همشهری آنلاین: "روبات‌هایی پنج‌طبقه‌‌ای" در اتاقکی زیرزمینی گشت می‌زنند تا کتاب‌ها را در زیر کتابخانه مانسوئتو در دانشگاه شیکاگو بازیابی کنند. این منظره اغلب افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد،

Library

اما کتابداران و دانشگاهیان آمریکایی به مفهومی حتی بیشتر آیند‌‌ه گرا نظر دارند. آنها می‌خواهند "کتابخانه عمومی دیجیتال آمریکا" را بسازند.

به گزارش لایو ساینس بنیانگذران این کتابخانه، خردمندانه این مفهوم را به نظرخواهی عمومی گذاشته‌اند تا هر کسی که ایده‌ای درباره چگونگی ساختن یک کتابخانه دیجیتال دارد، آن را مطرح کند.

به گفته جان پالفری، یکی از روسای "مرکز جامعه و اینترنت برکمن"در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد، چنین چالشی، با مسابقه طراحی برای "آسمانخراش عظیم بعدی"، پهلو می‌زند.

اما اشتباه نکنید؛ کتابخانه عمومی دیجیتال به معنای مهر پایان گذاشتن بر کتابخانه‌ محلی شما نیست. اگر این کتابخانه تاثیری در این از این لحاظ داشته باشد، در جهت عکس است.

پالفری می‌گوید: "امید من این است که ایجاد کتابخانه عمومی دیجیتال مکملی برای آینده بسیار درخشان همه انواع کتابخانه‌ها، با آزاد کردن آنها برای انجام کارهای بیشتر، باشد."

"اگر با هر کتابدار آینده‌نگری در این باره صحبت کنید، در باره کارهای بسیاری که مشتاق است انجام دهد اما به علت محدودیت‌های بودجه نمی‌تواند انجام دهد، سخن می‌گوید."

متصل کردن نقطه‌ها

کتابخانه دیجیتال آینده می‌توان به سادگی توافق درباره معیارهایی برای به اشتراک گذاشتن منابع دیجیتال موجود باشد. یا ممکن است پورتال تمام عیار اینترنتی خودش را عرضه کند که حاوی همه انواع محتواها از مقالات جورنال‌ها گرفقته تا کتاب‌های کارتونی، از آخرین ترانه‌های جدول پرفروش‌هاگرفته تا فیلم‌های قدیمی هالیوود است.

به گفته پالفری مفهوم حقیقی کتابخانه دیجیتال احتمال میان این دو دورنماست. اما هر صورت، او به نیاز به چنین کتابخانه‌ای برای مورد استفاده قرار دادن سایر آرشیوهای آنلاین و طرح‌های دیجیتال کردن، که از قبیل در حال بارگذاری مطالب بر روی اینترنت هستند، تاکید دارد.

پالفری می‌گوید: "یکی از چالش‌های مهم در این مورد این است که ما نمی‌خواهیم کار عظیم طرح‌های دیجیتالی کردن PublicResource.Org و تلاش‌های بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ را دوباره از اول انجام دهیم. ما می‌خواهیم باین طرح‌ها ارتباط برقرا رکنیم، با آنها هماهنگ شویم و آنها را به پیش برانیم، نه اینکه با عث سوءتفاهم شویم."

به گفته پالفری یک کتابخانه دیجیتال همچنین باید با منابع موجود موتور جستجوی گوگل یا ویکی‌پدیای منبع‌باز ارتباط برقرار کند. این همکاری با توجه به اینکه تعداد فراوانی "شهروند شبکه‌ای" (netizen) از قبل از چنین منابعی استفاده می کنند، معنا پیدا می‌کند.

پورتال‌های متفاوت برای کتابخانه همچنین ممکن است برای افرادی با سرعت‌های متفاوت اتصال دیجیتال یا انواع متفاوت دسترسی دیجیتال مناسب باشد.

طراحان این کتابخانه در یک کارگاه آموزشی اخیر اظهار کردند که تا سال 2013 یا 2014 تعداد افرادی که به از طریق وسائل موبایل به اینترنت دسترسی خواهند اشت، از افرادی که از کامپیوترهای معمول استفاده می‌کنند، پیشی خواهد گرفت.

کاربران ممکن است حتی ار طریق میانجی‌های متفاوت به کتابخانه دیجیتال وارد شوند، بسته به این که به دنبال آخرین فیلم جنایی، حادثه‌ای یا علمی تخیلی باشند یا بخواهند به احکام دادگاهی قدیمی آمریکا دست پیدا کنند.

پالفری توضیح می‌دهد: "قصد ما بازسازی یوتیوب نیست، ما نمی‌خواهیم شبکه جهانی وب جدید به وجود آوریم، و ما قصد بازسازی آی‌تیونز را هم نداریم. اما ممکن است راهبردهای متناظر با این موارد به کار برده شود که کاملا منطقی است."

طرح دانش انسانی

 "کتابخانه عمومی دیجیتال آمریکا"، اگر هزینه‌های اجرایی طرح مشابه  Europeana را ملاک قرار دهیم، ممکن است حدود 5 تا 10 میلیون دلار در سال هزینه داشته باشد.اما در صورتی که مجبور شود شمار زیادی از محتوای متنی، صدا یا ویدئویی را که از قبل به صورت آنلاین موجود نباشد، را به صورت دیجیتال درآورد، این هزینه ممکن است تا ده برابر شود.

کتابخانه اینترنتی اروپا راه اندازی شد

پالفری و کمیته گردش کتابخانه همچنین باید چگونگی تضمین عمل به مجوزهای حق مولف برای به امانت دادن مواد دیجیتال که در حوزه عمومی قرار ندارند، مورد ملاحظه قرار دهند، بنابراین کاربران کتابخانه آینده ممکن است بتوانند از برخی از آخرین کتاب‌های پرفروش یا فیلم پرفروش هالیوود نیز لذت ببرند.

در هر حال این تلاش می‌توانند توانایی دادن به افراد به دانشی که ممکن است به شیوه‌های نامتنظر مورد استفاده قرار گیرد، بهره‌ای هنگفت به بار خواهد آورد.

پالفری می‌گوید: "کتابخانه دیجیتال آمریکا می‌‌تواند چارچوبی زاینده برای افرادی باشند که می‌خوانند کارهای ابداعی انجام دهند که ما اکنون نمی‌‌توانیم حتی آنها را پیش‌بینی کنیم. این وضعیت برد بزرگی برای من است، که این به ایجاد چیزهایی امکان دهیم که در ابتدا حتی تصورش را هم نمی‌کردیم."

این کتابخانه آینده حتی ممکن است به اتصال یافتن با کتابخانه‌های دیجیتال در سایر کشورها مانند هلند، نروژ و کره جنوبی منتهی شود.

پالفری می‌گوید: "این کتابخانه یک طرح دانش انسانی نیست، اما ممکن است به سایر تلاش‌های بین‌المللی در این مورد افزوده شود. در این صورت ممکن است به صورت جزئی از طرح دانش انسانی درآید."

کد خبر 136532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز