هدف از انجام این تحقیق دست یابی به میزان مبادرت به جراحی‌های زیبایی در بین مردم تهران بوده است.

مدیر طرح: سیامک کفایی
همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، سمیه گایگانی  و امیرحسین زارع

پیشگفتار
از میان شاخه های مختلف جراحی پلاستیک، جراحی زیبایی در جامعه ما شناخته شده و رواج زیادی پیدا کرده است.

درحالی که همه رشته‌های پزشکی جنبه نجات بیمار از درد، ناراحتی و درمان را دارند، با این وجود به دلیل جوان بودن جمعیت کشور، گرایش به جراحی‌های زیبایی در ایران گسترش پیدا کرده است.

 از پیدایش جراحی پلاستیک در ایران و تاسیس این  رشته در دانشگاه تهران بیش از نیم قرن می‌گذرد. پایه‌گذار این رشته جراحی در ایران دکتر "محمداصانلو"است.

به طور کلی جراحی های زیبایی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. جراحی های زیبایی که در ناحیه گردن و صورت انجام می شود. از جمله بینی، پلک ها، کشیدن پوست صورت و گردن یا همان لیفتینگ و دسته دوم جراحی هایی هستند که روی تنه و اندام ها انجام می شوند. مانند اعمال جراحی سینه، شکم و لیپوساکشن چربی های اضافی بدن.

" گرایش روزافزون جوانان به زیبایی ظاهر و روی‌آوردن به جراحی‌های پلاستیک طی دهه‌گذشته منجر به‌رشد‪۸۳‬درصدی تعداد جراحی‌های پلاستیک در کشور شده است. بر اساس آمارهای موجود در کشور ما، جراحی بینی در رتبه اول، جراحی اندام در رتبه دوم وحذف چین وچروک صورت در رتبه سوم جراحی‌های معمول در ایران قرار دارد" .

درطول دهه گذشته، افزایش تعداد متقاضیان جراحی زیبایی وصرف هزینه بیش از ‪۲۰‬میلیون ریال برای جراحی بینی وبیش از۳۰‬میلیون ریال برای زیبایی‌اندام از سوی متقاضیان وتعارض صرف چنین هزینه‌هایی باسطح درآمد طبقه‌متوسط و مرفه جامعه، از زمینه‌های قابل بررسی در تحولات رفتاری اجتماعی جوانان است.

" یکی از جراحان زیبایی که خواسته است نامش فاش نشود ادعا می کند، طبق اطلاعات به دست آمده، در کشور ما بسیاری از زنان و مردان، شکل و فرم قسمتی از اندام یا جوارح خود را نمی پسندند و خواهان تغییر و یا اصلاح آن هستند."

این موارد در خانم ها بیشتر شامل بینی، رنگ چشم و گونه و در آقایان شامل لب و ابروها است. اما در این میان مردان کمتر اقدام به عمل جراحی زیبایی کرده اند و در مقابل زنان زیادی بینی و صورت خود را به تیغ جراحی سپرده اند.

اگر چه افراد بسیاری با استفاده از عملهای مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده واز زندگی خود لذت بیشتری می برند، لیکن انتخاب جراح متخصص و همچنین بروز خطرات و مشکلات ناشی از این جراحی ها نیز قابل تامل است.

هدف تحقیق:
دست یابی به میزان مبادرت به جراحی‌های زیبایی در بین مردم تهران

روش جمع آوری اطلاعات:
نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.

جامعه آماری: شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:
این نظرسنجی از تاریخ 11 تا 13 مهرماه 1388 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
- 55 درصد از پاسخگویان با جراحی زیبایی مخالفند.
- 95 درصد از پاسخگویان نا کنون جراحی زیبایی نداشته اند.

از میان 329 نفر پاسخگویی که با جراحی زیبایی مخالف بوده اند، 66 درصد زیبایی خدادادی را بهتر از زیبایی مصنوعی دانسته‌اند .

در مقایسه با نظرسنجی که در سال 1386  با همین عنوان انجام شد، رجحان زیبایی خدادادی بر زیبایی‌های مصنوعی توسط تعداد زیادتری از مخاطبان  مخالف با جراحی زیبایی بیان شده است و ترس از عوارض بعدی جراحی، که در سال 1386 رتبه اول را داشته است  اکنون در رتبه دوم اهمیت برای مخالفان جراح زیبایی است.

جدول زیر بیانگر توزیع پاسخگویان بر اساس دلایل مخالفت آن‌ها با جراحی زیبایی است:

دلایل مخالفان با جراحی زیبایی

تعداد

درصد

زیبایی خدادادی بهتر است 

218

66

ترس از عدم موفقیت (عوارض بعدی)

96

29

سایر موارد 

8

3

با مد مخالفم

7

2

جمع

329

100

همچنین بر اساس نتایج بدست‌ آمده درصد بالایی از پاسخگویان از خطرات احتمالی جراحی‌های زیبایی آگاهند.

نمودار زیر پراکندگی پاسخگویان براساس میزان آگاهی آن‌‌ها از خطرات جراحی های زیبایی را نشان می دهد:
 

 

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید.

منابع و مآخذ

سایت اینترنتی خانواده ما

سایت اینترنتی ماجیران

کد خبر 92278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز