گروه ادب و هنر: دبیر افتتاحیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر از حضور 150 شاعر برجسته کشور در استان بوشهر خبر داد.

علی هوشمند در جمع خبرنگاران گفت: همه تمهیدات لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن آیین گشایش جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بوشهر اندیشیده شده است و انتظار داریم که این آیین با بهترین کیفیت برگزار شود.

به گفته هوشمند، هم‌اکنون کمیته‌های مختلفی برای برگزاری این مراسم در بوشهر تشکیل شده و مسئولان این کمیته‌ها مشغول فعالیت هستند و امیدوار هستیم که تا زمان برگزاری این مراسم، تمام نواقص برطرف ‌شود و شاهد یک مراسم بسیار خوب باشیم.

دبیر افتتاحیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های انجام شده حدود 150 نفر از شاعران برجسته و اهالی فرهنگ کشور به‌منظور شرکت در آیین افتتاحیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر، دوم و سوم بهمن‌ماه سال‌جاری میهمان استان بوشهر هستند. 

مراسم رسمی افتتاحیه جشنواره چهارم شعر فجر، سوم بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. در این مراسم علاوه بر وزیر، دیگران هم سخنرانی می‌کنند که یکی از آنها علی موسوی گرمارودی است.

توجه به شهرستان‌ها

آنچه سبب شده است جشنواره امسال در بوشهر آغاز شود، بیش از هر چیز تلاش برای توجه به شهرستان‌هاست. این تلاش البته از دوره اول هم وجود داشت و به‌طور کلی یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره شعر، توجه جدی به شاعران شهرستانی است.

اما امسال، علی موسوی گرمارودی، دبیر جشنواره، چند بار تاکید کرده که ملاک ما شعر است، نه شاعر و به‌نظر می‌رسد به‌طور کلی قصد برگزارکنندگان، بها دادن به شاعران شهرستانی مستعد است.

سیدعلی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: شاعران جوان و انجمن‌های شعر و ادب استان‌های مختلف کشور توانایی و استعداد زیادی در زمینه شعر دارند و برقراری ارتباط آنان با پیشکسوتان و شاعران برجسته در جشنواره‌های شعر فجر به رشد و شکوفایی شعر جوان کمک می‌کند که مسئولان برگزاری باید به آن اهتمام ورزند و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حسینی ادامه داد: حضور شاعران جوان در جشنواره‌های شعر فجر فرصت رشد و شکوفایی آنان را در عرصه شعر ادبیات کهن فارسی ایجاد می‌کند. وی با اشاره به اینکه جشنواره شعر فجر باید به حالت رقابت درآید تا به کیفیت مطلوب برسد، گفت: گنجاندن بخش مسابقه در جشنواره شعر فجر با محوریت توجه به موضوع و محتوای تأثیرگذار شعر به غنای آن کمک می‌کند و از آنجا که ممکن است شاعران برجسته و پیشکسوت کشور در بخش مسابقه شرکت نکنند،قطعاً باید بخش ویژه‌ای برای شاعران پیشکسوت در نظر گرفته شود.

سیدعلی حسینی خاطرنشان کرد: جشنواره شعر فجر یک رویداد ملی و فراملی است که 3 دوره آن با مشارکت شاعران برجسته سایر کشورها برگزار شده است و امسال هم که متقارن شده با ایام پیروزی انقلاب اسلامی، باید رایزنی‌های بیشتری انجام شود تا  شعرای صاحب نام بیشتری در عرصه ادبیات و زبان‌های گوناگون از کشورهای مختلف در بخش بین‌المللی جشنواره حضور یابند.

وی با مهم شمردن تولیدات جشنواره بین‌المللی شعر فجر افزود: شاعرانی که آثار خود را در جشنواره ارائه کرده‌اند باید مجموعه‌ای از اشعار آنان در کتابی چاپ شود تا علاقه‌مندانی که نتوانستند در این جشنواره حضور یابند از آن استفاده کنند.

رونمایی پوستر

پوستر چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم با استفاده از طرح‌های اسلیمی آماده شده است. وحید توکلی، طراح پوستر چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر درباره این پوستر گفت: این طرح با بهره‌گیری از نمادهای هنر ایرانی و اسلامی و انتخاب رنگ‌های موزون در زمینه و نشان دادن آمیختگی شعر و دین و همچنین الهامی بودن مضامین شعرها طراحی شده ‌است.

این طراح جوان کشور اضافه کرد:‌ استفاده از رنگ‌های نخودی و زرشکی با توجه به صبغه کهن شعر در این مرز و بوم برگرفته از رنگ برگ‌ها و شکل نسخ خطی است.

کد خبر 99213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز