همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد حدود یک سوم افرادی که خواستار عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) هستند، علائم "اختلال بدشکل‌انگاری بدن" (BDD)- یک عارضه روانی به شکل اشتغال خاطر افراطی با نقائص جزئی یا خیالی در ظاهر جسمی- را نیز دارند.

یافته‌های پژوهشگران بلژیکی دال بر آن است که جراحان پلاستیک باید از شیوع این اختلال در میان بیماران آگاه باشند.

به گزارش هلث دی دکتر والری ای پیکاوت از بیمارستان دانشگاهی لوون که سرپرست این پژوهش بوده است، می‌گوید: "این بررسی نشان می‌دهد که شیوع BDD در جمعیتی که مورد عمل جراحی زیبایی بینی قرار می‌گیرند، بالاست و شدت علائم به طور آشکاری اثر منفی بر کارکرد روزانه این افراد خواهد داشت."

پژوهشگران در این بررسی 266 بیمار را که در طول 16 ماه برای رینوپلاستی مراجعه کرده بودند، مورد پرسش قرار دادند.

این محققان دریافتند که 33 درصد از افراد مورد پرسش علائم متوسط تا شدید BDD دارند.

در میان افرادی که تنها برای بهبود ظاهرشان می‌خواستند رینوپلاستی انجام دهند، این رقم به 43 درصد افزایش می‌یافت.

در مقابل با فاصله زیاد، تنها 2 درصد از افرادی که به دلایل صرفا پزشکی نیاز به رینوپلاستی داشتند، علائم متوسط تا شدید ‌BDD را نشان می‌دادند.

به گفته این پژوهشگران علائم BDD به طور خاص در میان افرادی شایع بود که پیش از این جراحی پلاستیک انجام داده بودند یا مشکلات بهداشت روانی داشتند.

در این بررسی، 20 درصد افراد که سابقه عمل قبلی زیبای بینی داشتند، با احتمال بیشتری علائم شدید BDD را داشتند.این علائم همچنین در میان افرادی که سابقه مشکلات روانپزشکی داشتند، شایع‌تر بود.

گروه بلژیکی یادآور شده است که بینی‌های اغلب بیماران با اشتغال خاطر نسبت به ظاهرشان، از لحاظ اندازه و شکل طبیعی بود.

افرادی در این گروه  که علائم شدیدتر BDD را نشان می‌دادند، همچنین کیفیت پایین‌تر زندگی و مشکلات بیشتر در زندگی روزمره، از جمله مشکل در ارتباط با دیگران و عزت نفس پایین داشتند.

این پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌کنند که جراحان پلاستیک در ارزیابی معمول‌شان از انگیزش‌ها و سلامت روانی افرادی که خواستار جراحی زیبایی هستند، باید به خصوص به موارد اشتغال خاطر افراطی به ظاهر توجه داشته باشند.

کد خبر 141861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز