پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: با افزایش روزافزون اقبال مردم به جراحی زیبایی بینی در کنار این نکته که جراحی زیبایی بینی هم مانند هرجراحی دیگر درحال تحول روز به روز است، باعث می‌شود سمینارهایی که در با جدیدترین روش‌ها و تازه‌های این رشته آشنا شوند.

در این راستا، بیمارستان امام خمینی از اول تا سوم خرداد میزبان متخصصان گوش و حلق و بینی، جراحان پلاستیک و فک و صورت بود. در این کنگره از میان 50 مقاله 2 مقاله به شکل پوستر و 36 مقاله به‌صورت سخنرانی اجرا شد و در ضمن، پانل‌هایی در زمینه انواع عمل‌ جراحی بینی از بینی کج، بلند، کوتاه، جراحی ثانویه، پیوند و همچنین نمایش فیلم جراحی از برنامه‌های این سمپوزیوم بود.

دکترامیر آروین سازگار، دبیر اجرایی و عضو کمیته علمی سمپوزیوم تازه‌های رینوپلاستی معتقد است سهولت و کم عارضه بودن  جراحی بینی علت شیوع این جراحی در ایران است؛ زمانی که جراحی برای درمان یک بیماری یا از بین رفتن عارضه‌ای مفید باشد مردم به آن گرایش پیدا می‌کنند.

مثلا زمانی بود که مردم زیادی از عینک‌ استفاده می‌کردند اما با ابداع جراحی لیزر، خیلی‌ها از عینک‌های سنگین رهایی پیدا کردند و اسم این را نمی‌توان مد گذاشت بلکه این آگاهی پیدا کردن مردم از تحولی در جراحی است. وقتی جراحی زیبایی بینی به سمتی رفت که عوارض کمتر  و با راحتی بیشتری انجام شد، مردم به آن راغب شدند؛ یعنی نتیجه مناسب باعث شد مردم زیادتر به‌دنبالش بروند.

دکتر سازگار، انتخاب افراد مناسب برای جراحی را نتیجه همفکری بیمار و پزشک می‌داند. او در این باره معتقد است: تشخیص اینکه بینی بیمار دچار مشکل است یا نه به‌عهده بیمار و پزشک است. ممکن است کسی از نظر دیگران بینی زیبا وسالمی داشته باشد اما از نظر تنفسی دچار مشکل باشد. عکس قضیه هم ممکن است؛ یعنی فردی که از ابتدای زندگی تنفس از راه بینی نداشته و احساس ناراحتی هم نمی‌کند.

مسلما چنین کسی هیچ‌گاه به جراح مراجعه نمی‌کند اما کسانی نیز هستند که طاقت یک سرماخوردگی را هم ندارند. البته افرادی نیز هستند که انتظار غیرواقعی از جراحی دارند؛ مثلا کسی که قدش یک متر و نیم است و دلش می‌خواهد 2 متر قد داشته باشد، هر چقدر هم جراحی کند قدش به 2متر نمی‌رسد! این انتظار غیرمعقول باعث خواهد شد که حتی بعد از جراحی هم نارضایتی در این فرد وجود داشته باشد. در مواردی هم هست که مانند جراحی‌های دیگر این عمل غیرمنطقی انجام می‌شود اما این دلیل بر بدی این جراحی نیست بلکه انتخاب به درستی صورت نگرفته است.

به گفته دکتر سازگار خوشبختانه منع سنی و جنسی برای این جراحی وجود ندارد و امروزه با پیشرفت رینو پلاستی می‌توان گفت تمامی افراد می‌توانند از این هنر جراحی استفاده کنند. البته محدودیت‌هایی هم وجود دارد که بیمار از طریق مشورت با جراحان این رشته می‌تواند اطلاع پیدا کند که آیا شرایط لازم را دارد یا نه. به گفته وی، به‌طور کلی می‌توان گفت که جراحی زیبایی زیر سن 16 سال مناسب نیست و البته اگر انسداد شدید بینی وجود داشته باشد، در سنین کمتر هم می‌توان جراحی را انجام داد.

دردسر‌های بعد از عمل

دکتر عباس کاظمی آشتیانی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در صحبت‌های‌ خود در این سمپوزیوم، به این نکته اشاره کرد که رینوپلاستی هم «مثل هر جراحی دیگری» عارضه دارد. به گفته وی، یک گروه عوارض ناشی از سبک جراحی است که در این سمپوزیوم مفصلا درباره آن صحبت شده و عبارتند از: عوارض زیبایی (مانند تغییر شکل‌های تیغه یا نوک بینی)، عملی (مانند عملکرد ناکافی دریچه‌ها و انسداد سینوس‌ها)، عوارض تروماتیک و ضربه‌ای (شامل شکستگی‌های ناشی از عمل و صدمه به داخل جمجمه)، عوارض خونریزی دهنده (مانند خونریزی از بینی و کاسه چشم ) وعفونت‌ها. البته با پیشرفت فناوری روش‌های کم خطرتری معرفی می‌شوند. دسته دیگر عوارض مربوط به بیهوشی است که در هر جراحی دیگر هم ممکن است اتفاق بیفتد.

باور‌های قدیمی را دور بیندازید

قبلا تصور بر این بود که هرچه از استخوان و غضروف بینی برداشته شود، بهتر و زیباتر است.اما دکترابوالحسن قیصری، عضو کمیته علمی سمینار معتقد است باور‌های قدیمی کنار رفته و دیدگاه ‌نوین در جراحی پلاستیک بینی، بازسازی جزء به جزء بخش‌های مختلف بینی ‌است. این باور جدید بینی را در درجه اول یک عضو تنفسی می‌شناسد و تغییراتی که به‌منظور عمل زیبایی در آن انجام می‌شود تا حدی مجاز است که اختلالی در عملکرد طبیعی آن ایجاد نکند و به همین علت لازم است در بینی‌هایی شبیه بینی ایرانیان در بخش‌هایی از بینی بازسازی صورت بگیرد؛ یعنی علاوه بر بریدن قسمت‌های اضافی، با استفاده از پیوند غضروفی، فرد می‌تواند در دراز مدت بینی طبیعی و زیبا داشته و نعمت تنفس طبیعی را هم از دست ندهد. بد نیست بدانید برای کسانی که بار دوم مجبور به جراحی می‌شوند هم استفاده از گرافت یا پیوند می‌تواند مفید واقع شود.

سر پیری و معرکه گیری

گرچه به‌علت ویژگی‌های خاص جسمی و روحی، افراد مسن کمتر برای رینو پلاستی مناسب هستند ولی در مواردی این افراد ممکن است به‌دلیل تصادفات و ضرب دیدگی‌ها نیاز به ترمیم و جراحی بینی داشته باشند. با این‌حال،  در مواردی که تقاضای بیمارمشخص نیست ، بهتر است مشاوره روانپزشکی هم انجام شود.

دکتر ابراهیم رزم پا در این سمپوزیوم درباره جراحی بینی در سنین بالا می‌گوید: ویژگی آناتومیک بینی در سنین بالا، پوست نازک، کم‌شدن چربی زیر پوست و محو شدن عضلات نوک بینی باعث شکنندگی بیشتر آن می‌شود. ضعف مکانیسم‌های نگهدارنده بینی به‌خصوص در یک‌سوم تحتانی باعث افتادگی نوک بینی و پیدایش قوزپشت بینی شده و نهایتا این افتادگی، مشکلات تنفسی را به‌وجود می‌آورد. در واقع جراحی بینی در سنین بالا به گستردگی آن در سنین پایین نیست ولی درصورت انتخاب مناسب وتوجه به مسائل روحی خاص این سنین، تکنیک‌های محافظه‌کارانه و تغییرات جزئی نتایج بهتری دارد.

کد خبر 53932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز