سما: قانون برنامه سوم، قانون برنامه چهارم و پیشنهادهایی برای قانون برنامه پنجم همه و همه حکایت از واگذاری امور کتاب و کتابخانه به شهرداری‌ها دارد.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به نقش مؤثر شهرداری‌ها به‌خصوص شهرداری کلانشهر تهران در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: طبق قانون، شهرداری‌ها وظیفه ترویج فرهنگ کتابخوانی و اداره امور کتابخانه‌ها را دارند.

در ماده 136 قانون برنامه سوم و ماده 137 برنامه چهارم تاکید شده بود آن دسته از وظایفی که قابل واگذاری به شهرداری‌هاست باید به دست شهرداری‌ها سپرده شود. در برنامه پنجم نیز پیشنهادهایی از سوی نمایندگان مجلس داده شده که براساس آن امورات مربوط به کتابخانه‌ها را به شهرداری‌ها بسپاریم.

به‌نظر لاهوتی، لزومی ندارد که کتابخانه‌ها و اموری اینچنینی حتما توسط دولت اداره شود. کتابخانه‌ها هیات امنایی دارند که شهردار و شورای شهر هم عضو آن هستند. بنابراین شهرداری پایتخت نقش مستقیمی در اداره امور کتابخانه‌ها دارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: شبانه‌روزی شدن ساعت کار برخی کتابخانه‌ها توسط شهرداری تهران کاری بسیار خوب، پسندیده و قانونی است و از این پس نیز باید تمام امورات مربوط به کتابخانه‌ها را به شهرداری‌ها واگذار کرد.

لاهوتی همچنین با اشاره به تناقض در اعلام آمار کتابخوانی، توضیح داد: متأسفانه آمار دقیقی درباره میزان مطالعه در سطح کشور و پایتخت نداریم، اما آنچه مشخص است اینکه مردم کشورمان به موازات پیشرفت علم و تکنولوژی احساس نیاز بیشتری به مطالعه پیدا کرده‌اند، اما تامین این نیاز شرایط خاصی را می‌طلبد.

زمانی که سطح درصد باسوادی مردم را با 10 سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که با افزایش سطح علمی مردم، نیاز به کتابخوانی نیز بیشتر می‌شود. از این‌رو نیاز به توسعه کتابخانه‌ها بسیار احساس می‌شود.

وی کمبود کتابخانه در سطح شهر و همچنین عدم‌تناسب کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها با نیاز مردم را از جمله مشکلات مهم شهرهای بزرگ کشور خواند و گفت: علاوه بر اینکه تعداد کتابخانه‌های موجود از نیاز مردم فاصله بسیار زیادی دارد،

کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها نیز به لحاظ محتوایی با نیاز مردم همخوانی کافی ندارند. این در حالی است که هر کتابخانه‌ای بسته به نیاز مخاطبان خود باید تجهیز شود. در این شرایط باید دولت نیز در تامین منابع به کمک شهرداری‌های بشتابد.

کد خبر 102138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز