چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با گشایش هم‌زمان بیش از 20 کتابخانه برای کودکان اصفهانی، روز 14 مرداد را به روزی تاریخی و به یاد ماندنی برای بچه‌های این استان بزرگ ایران تبدیل کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بچه‌های اصفهانی عصر روز 14 مرداد 1387 در کوچه پس کوچه‌های خیابان شهر گنبدهای فیروزه‌ای ایران با لباس‌های رنگارنگ محلی جلوی درب کتابخانه شماره 2 کانون ایستاده بودند تا با گل و شیرینی و شکلات از میهمانانی که برای شرکت در آیین گشایش مراکز جدید کانون به این کتابخانه قدیمی که به طور کامل تجدید بنا شده است آمده‌اند، به گرمی استقبال کنند به همان ترتیبی که روز قبل کودکان شهرهای کاشان، آران و بیدگل، بادرود و اردستان نیز برای راه‌اندازی این خانه‌های سرشار از کودکی شادی کردند.

 مراسم گشایش 20 مرکز جدید کانون که هزینه ساخت 16 کتابخانه آن از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان اصفهان تأمین شده است با حضور استاندار، مسؤولین استانی و شهری و مدیر عامل کانون و معاونان وی با خیرمقدم کودکان و برگزاری مراسم بریدن ربان و سرودخوانی کودکان آغاز شد و پس از آن سیدمرتضی بختیاری برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های کانون از نمایشگاهی که در نگارخانه این مرکز برپا شده بود، دیدن کرد.

در این آیین که با عنوان پرواز ققنوس برگزار شد، ابتدا رضا غنی مدیر کانون استان اصفهان گزارشی از روند ساخت و تجهیز این کتابخانه‌ها ارایه کرد و گفت: گشایش این مراکز، یک رویداد بزرگ فرهنگی در کشور است و تا امروز که نزدیک به نیم قرن از تأسیس کانون می‌گذرد تاکنون چنین روندی در ساخت کتابخانه به صورت هم‌زمان سابقه نداشته است.

وی توضیح داد که کانون این استان پیش از انقلاب 15 مرکز در حال فعالیت داشت که این عدد تا سال 1380 به 30 مرکز و اکنون به 60 مرکز رسیده است.

غنی اضافه کرد که 16 مرکز از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و مراکز دیگر از محل اعتبارات استانی ساخته شده است ضمن این که علاوه بر این 20 مرکز 7 مرکز دیگر هم به طور کامل تجدید بنا شده است.

مدیر کانون استان اصفهان ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری، استاندار و مسؤولین شهری استان، از اختصاص 3 میلیارد ریال توسط استاندار به شهرداری‌ها برای تأمین هزینه‌های جاری و حقوق مربیان این مراکز تازه تأسیس شده تشکر کرد.

اشاره رضا غنی به تفاهم‌نامه‌ای است که سال گذشته بین مدیرعامل کانون و استاندار اصفهان به امضا رسید و بر مبنای آن تأمین نیرو و پرداخت دستمزد مربیان کانون در این مراکز جدید تا 2 سال، بر عهده مسؤولین شهری خواهد بود و پس از آن این نیروها در شمار کارکنان کانون قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از این در جمع خبرنگاران گفته بود که علی‌رغم توجه مسؤولین نظام به کانون و همکاری آنها و مسؤولین شهری و خیرین برای احداث کتابخانه‌های کانون، متأسفانه به دلیل کمبود بودجه‌های جاری و عدم امکان جذب نیروی انسانی جدید، اغلب این درخواست‌ها با پاسخ مثبت کانون روبرو نمی‌شود و در صورت کمک دولت و رفع این مشکل روند ساخت کتابخانه برای کودکان را در ایران شتاب می‌دهیم.

محسن چینی‌فروشان در عین حال از امضا تفاهم‌‌نامه میان کانون و استاندار اصفهان به عنوان یک الگو برای سایر نهادهای فرهنگی و خود کانون در سراسر کشور برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی یاد کرد.                                                                                                                      

بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون در آیین گشایش کتابخانه‌های جدید کانون به سابقه 16 ساله مدیریتش در کانون اشاره کرد و گفت: برای چنین اتفاقی روزشماری می‌کردم و به واقع امروز برای من در این مدت فعالیت در کانون از هیجان‌انگیزترین روزها به شمار می‌رود چرا که  با این مراسم 40 کتابخانه برای کودکان در استان به 60 کتابخانه افزایش پیدا می‌کند و کانون استان اصفهان از امروز به لحاظ تعداد کتابخانه کانون در رتبه اول کشور قرار می‌گیرد.

وی این مهم را از برکات سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایشان در سه مقطع مختلف سه واژه جداگانه تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی را به کار بردند که به نظر این آخری به تهاجم با برنامه، نظام‌مند و با هدف دشمنان برای تغییر هویت ملی و دینی ایرانیان  توجه دارد.

چینی‌فروشان بالا بردن توانایی‌های فکری و اعتماد به نفس کودکان را از جمله وظایف با اهمیت مراکز فرهنگی کانون دانست و تأکید کرد: باید ما هم با برنامه، نظام‌مند و یکپارچه حرکت و برای پرورش استعدادهای کودکان و بالا بردن اعتماد به نفس آنها و توانایی‌ها و مهارت‌هایشان تلاش کنیم تا در روند زندگی خود تحت تأثیر دشمنان این مملکت قرار نگیرند.

وی مربی‌گری کودکان را وظیفه‌ای با اهمیت توصیف کرد و گفت کودکی که با زیر شلواری به کانون آمده بود از ما چه می‌خواهد و وظیفه ما در قبال او چیست؟ کانون نشان داده است در همه این سال‌ها مکانی بوده است برای شناسایی و پرورش استعداد بچه‌های ایران و از درون همین مراکز، چهره‌هایی بیرون آمدند که اکنون به نیروهایی توانمند و متخصص در کشور تبدیل شده‌اند در حالی که 30 سال پیش شاید فکر نمی‌کردیم این کودک به چنین هنرمند، نویسنده، متخصصی برجسته یا مدیری توانمند تبدیل شود.

در آیین گشایش 20 مرکز کانون، سیدمرتضی بختیاری استاندار اصفهان نیز در سخنانی بر اهمیت تعلیم و تربیت کودکان و نقش کانون در نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: شخصیت کودکان در همان سال‌های نخست زندگی شکل می‌گیرد و نهادهای تربیتی باید به این امر مهم توجه بیشتری نشان دهند.

در این آیین همچنین مهندس محمدحسین سجاد مدیرکل سازمان توسعه و نوسازی مدارس استان به عنوان مجری ساخت 16 مرکز با اشاره به روند ساخت این مراکز و مشکلات و موانع آن گفت: حضور کودکان در این مراکز خستگی را از تن همکاران ما بیرون خواهد برد.

این مراسم همچنین با برنامه‌های متنوعی مانند سرودخوانی و اجرای نمایش توسط کودکان همراه بود و در پایان نیز مسؤولین اداره کل توسعه و نوسازی مدارس و سازمان مسکن و شهرسازی استان به عنوان مجریان ساخت این مراکز از دست استاندار اصفهان و مدیرعامل کانون لوح تقدیر دریافت کردند.

 گفتنی است کتابخانه‌های جدید کانون با زیر بنای 48107 مترمربع در شهرهای قهدریجان، کوشک، کوهپایه، درچه، علویجه، هرند، ورزنه، حسن‌آباد، یزدانشهر، کهریزسنگ، حبیب‌آباد، آران و بیدگل، چرمهین، نایین، اردستان، خوانسار، کاشان و سمیرم احداث و مراکز شماره 2 و 10 اصفهان، باغبهادران، دهق، رهنان، بادرود و فریدون‌شهر نیز تجدید بنا شد که برای این مهم هزینه تخصیص یافته بود.

کد خبر 59905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز