ترجمه-احسان صفاپور: کمتر دانشگاهی در جهان هست که کتابخانه نداشته باشد اما در دنیای علم و دانش تعداد کتابخانه‌های مشهور دانشگاهی چندان زیاد نیست؛ کتابخانه‌هایی که آوازه آنها نه‌تنها دیوارهای دانشگاه و کشورشان را درنوردیده بلکه در جای‌جای دنیا از آنها به‌عنوان کتابخانه‌های شگفت‌انگیز یاد می‌شود.

کتابخانه

در ادامه با هفت کتابخانه دانشگاهی مشهور جهان آشنا می‌شوید که در اغلب رده‌بندی‌های جهانی از آنها به‌عنوان برترین کتابخانه‌های دانشگاهی جهان نام برده می‌شود.

کتابخانه کالج ترینیتی، دوبلین ایرلند

این کتابخانه بزرگ‌ترین کتابخانه جمهوری ایرلند است و از ساختمان‌های مختلف تشکیل شده که حدود پنج میلیون جلد کتاب در آن وجود دارد. قدیمی‌ترین و در عین حال زیباترین ساختمان این کتابخانه مربوط به گنجینه نسخه‌های خطی است که در قرن شانزدهم میلادی و سال 1592بنا شده است. مشهورترین کتابی که در این کتابخانه نگهداری می‌شود کتابی مربوط به قرن ششم میلادی است و نویسنده آن شخصی به نام «کلز» است. این کتاب خطی آراسته به تذهیب‌های سنتی اروپایی است. دانشجویان این کالج اغلب کتاب‌های نویسندگان بزرگی همچون جاناتان سوئیفت، برام استوکر، اسکار وایلد و ساموئل بکت را مطالعه می‌کنند.

کتابخانه عمومی دانشگاه کویمبرا، پرتغال

این کتابخانه بزرگ ابتدا در سال 1537میلادی در شهر کویمبرا ساخته شد و بعدها در سال 1725بازسازی شد. شاخص‌ترین و زیباترین ویژگی این کتابخانه معماری پرخرج آن است که به سبک باروک و توسط هنرمندان پرتغالی در زمان «شاه خوئوا پنجم» ساخته شده است. نزدیک به 250هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف در قفسه‌های ساخته شده از چوب‌های مرغوب جنگلی قرار دارد. قفسه‌هایی که در برخی موارد اشکال عجیب و غریب به‌خود گرفته وبعضا با طلا تزیین شده‌اند. این کتابخانه اکنون جزو میراث ملی کشور پرتغال است.

کتابخانه جورج پی‌بادی، دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور، مریلند

این کتابخانه که به «کلیسای جامع کتاب‌ها» مشهور شده در پردیس «پی‌بادی» دانشگاه جان هاپکینز واقع شده است. این مکان با شاخصه‌های معماری دوره نئوکلاسیک در قرن نوزدهم و با سرمایه‌گذاری «جورج پی‌بادی» بانکدار مشهور آمریکایی و معماری شخصی به نام «ادوارد جی» ساخته شده است. 300هزار عنوان کتاب در موضوعاتی چون تاریخ، ادبیات، معماری، هنر بریتانیا، گردشگری و مذهب در این کتابخانه وجود دارد. کتابخانه پی‌بادی که به‌خاطر زیبایی منحصربه‌فردش مشهور شده برای استفاده محصلان هنرستان موسیقی وابسته به دانشگاه جان هاپکینز همچنان دایر است اما دانشجویان و پژوهشگران دیگر نیز از آن استفاده می‌کنند.

کتابخانه دانشگاه هاروارد، ماساچوست

کتابخانه دانشگاه هاروارد، هر چند گرم، راحت و آرام است اما لزوما زیباترین کتابخانه جهان نیست. نگاهی گذرا بر فهرست کتاب‌های موجود در آن هر فردی را وامی‌دارد تا بگوید: «اینجا شگفت‌انگیزترین کتابخانه جهان است». این کتابخانه که در سال 1638میلادی بنا شده بالغ بر 15میلیون و 800هزار عنوان کتاب را در خود نگهداری می‌کند و از این بابت بزرگ‌ترین کتابخانه غیردولتی در سراسر جهان است. بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بخش این مرکز، کتابخانه موسوم به «ویدینر» است که بیش از سه‌میلیون عنوان کتاب دارد و در واقع کتابخانه مرکزی دانشگاه است. از مشهورترین کتاب‌های این کتابخانه نخستین نسخه چاپی کتاب مقدس است که قدمت آن به عصر گوتنبرگ بازمی‌گردد. مجموعه امکانات و تجهیزات این کتابخانه به دانشجویان این دانشگاه اجازه نخواهد داد برای پژوهش و مطالعه سراغ کتابخانه دیگری را بگیرند.

کتابخانه ریگز، دانشگاه جورج تاون، واشنگتن

دانشجویان دانشگاه جورج تاون از قرن نوزدهم میلادی به این‌سو همچنان از کتابخانه ریگز استفاده می‌کنند. این خانه بزرگ که پیش‌تر کتابخانه اصلی یک کالج محسوب می‌شد امروز به یکی از گنجینه‌های مهم نگهداری اسناد و نسخه‌های تاریخی تبدیل شده است. ساختمان این کتابخانه در سال 1889ساخته‌شده و به افتخار پدر روحانی، فرانسیس ریگز نامگذاری شده است. حدود 110هزار عنوان کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شود و اگرچه معدود دانشجویانی هستند که هنوز از فضا و امکانات این کتابخانه استفاده می‌کنند، اما همچنان این کتابخانه طرفداران پروپاقرص خود را حفظ کرده است.

کتابخانه باینک ریر، دانشگاه ییل، کنتاکی

این کتابخانه در سال 1963توسط خانواده باینک ساخته شده و به دانشگاه مشهور و بزرگ ییل اهدا شد. این کتابخانه امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های نسخ خطی و کتاب‌های کمیاب در جهان شناخته می‌شود. بنای مدرن ساختمان این مجموعه توسط شرکت معماری اسکیدمور، اوئنگز و مریل طراحی شده و نمای بیرونی و ظاهری متفاوتی با ساختمان‌های مرسوم دانشگاهی دارد. پنجره‌های ساختمان به شکلی طراحی شده که نور مفید برای مطالعه در روز را تأمین کند اما همین پنجره‌ها مانع تابش اشعه‌های مضر به داخل ساختمان می‌شود و نسخه‌ها و مطالعه‌کنندگان آنها را از گزند مضرات نور آفتاب حفظ می‌کند. بسیاری از پژوهشگران جهان می‌گویند این کتابخانه بهشت محققان نسخ کهن و خطی است.

تالار مطالعه رادکلیف، دانشگاه آکسفورد، انگلستان

این تالار بخشی از کتابخانه مشهور «بادلیان» آکسفورد بوده که دومین کتابخانه بزرگ در سراسر بریتانیاست. ساختمان این تالار به سبک بادلیان و به‌منظور استقرار کتابخانه تخصصی علوم دانشگاهی در سال 1749میلادی ساخته شده است. در حال حاضر کتاب‌های بزرگ و حجیم علمی دانشگاه آکسفورد در این محل نگهداری می‌شود و همچنین میزبان گنجینه سکه، آثار حجمی و مجسمه‌های تاریخی و گرانبها نیز هست. برخلاف بسیاری از کتابخانه‌های دانشگاهی جهان، دانشجویان این دانشگاه تنها حق دارند در محل این کتابخانه از نسخه‌های موجود استفاده کنند.

onlinecollege. org

کد خبر 195575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز