گروه ادب و هنر- عباس ثابتی راد: با وجود گذشت 2هفته از اعلام نتایج جشنواره بین‌المللی شعر فجر و معرفی داوران این جشنواره که واکنشی به انعکاس رسانه‌ای بود، هنوز بسیاری از شاعران معتقدند که این جشنواره همه جریان‌های شعری را در نظر نگرفته است

اگرچه یدالله مفتون امینی داور چهارمین جشنواره شعر فجر اعلام کرده‌بود که جشنواره شعر فجر به نسبت دیگر جایزه‌ها کم غرض‌تر است، اما همچنان بسیاری از شاعران به چگونگی برگزاری و داوری در این جشنواره انتقاد دارند.

ابوالفضل پاشا در این باره گفت: اساسا برگزاری جشنواره شعر هنگامی معنا دارد که به یک طیف خاص توجه نشود و همه جریان‌های شعری را مورد توجه قرار دهد.شاعر «از آن همه دیروز» با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در جامعه به‌عنوان یک اولویت گفت: هنوز فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور معنایی ندارد پس چگونه می‌شود در مورد جشنواره شعر و نحوه داوری آن سخن گفت؟

شاعر مجموعه‌ «راه‌های در راه» گفت: جشنواره موقعی معنا دارد که مجموعه‌های مختلف شعر، سال‌ها در وزارت ارشاد در انتظار مجوز نباشد اگرنه برگزاری جشنواره با تعدادی از شاعران و نه همه طیف‌ها کار چندان پیچیده و سختی نیست.

پاشا با تاکید بر اینکه نباید همه چیز را سفید و سیاه دید، اظهار داشت: توجه به عرصه فرهنگی در طول سال‌های گذشته بسیار کم بوده و بسیاری از آثار شاعران همچنان در انتظار مجوز برای انتشار است.

نگارنده «نقبی بر نقد امروز» همچنین از بی‌توجهی به عرصه تبلیغ کالاهای فرهنگی به‌عنوان یک معضل یاد کرد و گفت: متأسفانه تا به امروز در عرصه فرهنگی کار شاخصی صورت نگرفته و اساسا مصادیق عرصه فرهنگ با مشکلات بسیاری روبه‌روست.

خیابان یکطرفه شعر فجر

جشنواره شعر فجر فقط یک جریان فکری را مورد توجه قرار داد. محمدامین جعفری در ارزیابی چهارمین دوره از جشنواره شعر فجر به ایسنا گفت: با وجود همه وعده‌هایی که علی موسوی گرمارودی و شورای سیاستگذاری و برگزارکنندگان چهارمین دوره جشنواره دادند که در این دوره کم‌شبهه‌ترین داوری را خواهیم داشت،

عملا چیز دیگری رقم خورد و بعد از اینکه اسامی برگزیدگان اعلام شد، ثابت شد که همه آنها حرف‌های نادرستی بوده است. این شاعر جوان شیرازی افزود: چهارمین دوره جشنواره شعر فجر برآیند یک طیف فکری - عقیدتی خاص بود و نه تنها برخلاف ادعای برگزارکنندگان، برآیند جریان‌های مختلف شعری ایران نبود بلکه حتی طیف داوران و برگزیدگان نشان داد که این دوره از جشنواره شعر فجر نماینده و برآیند تمام شعر متعهد ایران هم نبوده است، چه برسد به اینکه بخواهد برآیند همه‌ جریان‌های فکری و شعری باشد.

وی با انتقاد از نحوه داوری و چینش داوران از سوی برگزارکنندگان چهارمین دوره جشنواره شعر فجر، گفت: اسامی داوران باید قبل از اعلام نتایج نهایی جشنواره اعلام می‌شد تا جشنواره به حداقل‌ استانداردهای علمی نزدیک شده باشد؛ اما این‌طور نبود و اسامی داوران پس از معرفی برگزیدگان اعلام شد که عملا به نوشدارویی پس از مرگ سهراب می‌ماند.

جعفری عنوان کرد: من در صحبت‌هایی که با دیگر شاعران جوان شرکت‌کننده‌ هم داشتم، می‌گفتند وقتی نتایج نهایی اعلام شد، اصلا انتظار چنین انتخاب‌هایی را نداشته‌اند.

جعفری متذکر شد: ایراد دیگری که به جشنواره وارد است، اینکه در مراسم آغازین و پایانی جشنواره و در مراسم‌هایی که در استان‌های گوناگون برگزار شد، تمام طیف‌های فکری به مراسم‌ها دعوت نشده بودند و عده‌ای خاص در آنها حضور داشتند و از سویی، شاعرانی را که به‌عنوان شاعر میهمان از تهران برای حضور در مراسم شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها دعوت می‌کردند، به‌مراتب خیلی پایین‌تر از شاعران همان استان‌ها بودند و اصلا روشن نبود با چه متر و معیاری این انتخاب‌ها و دعوت‌ها صورت گرفته است. البته رابطه بیشتر از هر چیزی در این ماجراها نقش دارد.

این شاعر با ابراز نارضایتی از اینکه در چهارمین دوره جشنواره شعر فجر شرکت کرده است، گفت: هر سال برگزارکنندگان جشنواره با وعده‌هایی، شاعرانی را که تصمیم به تحریم جشنواره دارند، وارد بازی می‌کنند و هر سال احساس فریب‌خوردگی به همه دست می‌دهد و هر سال با تغییر دبیر جشنواره دیده می‌شود که به همسرایان خود جایزه می‌دهند. برای همین است که نباید انتظار داشت جشنواره شعر فجر مثل جشنواره فیلم فجر شود.

کد خبر 102671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز