شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

سمیه شرافتی: نخستین کنگره بین‌المللی راینولوژی ایران با هدف بررسی آخرین تحولات و پیشرفت‌ها در زمینه درمان بیماری‌های بینی و سینوس از 16 تا 19 آبان ماه در سالن کنفرانس شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار شد.

 

در این کنگره سه روزه در مورد سینوزیت‌های قارچی، آلرژی‌ها و پلیپ‌های بینی، تومورهای بینی، مشکلات زیبایی بینی و جراحی‌های پلاستیک و جراحی‌های آندوسکوپیک بینی بین متخصصان داخلی و خارجی بحث و تبادل نظر شد.

همچنین کارگاه‌های عملی شامل تکنیک‌های جدید جراحی‌های آندوسکوپیک سینوس و جراحی پلاستیک به نمایش گذاشته شد.سینوزیت‌های قارچی، امروزه توجه بسیاری از متخصصان را به خود جلب کرده،چرا که ثابت شده بسیاری از سینوزیت‌هایی که به درمان‌های دارویی، بخصوص آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند، در حقیقت باکتریایی نیستند، بلکه ناشی از قارچ‌ها هستند.

دکتر بیژن نقیب زاده، رئیس کنگره راینولوژی و متخصص جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن در مورد مجموعه وسیع بیماری‌های بینی به همشهری گفت: «در کل بیمار‌ی‌های بینی را می‌توان در مجموعه بزرگی از ضربه‌های وارد به بینی، عفونت‌های بینی، تومورهای بینی، ضایعات مادرزادی بینی، و مشکلات مربوط به زیبایی یعنی همان جراحی پلاستیک قرار داد. شایع‌ترین بیماری‌های بینی همان عفونت‌ها و سینوس‌های بینی هستند که در تمام دنیا جزو اختلالاتی هستند که بیمار را مجبور به مراجعه به پزشک می‌کنند.»

به گفته دکتر نقیب‌زاده، «بعضی از مشکلات مربوط به بینی درمان قطعی ندارد ولی این مشکلات را می‌توان با حفظ بعضی از نکات کنترل کرد. به عنوان مثال سینوزیت، التهاب مخاط بینی است که می‌تواند به علت حساسیت، عفونت، آلودگی‌های عفونی، مصرف سیگار و بیماری‌های ارثی به وجود ‌آید. بنابراین حفظ بهداشت بینی، شستشوی مرتب آن، استفاده از بوخورها، عدم مصرف سیگار و کاهش آلودگی محیط از اقدامات موثر در تعدیل این مشکلات هستند.»

جراحی‌های پلاستیک بینی همچنان در صدر

«جراحی با هدف کوچکتر شدن شکل ظاهری بینی در کشور ما همچنان سیر رو به رشدی دارد. بسیاری از افرادی که با هدف کوچکتر کردن بینی به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند حتی نمی‌دانند که در خیلی از مواقع کوچکترکردن بیش از حد بینی و تنگ کردن دیواره‌های آن مشکلات شدیدی را برای بیمار تا آخر عمر به دنبال دارد. حتی بسیاری از آنها ممکن است از نتیجه جراحی ناراضی باشند.»

دکتر محسن نراقی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی این کنگره ضمن بیان این جملات، تاکید می‌کند: «در جراحی‌های پلاستیک بینی آنچه که بیشتر تعیین کننده نتیجه عمل است، تجربه، دانش و هنر جراح است و وسیله در مرتبه بعد قرار می‌گیرد. یکی از مسائل مهم برای یک جراح، انگیزه فرد از مراجعه به پزشک است و اینکه جراح تا چه حد می‌تواند در این امر از نظر روانی به بیمار کمک کند.»

وی می‌گوید: «دانستن عواملی از این قبیل که آیا بیمار فقط به اصرار اطرافیان اقدام به عمل زیبایی می‌کند، آیا بیمار همزمان با این تصمیم مشکلاتی هم در داخل بینی دارد یا نه و همچنین توقعاتی که بیمار از جراحی بینی دارد در اجرای جراحی پلاستیک بسیار مهمند.»

دکتر نراقی با اشاره به اینکه جراحی پلاستیک یکی از دشوارترین جراحی‌هاست می‌گوید: «برای اینکه مردم با آگاهی کامل خود را به دست جراح بسپارند، آگاه کردن آنها از عوارض احتمالی جراحی پلاستیک مثل چسبندگی و انحراف داخل بینی و مهمتر از همه مشکلات تنفسی و ظاهری اهمیت فراوانی دارد. همچنین از بین بردن این تصور خیالی که جراحی بینی به معنی تغییر شکل در بینی نیست، بلکه بدفرمی‌ها و مشکلات آن را از بین می‌برد، در کاهش این گونه جراحی‌ها بسیار موثر است.»

عوارض کمتر جراحی‌های آندوسکوپیک

بیماری‌های مربوط به بینی نسبت به تمام بیماری‌ها نه تنها از شیوع و فراوانی بالایی برخوردار هستند، بلکه بار سنگینی را به همراه عوارض عصبی برای زندگی بیمار به همراه دارند.

بررسی‌های آماری نشان داده‌اند که سینوزیت مزمن کیفیت زندگی افراد را حتی از دردهای آنژین قلبی و کمردرد نیز بیشتر تنزل می‌دهد.

دکتر نراقی ضمن بیان این مطلب و تاکید بر اینکه جراحی‌های آندوسکوپیک در سال‌های اخیر نقش مهمی در درمان برخی اختلالات بینی مثل سینوزیت‌های مزمن پیدا کرده‌اند، ادامه می‌دهد: «جراحی‌های آندوسکوپیک به خاطر ظریف و حساس بودن، از طریق کاهش حجم شاخک‌های بینی و حذف بافت‌های زاید و اضافی، عملکرد بینی را کاملا باز می‌گردانند، چراکه اکثر مواردی که جراحی‌های بینی انجام می‌شود به خاطر مشکلاتی است که بیماران در مسائل تنفسی خود دارند. این بیماران اغلب خواب راحتی ندارند، در نتیجه در طول روز بی حال و کسل هستند و دچار عواقب روانی می‌شوند. تعدادی از این مشکلات درمان دارویی می‌شوند، ولی بعضی از آنها مثل پولیپ‌های منتشر که بافت‌های زاید و اضافی در داخل بدن هستند نیاز به جراحی دارند.»

وی اضافه‌می‌کند: «این جراحی‌ها روش‌های ارجح در درمان تومورهای خوش‌خیم هستند و با استفاده از این روش، نیاز به برش‌های جراحی در درمان این تومورها کاهش پیدا کرده است. این جراحی‌ها کاملا سالم هستند و عوارض خاصی را برای بیمار به همراه نخواهند داشت.»

پزشکان شرکت‌کننده در کنگره راینولوژی تاکید داشتند که امروزه با پیشرفت‌هایی که در زمینه راینولوژی شده، بسیاری از بیماری‌های مزمن سینوس که سابقا درمان ناپذیر تلقی می‌شد، قابل درمان شده‌اند.

همچنین روش‌های جراحی بینی که در سابق بر اساس کاهش و برداشتن مقادیر قابل توجهی از بافت استوار بود، جای خود را به روش‌هایی که سعی در تقویت حمایت اسکلتی بینی دارد داده است و تکنیک‌های پیشرفته جراحی‌های سینوس از مرز سینوس‌ها فراتر رفته و برای درمان ضایعات قاعده جمجمه از راه بینی نیز استفاده می‌شود و به این ترتیب، مراقبت‌ها و ناراحتی‌های بعد از عمل بیماران را به حداقل می‌رساند.

عوارض جراحی پلاستیک

عوارض جراحی پلاستیک بینی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی عوارض ناشی از اختلال در عملکرد بینی و دیگری عوارض ظاهری.

مهم‌ترین عوارض گروه اول، مشکلات تنفسی است؛ یعنی این بیماران تنفس از راه بینی را از دست می‌دهند. شبها موقع خواب، دهان را باید باز نگه دارند و گاهی حتی صدای آنها حالت تودماغی پیدا می‌کند.

عوارض ظاهری نیز به طور عمده در اثر برداشتن بافت‌های بینی بیش از حد لازم ایجاد می‌شوند. این بیماران اکثرا دارای بینی‌هایی هستند که در صورت کوچکتر از بینی طبیعی جلوه می‌کند و حالت مصنوعی و عمل شده آنها تناسب اجزای صورت را از بین برده است.

همچنین در کسانی که نوک بینی آنها بیش از اندازه کوچک شده و حالت سر بالا دارد، سوراخ‌های بینی از راه دور نمایان می‌شود و گاهی به بینی حالت خوکی شکل می‌دهد.

پشت بینی نیز در اثر برداشت بیش از حد ممکن است گودی زیادی پیدا کند و از نیم رخ منظره بینی زینی شکل شود. بنابراین میزان بروز این عوارض بستگی به تجربه جراح دارد.

کد خبر 8049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز