جمعه ۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ونزوئلایی‌ها به ظاهرشان اهمیت زیادی می‌دهند.

آن‌ها بدون ترس از رکود اقتصادی و تورم‌شدید در کشورشان،‌ همچنان به پوست‌کشی صورت، لیپوساکشن [نکته بهداشتی روز: پس از لیپوساکشن] و سایر اعمال جراحی زیبایی ادامه می‌دهند.

تورم ونزوئلا یکی از بالاترین ارقام را در آمریکای لاتین دارد و در 10 ماه اول امسال به بیش از 20 درصد رسید، و این کشور آمریکا جنوبی پس از یک دوران شکوفایی 5 ساله وارد دوره‌ای از رکود اقتصادی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز جراحان می‌گویند اوضاع بد اقتصادی ممکن است گرایش به انجام جراحی‌‌های زیبایی را افزایش دهد چرا که افراد به دنبال راه‌هایی برای بالا بردن روحیه‌شان هستند، و بسیاری از آنها برای انجام این عمل‌ها پس‌اندازهای‌شان را خرج می‌کنند یا به قرض کردن روی می‌آورند.

 پیتر رومر، یک جراح پلاستیک در کاراکاس می‌گوید:‌"بحران مالی مردم را برانگیخته است تا بیشتر به خودشان برسند... تا در این بحران مایه تسلی پیدا کنند. من کاهشی در تقاضا برای جراحی زیبایی نمی‌بینم."

برای ایریس دلگادو، تکنسین دندان 57 ساله ، نیز نداشتن پول مانعی برای انجام یک عمل جراحی زیبایی پلک نبود.

 او می‌گوید: "در این اوضاع اقتصادی، وقتی آدم پول ندارد، باید تاوان‌هایی را بدهد. خوب پول را می‌شود از کارت‌های اعتباری یا از خانواده به دست آورید و بعد آن را پس دهید." او 7000 بولیوار – حدود 3250 دلار – برای این عمل قرض کرد. او این عمل با توجه به تورم در قیمت‌های جراحی‌های پلاستیک،‌ اقدامی احتیاطی به حساب می‌آورد.

 رومر می‌گوید:‌ "برای مردم این عمل‌ها نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید و برای بدست آوردن پول به هر جایی متوسل می‌شوند." و می‌افزاید یکی از بیمارانش به یک آپارتمان کوچکتر نقل مکان کرد تا پول لازم برای یک جراحی زیبایی کلی را بدهد یا دیگری که ماشین‌اش را برای پوست‌کشی صورت فروخت.

لوئنسیو باریوس، روانشناس اجتماعی در دانشگاه مرکزی ونزوئل می‌گوید چنین ماجراهایی استثنایی هستند. او می‌گوید:‌ "اکثریت زنان با درآمد کم و متوسط دارایی ندارند که بفروشند یا توانایی پس‌انداز ندارند."

او می‌افزاید: "درست که شما می‌توانید در مترو آگهی‌هایی کلینیک‌هایی را ببینید که برای این نوع جراحی‌ها اعتبار می‌دهند و این زنانی که کار می‌کنند پاداش‌های تعطیلات را برای این جراحی‌ها مصرف می‌کنند یا از حساب پس‌انداز کاری‌شان قرض می‌گیرند."

 علیرغم قیمت‌های بالا، گزینه‌ها برای جراحی‌های زیبایی برای برخی از ونزوئلایی‌ها تجملی به حساب نمی آید.

 پاتینو، زن 37 ساله اهل کاراکاس می‌گوید:‌"ما نیاز داریم که زیبا باشیم."

 رقابت میان زنان، که تا به حال بزرگترین مصرف‌کنندگان جراحی پلاستیک در ونزوئلا هستند، تا زیباتر به نظر برسند،‌ شدید است و فشار اجتماعی برای انجام جراحی زیبایی بالاست.

پاتینو به یاد می‌‌آورد زمانی که کودک بود مادر و عمه‌اش رویای جراحی برای از بین‌بردن چین و چروک‌های‌شان را در سر داشتند. واکنون او خودش یک فرزند دارد،  انجام این عمل را از هم اکنون در دستور کار دارد.

او می‌گوید: "اگر زنی بینی به اندازه بینی تو داشته باشد، می‌رود و جراحی‌اش می‌کند."

کد خبر 96192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز