یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان برای اولین بار از سلول‌های بنیادی به دست آمده از چربی تخلیه‌شده برای ترمیم پستان زنانی که به علت وجود توده‌های سرطانی پستان آنها برداشته شده است، استفاده کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس این شیوه هنوز تجربی است، اما این وعده را به میلیون‌ها زن می‌دهد که بعد از جراحی سرطان شکل طبیعی بدن را خود دوباره به دست آورند.

این شیوه ممکن است در جراحی‌های زیبایی هم نیاز به ایمپلنت‌های مصنوعی را برطرف کند. تا به حال این روش در ژاپن در بیش از بیست زن آزمایش شده است.

نتایج بررسی در ژاپنی‌ در "گردهمایی سرطان پستان سان آنتونیو" در کالیفرنیا اعلام شد. شرکت  Cyton Therapeutics که این روش را ابداع کرده است به دنبال ان است که در سال آینده بررسی‌هایی بزرگتر را در ژاپن و اروپا بر روی آن انجام دهد.

سالانه تعداد زیادی از زنان به خاطر سرطان پستان، توده‌برداری (لامپکتومی) می‌شوند، گرچه این عمل که اغلب به جای  برداشتن کل پستان (ماستکتومی) انجام می‌شود، اما در بسیاری موارد بدشکلی‌های ناشی از آن، به خصوص اگر پرتودرمانی هم انجام شود، باعث می‌شود که تا حداکثر در یک سوم زنان نهایتا بقیه بافت پستان هم برداشته شود.

به همین خاطر به طور فزاینده‌ای جراحان پلاستیک در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان دخیل می‌شوند.

ایمپلنت‌های(کاشتنی‌های) فعلی برای بازسازی پستان پس از برداشتن کل پستان یا ماستکتومی فروخته می‌شوند. این ایمپلانت‌ها برای ترمیم بدشکلی‌های به دنبال توده‌برداری یا پرتودرمانی طراحی نشده‌اند.

پزشکان با روش‌های مختلفی مانند کوچک‌کردن پستان مقابل، پیوند زدن عضله برای بزرگ کردن پستان یا بازآرایی بافتی برای کمک به این بیماران استفاده می کنند. اما این شیوه‌ها مستلزم جراحی و ایجاد ناگزیز جوشگاه زخم است.

مینی‌ ایمپلنت‌های بافت چربی هم برای رفع مشکل این بیماران به کار رفته‌اند، اما این ایمپلنت‌ها اغلب جذب می‌شوند یا می‌میرند یا سفت و برجسته می‌شوند.

کشف اخیر در مورد غنی‌بودن بافت چربی از سلول‌های بنیادی علاقه را به استفاده از آنها تجدید کرده است.

در بررسی ژاپنی، پزشکان چربی شکم، باسن  یا ران 21 بیمار زن مبتلا  به سرطان پستان را لیپوساکشن کردند.

نیمی از این چربی به عنوان ماده اصلی ایمپلنت کنار گذاشته می‌شود؛ بقیه آن مورد پردازش قرار می‌گیرد تا سلول‌های بنیادی آن استخراج شوند و با چربی کنارگذاشته‌شده ترکیب شوند.

این بافت ایجاد شده در سه جا در اطراف محل خالی‌شده پستان تزریق می‌شود.

پزشکان فکر می‌کنند که این سلول‌های بنیادی مانع مردن بافت می‌شونند و به این ترتیب مینی ایمپلنت پایداری به وجود می‌آید.

به گفته دکتر کیزو ساگیماشی از دانشگاه کیوشو در فوکواوکای ژاپن و سرپرست این تحقیق هشت ماه پس از درمان حدود 80 درصد بیماران از نتایج آن راصی بودند.

بهبودی معنادار از لحاظ آماری در ضخامت بافت پستان در یک و شش ماه پس از درمان به وجود آمده بود.

البته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا می‌گوید پزشکان باید در استفاده از سلول‌های چربی برای مقاصد زیبایی  تا زمانی که در این زمینه آگاهی بیشتری به دست آید، محتاط باشند.

کد خبر 39354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز