گروه ادب و هنر - کامران محمدی: طبق معمول همه جایزه‌ها و جشنواره‌های ادبی، مراسم نهایی جشنواره شعر فجر هم دیروز بدون برگزیده اول، برگزار شد.

جشنواره شعر فجر

پنجمین جشنواره شعر فجر دیروز در تالار وحدت به کار خود پایان داد و این بار هم هیات داوران از 4 بخش مختلف این جشنواره، برای 3 بخش، برگزیده اول معرفی نکردند. در جشنواره امسال 1289 شاعر شرکت داشتند که از این همه، 13 نفر به‌عنوان نفرات برتر، جایزه‌شان را از رئیس‌جمهور دریافت کردند. جالب اینکه در بخش ترانه و تصنیف که امسال برای نخستین‌بار به جشنواره اضافه شده بود، هیچ برگزیده‌ای معرفی نشد و داوران تنها از 4ترانه‌سرا تقدیر کردند. در بخش کلاسیک، هیأت داوران هیچ اثری را حائز رتبه نخست ندانستند اما مریم آریان قره‌بلاغ از کرج و محمدجواد شاهمرادی از تهران، مشترکا دوم شدند.
امیرحسین نیکزاد از کرج هم رتبه سوم را به‌دست آورد.

در بخش سپید و نیمایی هم کسی اول نشد اما علی هوشمند از بوشهر و مجید نظافت یزدی از مشهد و صدیقه مرادزاده از ورامین به‌طور مشترک سوم شدند. در بخش کودک و نوجوان، بابک نیک‌طلب، عصمت اسلامی و حسین تولایی هر سه از تهران، به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. اما در بخش ترانه و تصنیف، سامیه سلیمی از بندرعباس، سید حسین متولیان، اسماعیل فرزانه و مهدی ایوبی از تهران، به‌عنوان نفرات تقدیری معرفی شدند.

باقی قضایا

در مراسم دیروز صبح، رئیس‌جمهور نیز حضور داشت. محمود احمدی‌نژاد حدود 30 دقیقه سخن گفت که بخشی از آن به شعرخوانی از سعدی، رودکی، حافظ، پروین اعتصامی، وحشی بافقی، باباطاهر و خواجوی کرمانی اختصاص داشت. او گفت: جشنواره فجر میعادی برای تمام شاعران دلسوز است و امیدوارم این جشنواره در سال‌های بعد پرشورتر و گسترده‌تر برگزار شود و اگر من عضو هیأت داوران این جشنواره بودم، تمام شرکت‌کنندگان در این جشنواره را به‌عنوان برندگان اول معرفی می‌کردم؛ چرا که قدم گذاشتن در وادی عشق، خود اول شدن است. او ادامه داد: دلی که سرشار از عشق است، موری را هم نمی‌آزارد؛ چه برسد به کشتار و قتل‌ عام. هر جا و در هر کجای دنیا شاعری است، وقتی که به کنه دل و اندیشه او مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که سرشار از عشق پاک و سوزان است، تجلی کمال‌جویی انسان است. شاعری قدم نهادن در راه کمال و رسیدن به وادی عشق و عبور از عقل برای رسیدن به عشق و رسیدن به عشق برای جاری شدن در لایتناهی هستی است. شعر شعرای ما سرشار از عشق، پاکی و توحید است.

رئیس‌جمهور همچنین شعری از خود نیز قرائت کرد: «ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم / واندر شرار فتنه آخر سیاوشیم / در انتظار رؤیت آن مهر آخرین / در مجمر سپیده سپندی بر آتشیم.» به جز رئیس‌جمهور، مشفق کاشانی و علی معلم دامغانی هم شعر خواندند که نکته عجیبش خداحافظی علی معلم از دنیای شعر بود. او گفت: من طی سال‌های متمادی در سلسله شاعران بوده‌ام و هم‌اکنون شاعران جوان و خلاق در این عرصه فعال هستند. همین‌جا از عرصه شعر خداحافظی می‌کنم اما در زمینه‌های دیگر در خدمت شما هستم.

کد خبر 129571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز