یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین:مایکروسافت به طور رسمی برخی از مشخصات اصلی جدید سیستم عامل جدیدش را به نمایش گذاشت.

windows 8

به گزارش دیجیتال ترندز نسل بعدی سیستم عامل این شرکت که ممکن است آن را "ویندوز 8" ("نام کدی داخلی" آن) بنامند یا ننامند، یک میانجی کاربری کاملا دوباره طراحی‌شده است که تاکید بسیاری بر کارکردهای بر اساس لمس دارد و الهام زیادی از ویندوز فون UI گرفته است.

یکی از اولین تغییرات عمده طراحی نسبت به نسخه‌های پیشین ویندوز دگرگونی کامل منوی شروع ویندوز است، که با یک طراحی رنگارنگ قطعه‌ای جایگزین شده است که یادآور صفحه Expose' برای فایرفاکس، یا سایر خصوصیات هدایت سریع در صفحه است که در اغلب جستجوگر جدید وب وجود دارد.

اما این صفحه شروع جدید، به جای صفحات وب، هم دارای آیکون‌های برنامه‌های ثابت و هم ویجت‌هایی به نام "قطعه‌های زنده" (Live tiles) است که پیام‌ها و روزآمدشدن‌های مداوم را فراهم می‌کند. ویندوز 8 همچنین به کاربران امکان می‌دهد که به همه فایل‌ها در کامپیوترشان به همان شیوه تصویری که به برنامه‌ها دسترسی دارند، دسترسی پیدا کنند، و این خصوصیت به هدایت روی صفحه به شیوه صرفا لمسی کمک می‌کند.

از آنجایی که ویندوز 8 به طور واضحی برای کامپیوترهای لوحی طراحی شده است (البته با ماوس و صفحه کلید استاندارد نیز قابل استفاده است)، کاربران می‌توانند با کشیدن انگشت به چپ و راست بین برنامه‌های کاربردی جابه‌جا شود به همان طریقی که در سیستم‌های عامل تلفن‌های همراه مانند iOS اپل یا آندروئید گوگل انجام می‌گیرد.

برنامه‌های کاربردی که در این سیستم عامل گنجانده شده است، مانند نشانگر آب و هوا، قیمت سهام، و یک برنامه درونی نمایش اخبار، همگی می‌توانند از کل صفحه نمایش استفاده کنند. خوشبختانه ویندوز 8 هنوز امکان انجام چند کار به طور همزمان را می‌دهد، و برنامه‌های کاربردی متعددی را می‌توان به طور همزمان به سادگی با کشیدن و انداختن پنجره برنامه روی صفحه اصلی مشاهده کرد.

ویندوز 8 از استانداردهای فعلی وب، مانند HTLM 5 و جاوا اسکریپت استفاده می‌کند، و برای کار با جستجوگر اینترنتی آینده مایکروسافت، اینترنت اکسپلور 10 سازگار شده است.

در مجموع در زمانی که مایکروسافت در رقابت با برنامه‌های لمسی آی پد اپل و نرم‌افزار iOS آن است، ویندوز 8 را می‌توان گامی در مسیر درست دانست.

البته ویندوز 8 هنوز تا تکمیل شدن فاصله دارد و هنوز مشخص نشده است در چه هنگامی این نرم‌افزار در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، گرچه برخی حدس می‌زنند که ویندوز 8 در پاییز 2012 وارد بازار شود.

کد خبر 136794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز