همشهری آنلاین: ممکن است زمان آن رسیده باشد که برگه‌دان قدیمی کتابخانه را به فراموشی بسپارید

کتابخانه‌ها اکنون برای بازگرداندن خوانندگان، فهرست‌های کتاب‌های دیجیتال، موسیقی و فیلم‌هایی را گسترش داده‌اند که مراجعان می‌توانند روی کامپیوتر یا دستگاه پخش MP3 خود پیاده کننند، بدون اینکه پولی بپردازند.

در فینیکس آریزونا شعبه‌هایی از کتابخانه‌ها به هم پیوسته‌اند تا یک کتابخانه دیجیتال تشکیل دهند که در حال حاضر 50000 عنوان کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی، موسیقی و ویدئو دارد که می‌‌توان از هر جایی به آنها دسترسی یافت.

تام گمبرلینگ کتابدار منابع الکترونیک در کتابخانه عمومی فینیکس می‌گوید این برنامه با استقبال بسیار مردم روبرو شده است.

این برنامه که در هزاران کتابخانه در سراسر آمریکا در دسترس قرار دارد، به این ترتیب عمل می‌کند:

شما نیاز به یک کارت کتابخانه، دسترسی به اینترنت، و نرم‌افزارهایی مانند Adobe Digital Editions یا Mobipocket Reader یا OverDrive Media Console دارید که به راحتی می‌توانید از اینترنت به دست آورید.

سپس کافی است که به وب‌سایت کتابخانه بروید، عناوینی را که می‌خواهید انتخاب کنید، و آنها را به مجموعه‌ کتاب‌های دیجیتال مورد نظر خود بیفزایید، و بعد روی دکمه داون‌لود کلیک کنید. اگر آن عنوان در دسترس نباشد، می‌توان درخواست دان‌لود را برای زمانی دیگر حفظ کرد.

بسته به کتابخانه و عنوان، موارد انتخاب‌شده بوسیله شما پیش از ناپدیدشدن یک تا سه هفته باقی خواهند ماند، به این ترتیب نیازی نیست که کتاب، سی‌دی یا دی‌وی‌دی را به کتابخانه باز گردانید.

بسته به مجوز ناشر، معمولا می‌توان کتاب‌ها را از کامپیوتر رومیزی به ابزارهای موبایل منتقل کرد.

جیم مک‌کلاسکی در کتابخانه‌های اسنو - ایسل در ایالت واشنگتن می‌گوید به زودی این کتابخانه‌ها داون‌لودهای سازگار با آی‌پاد را ارائه خواهند کرد.

به گفته او داشتن مجموعه‌ای از کتاب‌ها و موسیقی برای داون‌لودکدرن علاوه بر اینکه کتابخانه‌ها را همگام با تکنولوژی نگاه خواهد داشت، مزایای دیگری هم دارد.

او می‌گوید: "برای بسیاری از کتابخانه‌ها با مشکل کمبود جا مواجه هستند، موادی که جایی در قفسه‌ها را اشغال نمی‌کنند و در هفت روز هفته در طول شبانه‌‌روز در دسترس هستند، برای کتابخانه‌ها بسیار جذاب هستند."

کد خبر 60292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز