یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در سومین هفته اعتراض به نظام سرمایه‌داری و سلطه پول در سیاست آمریکا، شمار معترضان و حضور گسترده آنها به‌صورت کم‌سابقه‌ای افزایش یافته‌است.

وال استریت

occupy wall street - Zuccotti Park in Manhattan

در چندین شهر در سراسر آمریکا از شهرهای کوچک چند هزار نفری تا شهرهای مهم و تاثیرگذاری چون نیویورک و واشنگتن، معترضان به خیابان ریختند. گروهی از معترضان پیرو جنبش اشغال وال‌استریت، روز شنبه با نگهبانان بخش هوافضای موزه اسمیتسونین در واشنگتن درگیر شدند. این گروه از معترضان مشخصاً به استفاده از هواپیماهای بدون خلبان توسط ارتش آمریکا انتقاد داشتند. این اقدام نشانه حضور گروه‌های مختلف در جنبش اعتراضی اخیر آمریکاست.

این جنبش که ابتدا در وال‌استریت و به نشانه اعتراض به حرص و طمع بنگاه‌های اقتصادی بانکی آغاز شده‌ بود، اکنون با پیوستن گروه‌های دیگر مانند معترضان به جنگ، ابعاد گسترده‌تری یافته‌است.

به گزارش الجزیره، نگهبانان موزه هوافضای واشنگتن، درهای آنجا را روی حدود 100نفر از معترضان بستند و برای متفرق‌کردن آنان از گاز فلفل استفاده کردند. یک نفر هم در این حادثه بازداشت شد.

موزه اسمیتسونین بزرگ‌ترین موزه آمریکا محسوب می‌شود که شامل 7موزه تخصصی از جمله هوافضاست. در نیویورک نیز که زادگاه وال استریت را اشغال کنید، است، در همین روز بیش از یک هزار نفر از اردوگاه خود در پارک زاکتی در محله مالی جنوب منهتن بیرون زدند و در چند خیابان راهپیمایی کردند.

این بار پلیس حضور گسترده‌ای در مسیر راهپیمایان داشت. مأموران سوار بر اسب، پیاده و سوار ون رفتار معترضان را به دقت زیرنظر داشتند. مانند همیشه معترضان پارچه‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که بازتاب خواسته‌های متنوع آنان بود؛ از ضرورت فراهم آوردن بهداشت و آموزش برای همگان تا اصلاح نظام بانکی آمریکا. در روزهای اخیر، برخی بانک‌های آمریکا اعلام کردند که برای استفاده از کارت‌های برداشت نقدی، ماهانه 5 دلار از مشتریان خود اخذ خواهند کرد.

اعلام این امر هیزمی بر آتش خشم مردم از عملکرد نظام بانکی آمریکا افکنده است که کارنامه قابل دفاعی از خود در بحران مالی این کشور برجا نگذاشته است. سیاست جدید بانک‌ها واکنش ناخرسندانه باراک اوباما رئیس‌جمهور و جو بایدن معاون وی را به همراه داشته است.

این در حالی است که بانک‌ها اجرای قانون جدید اصلاحات بانکی موسوم به قانون «دادفرانک» را باعث بالارفتن هزینه‌های خود و اجبار به دریافت هزینه برخی خدمات اعلام کرده‌اند. معترضان به سیاست‌های بانکی و عملیات جنگی آمریکا در افغانستان و عراق تنها 2دسته از دسته‌جات معترض متنوعی هستند که اکنون زیر چتر «وال‌استریت» را اشغال کنید، گرد آمده‌اند.

تحصیل‌کردگان بیکار یکی دیگر از عمده دسته‌جات حاضر در این تجمعات اعتراضی هستند.بسیاری از آنان می‌گویند به‌رغم هزاران دلار هزینه‌ای که برای تحصیلات عالی کرده و بدهکاری قابل توجهی پیدا کرده‌اند، اکنون نمی‌توانند شغل متناسب با رشته تحصیلی خود بیابند و بعضاً ناچارند تن به مشاغل پست بدهند.

اعتراض در شهرهای کوچک

درحالی‌که قریب به 3هفته از تولد «وال استریت را اشغال کنید» می‌گذرد، اکنون نه‌تنها نشریات و رادیو تلویزیون‌های سراسری آمریکا از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای بزرگ از جمله واشنگتن، لس‌آنجلس، شیکاگو، هیوستن، آتلانتا و سینسیناتی گزارش می‌دهند، انبوه رسانه‌های محلی آمریکا نیز خبر از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در مقیاس کوچک‌تر می‌دهند. درحالی‌که هفته پیش نیویورک صحنه راهپیمایی 5 هزار نفره بود، روزنامه محلی بیلینگز گازت خبر از برگزاری اعتراض 50نفره در شهر کوچک کاسپر در ایالت وایومینگ داده است. کارشناسان می‌گویند شبکه‌های اجتماعی یکی از عوامل گسترش این جنبش اعتراضی به سراسر آمریکا و حتی به شهرهای کوچک آن است.

گسترش غیرمنتظره این جنبش به شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا سبب شده است تا سیاستمداران ناچار از موضعگیری در این باره شوند. سیاستمداران حزب دمکرات به‌خصوص می‌خواهند روی قطار جنبش اعتراضی بجهند و با جذب کردن آنان و شکل دادن به مطالبات‌شان، از وال استریت را اشغال کنید، به‌عنوان وزنه تعادل تی‌پارتی که جناح تندروی حزب جمهوریخواه شده است، استفاده کنند. روز پنجشنبه اوباما با این معترضان همدردی کرد و گفت که ناراحتی این افراد در انتخابات سال 2012 بازتاب پیدا خواهد کرد.

در همین  روز نانسی پلوسی، هم‌حزبی اوباما و رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان نیز از معترضان وال استریت در نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا تجلیل کرد.وی گفت که خدا حافظ آنان باشد و اظهار امیدواری کرد که این جنبش مؤثر باشد. به گفته پلوسی، پیام مردم آمریکا این است که دیگر بی‌احتیاطی عده‌ای در وال استریت نباید باعث بیکاری گسترده در خیابان‌های آمریکا شود.

در این حال که سیاستمداران آمریکایی تدریجاً مجبور به پذیرش واقعیت اعتراض‌های گسترده می‌شوند، سیاستمداران خارجی هم در این باره اظهارنظر می‌کنند.

به گزارش رویترز، هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا آنچه را سرکوب هولناک معترضان ضد‌وال استریت خواند، محکوم کرد. وی گفت فقر و فلاکت در آمریکا همچنان رشد می‌کند.

کد خبر 147965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز