همشهری آنلاین: می گویند خوردن یک سیب در روز شما از دکتر دور نگه میدارد، اما اضافه کردن سیب به بسته غذای مخصوص کودکان ممکن است قانونگذاران را از فروشگاههای فست فود دور نگهدارد.

Happy Meal

شرکت مک‌دونالد سه‌شنبه 26 ژوئیه (4 مرداد) اعلام کرد در جعبه‌های غذایی مخصوص کودکان‌شان (Happy Meal) از ابتدای پاییز امسال برش‌های سیب اضافه خواهد کرد و میزان سیب‌زمینی سرخ‌کرده را خواهد کاست و عملا از گزینه‌‌های فعلی که مشتریان با آن روبرو هستند یعنی  سیب با سس کارامل یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده در کنار غذای اصلی دور خواهد شد.

این اقدام مک دونالد، که پیشگام حرکت از غذای تنها حاوی برگر و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده به سوی افزودن مواد مغذی‌تری مانند جو دوسر و سالاد است، در حالی انجام می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست‌ فود با زیر ذره بین مقامات بهداشتی و سایر افراد روبه‌رو قرار گرفته اند که این صنعت را در چاقی کودکان و سایر مشکلات بهداشتی مربوط به آن مقصر می‌دانند. برخی از شهرداری‌ها از جمله شهرداری سانفرانسیسکو، رستوران‌های فست‌فود فروشی را از فروختن غذای کودکان به همراه اسباب‌بازی منع کرده‌‌اند.

اما منتقدان بلافاصله شکایت کردند که این تغییرات مک دونالد کافی نیست. کله لوآیلیر، مدیرعامل گروهی به نام "سازمان بین‌المللی پاسخگویی شرکت‌ها" گفت مکدونالد تنها سعی می کند از مقرراتی پیشی بگیرد که به زودی بازاریابی غذاهای هله هوله را برای کودکان ممنوع خواهد کرد و رستوران‌ها را ملزم خواهد کرد تا اطلاعات غذایی را در منوها ثبت کنند.

لوآیلیر می‌گوید: "مک دونالد در جهت درستی گام برمی‌دارد، اما باید مراقب باشیم از مکدونالد به خاطر صرفا اندکی کاهش دادن از انبوه مشکلاتی که همچنان دارد ایجاد می‌کند، بیش از حد ستایش نکنیم."

در مقابل سیندی گودی، رئیس ارشد بخش تغذیه مک دونالد گفت اقدامات جدید این شرکت "مطلقا" ارتباطی با مقررات جدید ندارد، و پاسخی به تقاضای مشتریان برای دسترسی به گزینه‌های غذایی سالم‌تر است."

اما ظاهرا مشتریان در عمل توجه چندانی به این گزینه‌هایی جدید نداشته‌اند، به گفته مک‌دونالد گرچه 88 درصد مشتریان از وجود این گزینه جدید باخبر بودند، تنها حدود 11 درصد از مشتریان به همراه "هپی میل" سیب سفارش داده‌اند.

مک دونالد می گوید این تغییر میزان کالری دریافتی را در پرطرفدارترین "هپی میل"اش تا 20 درصد کاهش می‌دهد. برش‌های سیب در شکل جدید با سوس کارامل سرو نخواهند شد.

مک دونالد، بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای برگر دنیا، برای اولین بار نیست که خودش را پیام آور تغذیه معرفی کند.

مک دونالد در دهه 1980 یک برنامه تناسب اندامی برای کودکان در سنین مدرسه تولید کرد که ماری لو ریتون، ژیمناستیک‌کار، آن را اجرا می‌کرد. یک دهه پیش مک دونالد، از رونالد مک‌دونالد دلقک استفاده کرد تا والدین را به ایمن‌سازی کودکان تشویق کند و به کودکان بگوید شیر بنوشند. مک‌دونالد در سال 2003 انواع سالادها را نیز به منویش اضافه کرد. و در حدود سال 2004 مکدونالد رونالد دلقک را به عنوان "سفیر سبک زندگی فعال و متعادل" تبلیغ می‌کرد.

اخیرا مک‌دونالد در تلاش بوده است تا خودش را به عنوان مکانی سالم و امروزی جلوه دهد، و در رستوران‌هایش دسترسی به اینترنت بی‌سیم فراهم کرده است و دسرهای رایگانی مانند جوی دوسر و ماست را به غذاهایش افزوده است؛ این اقدامات باعث شده است سایر شرکت‌های فست فود فروشی هم اقدامات مشابهی را انجام دهند.

کد خبر 141548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز