گروه ادب و هنر: درحالی‌که چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آخر این هفته در مصلای تهران برگزار می‌شود،

نمایشگاه

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر ساماندهی و نظارت بر فعالیت گیم‌نت‌های کشور به‌ویژه در شهر تهران تاکید کرد.
مهدی چمران با بیان اینکه ورود مسئولان برای ساماندهی و نظارت بر فعالیت گیم‌نت‌ها باید برنامه‌ریزی شده باشد، افزود: شورای اسلامی شهر تهران از هیچ کمکی در این رابطه دریغ نمی‌کند و اگر پیشنهادی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وجود داشته باشد،

با حوصله و نظر مثبت آن را بررسی می‌کند. این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه نظر اعضای شورای شهر در رابطه با ساماندهی فعالیت گیم‌نت‌ها مثبت است، گفت: متأسفانه امروزه در گیم‌نت‌های ما بازی‌های متناسب با فرهنگ بومی و ملی مردم و جوانان کشور ارائه نمی‌شود که علت اصلی آن، نبود نظارت و ساماندهی است.

چمران، نظام ملی رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تدوین و در کشور اجرا می‌شود را یکی از اقدامات مؤثر این بنیاد در چند سال اخیر بیان کرد و افزود: این حرکت، حرکت بسیار مثبتی است. البته درباره ساماندهی و نظارت بر فعالیت گیم‌نت‌ها، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش برد بلکه باید تمامی نهادهایی که به نوعی با این مسئله درگیر هستند با بنیاد همکاری کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظارت بر فعالیت گیم‌نت‌ها، عرضه بازی‌های غیرمجاز در این مکان‌ها را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: ساماندهی و نظارت بر گیم‌نت‌ها ضمن جلوگیری از عرضه بازی‌های قاچاق، موجب رونق تولیدات داخلی که درون‌مایه‌های بومی و ملی دارد، می‌شود. رئیس شورای‌عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه گیم‌نت‌ها بازی‌های مناسبی عرضه نمی‌کنند و همین مسئله یکی از عوامل بروز رفتارهای ناهنجار در میان جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای است.

چمران تصریح کرد: حوزه بازی‌های رایانه‌ای و ساخت بازی‌هایی که فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران را نشان دهد، نیازمند یک حرکت قوی از سوی متولیان فرهنگی است و تمامی نهادها باید با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در رشد و شکوفایی این رسانه جدید در کشور همکاری کنند.

چهارمین نمایشگاه و جشنواره

اما نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، در چهارمین سال فعالیت خود بار دیگر نیمه مهرماه به مصلای تهران می‌رود تا تولید‌کنندگان محصولات نرم‌افزاری، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات رسانه‌های دیجیتال در این نمایشگاه به معرفی و فروش محصولات و خدمات خود بپردازند.

جشنواره‌ رسانه‌های دیجیتال هم مسابقه‌ای است که در آن نرم‌افزارهای ثبت نام شده در بخش‌ها و عناوین مختلف باهم به رقابت پرداخته و کارشناسان براساس کاربرگ‌ها (فرم‌های مخصوص بررسی نرم‌افزار) به هر نرم‌افزار امتیاز خاصی می‌دهند و در نهایت در هر عنوان تعدادی نرم‌افزار به‌عنوان کاندیدای دریافت جایزه معرفی و در مرحله‌ آخر در هر عنوان 3 اثر برگزیده شده که علاوه بر دریافت جوایز نفیس و معرفی از طریق رسانه‌های جمعی، از حمایت‌های مختلف مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برخوردار خواهند شد.

30 سال دفاع مقدس

بخش 30 سال دفاع مقدس امسال برای نخستین‌بار در 2بخش محتوایی و حجمی با برپایی نمایشگاه‌ها و مجموعه سایت‌ها در جشنواره رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود.در بخش نمایشگاهی3 مجموعه نمایشگاهی با عنوان‌های جنگ رسانه‌ای، نمایشگاه دیروز، امروز، فردا و نمایشگاه دستورالعمل‌های مقابله با جنگ نرم برپا خواهد شد.

در بخش محتوایی نیز مجموعه سایت‌هایی از سراسر کشور حضور دارند که در قالب نرم افزار در حوزه دفاع مقدس کارکرده‌اند. غرفه‌هایی نیز با نام‌های مجموعه ضد‌صهیونیست، مجموعه حامیان انقلاب اسلامی در خارج از کشور و مجموعه نورقدس جوان در نمایشگاه حضور دارند و در بخش فعالیت‌های حجمی نیز تونل هفت خوان برپا خواهدشد.این تونل به‌صورت حجمی و تجسمی شامل هفت خوان است که به 7 اتفاق مهم که در جریان انقلاب و دفاع مقدس رخ داده است، می‌پردازد.

این هفت خوان به مباحث انقلاب و رژیم شاه، ترورهای اول انقلاب، آغاز دفاع مقدس، ‌ رحلت امام، مقابله با ویرانی، سازندگی و حوادث انتخابات 88 می‌پردازد و آخرین خوان آن نیز هفت خوان مقابله با جنگ رسانه‌ای است. در بخش آغاز دفاع مقدس این تونل، 8 فرمانده شهید دفاع مقدس به‌صورت روایتگری دیجیتال معرفی خواهند شد.

تهران در 100 سال آینده

در بخش رسانه در آیینه هنر با استفاده از نمایش ایمایی مفاهیم رسانه‌های دیجیتال به بازدیدکنندگان آموزش داده می‌شود.
کارگردان نمایش‌های ایمایی در بخش رسانه در آیینه هنر در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور در این جشنواره گفت: در چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با بهره‌گیری از نمایش ایمایی که ترکیبی از هنر پانتومیم و سینمای صامت است مفاهیم رسانه‌های دیجیتال را با زبانی ساده و جذاب به مخاطبان ارائه می‌دهیم.

علیرضا ناصحی افزود: 3 بازیگر در این نمایش ایفای نقش می‌کنند که یک نفر از آنها بیرون از نمایش دیالوگ می‌گوید و گویندگی می‌کند و 2 بازیگر دیگر آن را به‌صورت پانتومیم اجرا می‌کنند. در طول برگزاری جشنواره 3 اپیزود کمدی - انتقادی در نظر گرفته شده است که توسط بازیگران به نمایش گذاشته می‌شود.

وی که تجربه حضور و اجرای پانتومیم را در سومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در کارنامه هنری خود دارد، افزود: سال گذشته استقبال قابل‌توجهی از نمایش‌های ارائه شده صورت گرفت و همین امر موجب شد تا گروهمان تلاشش را دوچندان کند تا بتوانیم در انتقال مفاهیم رسانه‌های دیجیتال موفق‌تر از قبل حضور پیدا کنیم.

محور این نمایش‌ها که هرکدام به‌مدت 20 دقیقه اجرا می‌شود شامل رسانه‌های دیجیتال، استفاده نادرست از موبایل و تهران در 100 سال آینده است. در طول برگزاری جشنواره هرروز از ساعت 10 تا 21 نمایش پانتومیم توسط این گروه هنری در بخش رسانه در آیینه هنر چهارمین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اجرا می‌شود.

اجرای عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی

عروسک‌های خیمه شب بازی با هدف نهادینه کردن فرهنگ استفاده از رسانه‌های دیجیتال در بخش رسانه در آیینه هنر چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال هنرنمایی می‌کنند. کارگردان و نویسنده این تئاتر عروسکی در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آنجا که اجرای نمایش در اذهان عمومی تاثیر بیشتری در انتقال مفاهیم دارد سعی کرده‌ایم با عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی، مفاهیم رسانه‌های دیجیتال را به بازدیدکنندگان چهارمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال ارائه دهیم.

هادی حسنعلی افزود: 11شخصیت عروسک دستکشی این نمایش، کاملا ایرانی هستند و توسط 2 عروسک گردان در کنار مرشد و بچه مرشد ایفای نقش می‌کنند. وی به تجربه حضور خود در نمایشگاه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اجرای نمایش توسط عروسک‌های نخی برنامه اجرا کردیم که با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد. ‌جشنواره رسانه‌های دیجیتال امسال از 16 تا 24 مهرماه در مصلای تهران برپا خواهد شد.

کد خبر 117545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز