سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین نمایش سیستم عامل جدید مایکروسافت، ویندوز 8، موجی از نظرات متفاوت از جمله مطالب فراوانی بر روی توئیتر را به دنبال آورده است.

به گزارش آتلانتیک وایر منتقدان حرفه‌ای در حال سنجش ویندوز 8 هستند تا - به جز پاسخ به این سوال که آیا این سیستم عامل جدید ناقوس مرگ نرم‌افزار فلش را به صدا درآورده است یا نه، برداشتی از کار با این سیستم عامل جدید را ارائه دهند.

مایکروسافت سیستم عامل جدید خود را برای استفاده در انواع متفاوت کامپیوتر از کامپیوترهای رومیزی (دسک‌تاپ) و نوت‌بوک‌ها تا کامپیوترهای لوحی عرضه کرده است.

مایکروسافت برای پوشش دادن به این انواع گوناگون کامپیوتر ویندوز 8 را به دو صورت دو نسخه عرضه کرده است: یک نسخه ویندوز کلاسیک و یک نسخه "مترو" مناسب برای استفاده لمسی که برای کامپیوترهای لوحی طراحی شده است.

دیدگاه مایکروسافت با دیدگاه اپل در این زمینه متفاوت است.

اپل اعتقاد دارد که مصرف‌کنندگان وسائل مجزایی را ترجیح می‌دهند که برای وظایف معینی طراحی شده باشند. برای همین است کامپیوترهایش با سیستم عامل نیرومند طراحی شده برای پردازش‌های سنگین، برای مثال کارکردهای طراحی به کمک کامپیوتر کار می‌کنند و آی‌پدهایش با یک سیستم عامل بسیار سبک‌تر به راه می افتند که برای جستجو کردن در اینترنت و خواندن کتاب دیجیتال مناسب است.

مایکروسافت در مقابل اعتقاد دارد که مصرف‌کنندگان به سیستم عامل چندکاره‌ای نیاز دارند که بتواند در وسائل گوناگونی را از یک کامپیوتر لوحی باریک تا یک سیستم نیرومند و پیشرفته برای انجام بازی‌های کامپیوتری که با آب خنک می‌شود، به راه بیندازد. و البته به نظر آنها این سیستم عامل ویندوز است.

این رویکرد مایکروسافت مزیت‌های خودش را برای این شرکت دارد. این شرکت به سادگی با کارت‌های برنده‌اش بازی می‌کند. در حال حاضر ویندوز بر روی بیش از یک میلیارد کامپیوتر شخصی نصب شده است، و هنگامی که ویندوز 8 به احتمال زیاد در انتهای سال 2012 به بازار بیاید، بر اساس برخی از تخمین‌ها این سیستم عامل بر روی تا 400 میلیون کامپیوتر شخصی نصب خواهد شد.

در عین حال مایکروسافت برای کسب بازارهای بالقوه سعی دارد که سازندگان نرم‌افزار را به ایجاد اپلیکیشن‌های جدید برای ویندوز 8 قانع کند. این امر به خصوص در مورد نسخه لمسی ویندوز 8 برای کامپیوترهای لوحی اهمیت دارد.

نسخه لمسی ویندوز 8 با پلاگ‌این‌ها و اکستنش‌ها کار نمی‌کند، بنابراین نمی‌تواند ادوبی فلش را به راه بیندازد. به این ترتیب مایکروسافت هم به نوعی به رویه اپل برای کنار گذاشتن ادوبی فلش پیوسته است.

در حالیکه هر دو سیستم عامل ویندوز و مک استفاده از HTML5 را برگزیده‌اند، ممکن است به نظر رسد شرکت‌های بزرگ کامپیوتری دارند پلتفرم فلش را به حاشیه می‌رانند و مرگ تدریجی آن را باعث می‌شوند. اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که هنوز بسیاری از چیزها به نرم‌افزار فلش وابسته‌اند و با آن کار می‌کنند، از جمله ویندوز 8 که هنوز برای نسخه دسک‌تاپی اینترنت اکسپلورر از فلش حمایت می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد فلش تسلط آزارنده خود را از دست می‌دهد اما به کلی از بین نمی‌رود.

"ای بی سی نیوز" در نقدی مثبت بر ویندوز 8 آن را "به طور اساسی متفاوت" با نسخه‌های قبلی ویندوز ارزیابی می‌کند.

برخی دیگر از کارشناسان ویندوز 8 را رقیب جدی برای سیستم عامل شرکت اپل می‌شمارند. پرسشی که در اینجا به میان می‌آید این است که آیا ویندوز نیز مانند اپل به روزآمد کردن و تغییر دادن مکرر سیستم عاملش برای ابزارهای موبایل خواهد پرداخت یا نه.

"اینترنشنال بیزنس تایمز" آب سردی بر سر طرفداران ویندوز 8 می‌ریزد. این نشریه می‌نویسد بازار کامپیوترهای لوحی و سیستم‌های عامل آنها در در دست اپل باقی خواهد ماند.

به گفته این نشریه محبوبیت آی‌پد در بازار آنقدر زیاد بوده است که شایعات حاکی از آن است که شرکت اپل فعلا به بازار فرستادن نسخه جدید آن، آی پد 3 را به تاخیر انداخته است؛ در حالیکه قفسه‌های فروشگاه‌ها به سرعت از آی‌پد 2 خالی می‌شود، دلیلی وجود ندارد که آی پد جدیدی را به بازار فرستاد.

ویندوز 8 ممکن است به طور اساسی با نسخه‌های پیشین ویندوز متفاوت باشد، اما مجبور است تغییراتی اساسی در ترجیحات مشتریان به وجود آورد تا تعادل فعلی در بازار کامپیوترهای لوحی را تغییر دهد.

کد خبر 146108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز