سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران قصد دارد در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه‌ بزرگی را با نام 13 آبان افتتاح کند

به گفته قائم مقام این سازمان، کتابخانه 13 آبان با 2500 متر زیربنا در شهر ری کار خود را آغاز خواهد کرد.

علاوه بر این، 25 میلیون تومان نیز برای تجهیز کتابخانه‌های تهران به امکانات نرم‌افزاری و کتاب‌های جدید در نظر گرفته شده است.

مجید سرسنگی در این باره می‌گوید: «به‌منظور گرامیداشت این هفته که در تمام کشور آن را به هفته کتاب و کتابخوانی می‌شناسیم، تسهیلات ویژه‌ای فراهم شده و با شعار «تهران، شهر کتاب، شهر فرهنگ» فعالیت می‌کنیم که تجهیز کتابخانه‌ها و عضوگیری با شرایط ویژه یکی از آنهاست.»

طرح فعال‌سازی پایگاه مبادله کتاب بین شهروندان، یکی دیگر از طرح‌های ویژه شهرداری در هفته کتاب است که سرسنگی درباره‌اش می‌افزاید: «همشهریان ما در منازل خود کتابخانه‌های شخصی دارند که بعضا بدون استفاده مانده و می‌توانند کتاب‌هایشان را در اختیار دیگر تهرانی‌ها قرار دهند.

در این طرح، مراکز و کتابخانه‌های سازمان با همکاری اهالی محلات اقدام به تبادل کتاب میان همشهریان می‌کنند.»به‌جز اینها، 80 برنامه گوناگون دیگر نیز از سوی فرهنگسراها و مراکز تابعه از جمله خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌ها در هفته کتاب به اجرا درمی‌آید که نشست‌های تخصصی، نمایشگاه کتاب، تور و بازدید از اماکن فرهنگی، آموزش روش‌های مطالعه، نقد کتاب و مسابقه از جمله این برنامه‌هاست.

باغ مجسمه شهدا

اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز برنامه فرهنگی جالبی را در دستور کار دارد؛ احداث بوستانی با نام «هزار شهید» که در آن مجسمه شهدای شاخص کشور نصب می‌شوند.

مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی در این باره می‌گوید: «بوستان هزار شهید واقع در منطقه 10 به این منظور اختصاص خواهد یافت که هم‌اکنون تندیس شهید سیدمرتضی آوینی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و به‌زودی در این بوستان نصب خواهد شد.»

مجتبی موسوی ادامه می‌دهد: «پلاک شناسایی و زندگینامه تمام این شهیدان نیز در کنار تندیس‌شان هم نصب می‌شود.

این پلاک‌ها و مشخصات برای تمامی تندیس‌های نصب شده در سطح شهر نیز استفاده خواهد شد.»

وی با بیان اینکه همان‌طور که می‌توان حدس زد، اجرای کامل این طرح، زمان زیادی می‌برد عنوان می‌کند: «هم‌اکنون مراحل انتخاب تعدادی از شهدا برای ساخت تندیس‌هایشان سپری می‌شود و بعد از آن برای ساخت به هنرمندان مجسمه‌ساز سپرده می‌شود.»

همزمان، این سازمان قصد دارد کار نصب تندیس شهدا را در برخی از معابر تهران نیز انجام دهد. موسوی در این باره نیز می‌گوید: «پیکره شهید همت، نیم تنه شهید چمران و یادمان انتزاعی شهدای ارتش از جمله این مواردی است که به دست هنرمندانی چون نادر قشقایی، عبدالله حسام و دیگران ساخته شده و در خیابانی که به نام این شهدا نامگذاری شده نصب خواهد شد.»

مهلت شرکت در مسابقه آیین زندگی تمدید شد

یکی دیگر از اقدامات سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، برگزاری مسابقه آیین زندگی توسط فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و معاونت‌های اجتماعی ـ  فرهنگی مناطق شهرداری است که به کتابی با همین نام به قلم سیدمهدی شجاعی اختصاص دارد.

این کتاب که با شمارگان یک میلیون و 500هزار نسخه در بین خانواده‌های تهرانی توزیع شده است شامل وصایایی از امیرالمومنین‌ع و امام حسن مجتبی‌ع است.

قرار است 26 آذر، همزمان با عید سعید غدیرخم، برگزیدگان مسابقه معرفی شوند و جوایزشان را دریافت کنند؛

1429هدیه، از جمله 14 سفر حج عمره، 14سفر عتبات عالیات، 14 سفر سوریه، 140 سفر به مشهد مقدس و صدها آثار هنری نفیس از هنرمندان جوان پایتخت.

10 آذر آخرین مهلت شرکت در این مسابقه اعلام شده است.

کد خبر 68148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز