یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری ٱنلاین: پژوهشگران می‌گویند بر اساس الگوی تفرقی اشعه ایکس می‌توان موهای به دست آمده از زنان مبتلا به سرطان پستان را از موهای زنان سالم تشخیص داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران استرالیای در نشریه بین‌‌اللملی سرطان می‌نویسند هنگامی که مو در معرض اشعه ایکس قرار می‌گیرد،پرتوهای تابیده شده بوسیله آلفا-کراتین که مو را تشکیل می‌دهد به صورت یک الگوی متمایز تفرق پیدا می‌کند.

دکتری گری ال کورینو و دکتر پیتر دبلیو فرنچ از شرکت Fermiscan در سیدنی از این تکنیک برای بررسی نمونه‌هایی از موی 13 بیمار که سرطان پستان در آنها تشخیص داده شده بود و 20 فرد سالم به کار بردند.

مو تا حد امکان از نزدیک پوست بریده شده بود تا نمونه‌‌هایی از تازه‌ترین رشد مو به دست آید.

این پژوهشگران به طور موفقیت‌آمیز و هماهنگی الگوی تفرقی پایه‌ای اشعه ایکس بوسیله آلفا- کراتین را در هر نمونه مو به دست آوردند.

مو‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به سرطان پستان خصوصیات مشابهی داشتند که تنها تفاوت آن با موهای طبیعی سوپرایمپوزشدن یک خصوصیت جدید بود: این خصوصیت یک حلقه متمایز کم‌-تراکم بود.

الگوی تفرق اشعه ایکس موی فرد سالم (راست) و فرد مبتلا له سرطان پستان (چپ)

این علامت حلقه در تعیین سرطان پستان نسبتا دقیق بود. تنها در مورد یک بیمار مبتلا به سرطان پستان نتوانست تشخیص درست به دست دهد (منفی کاذب) و در سه  فرد سالم هم  به اشتباه تشخیص سرطان را داد (مثبت کاذب).

پژوهشگران بررسی خود را بر روی یک موی دراز بیانگر رشد مویی شش‌ماهه از یک بیمار مبتلا به سرطان پستان که موهایش به دنبال شیمی‌درمانی ریخته بود، ادامه دادند.

تفرق اشعه ایکس در سه نقطه در طول مو نشاندهنده شواهد آشکاری از الگوی حلقه در دورترین فاصله از ریشه مو، یک حلقه محوتر در نقطه میانی و فقدان کامل حلقه در نقطه نزدیک ریشه مو بود.

کورینو و فرنچ در این باره نوشتند: "این کاهش پیشرونده در شدت این حلقه ظاهرا با سیر درمان بیمار همبستگی دارد و احتمالا بیانگر ریشه‌کن شدن سرطان در نتیجه درمان است."

این پژوهشگران می‌گویند این الگوی حلقه‌ای در تفرق اشعه ایکس ممکن است بیانگر "تلفیق مواد چربی خارجی به درون رشته مو باشند که در نتیجه حضور تومور سرطانی در بدن رخ می‌دهد. همچنین ممکن است بیماری به طریقی بر پیاز یا فولیکول مو اثر گذاشته باشد.

این پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌‌کنند که آزمایش‌های بیشتری برای تعیین دقت این روش به عنوان یک آزمون تشخیصی برای سرطان پستان لازم است.

کد خبر 44476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز