از شاعران برجسته کشور به ترکیب سیاستگذاران جشنواره شعر فجر نیز از دیگر تغییراتی است که در این دوره رقم خورده است.

طالبیان درباره توجه به جریان‌ها و دیدگاه‌های مختلف گفت: ما در شورای سیاستگذاری نسبت به شعر نگاهی بالاتر از افق‌های بسته سیاسی داریم و اگر مصلحتی در میان نبوده، قطعا از افق‌های بسته و محدود سیاسی، گذر کرده‌ایم. ما شعر را و کار شاعری را کاری صادقانه توأم با پاکی و زیبایی می‌دانیم.

محمود اکرامی‌فر، دبیر علمی جشنواره هم بعد از طالبیان، مصطفی محدثی‌ خراسانی را به‌عنوان مسئول کمیته داوران معرفی کرد و گفت: رقابت در 3 مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی انجام شده و 50 داور در مراحل مختلف داوری، بیش از 40 هزار شعر را داوری کرده‌اند که این داوری‌ها از توزیع جغرافیایی مناسبی برخوردار است و افراد مجرب با دیدگاه‌ها و سلایق متفاوت را برای داوری این دوره معرفی کردیم.

اکرامی‌فر درباره اعلام نام داوران گفت: البته اعتبار علمی یک جشنواره به داوران و اعضای هیأت داوران است و در کنار آن، علمی‌ بودن داوری‌ها اهمیت دارد؛ اما الآن زمان اعلام نام هیأت داوران نیست و در مراسم اختتامیه قطعا اسامی داورها را اعلام می‌کنیم و از نمایندگان داورها در بخش‌های مختلف می‌خواهیم توضیحاتی را درباره روند داوری ارائه کنند. البته اینکه ممکن است اسامی داورها گاهی اعلام نشود، برای این است که داوران به اعلام نامشان رغبتی ندارند.

کد خبر 128680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز