دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها شماره 78 فصلنامه رسانه (ویژه تابستان 1388) را با موضوع رسانه‌ها و جنگ نرم منتشر کرد

rasaneh

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها، این شماره از فصلنامه رسانه با اختصاص مقالات آن به موضوع رسانه‌ها و جنگ نرم از زوایای گوناگون به نحوه عمل رسانه‌های غربی، تاکتیک‌های جنگ نرم، کارکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، ... و سیاست‌های رسانه‌ای مقابله با جنگ نرم می‌پردازد.

نگاهی به مطالب و محتوای مقالات رسانه اشاره به آن دارد که امروزه به مدد گسترش فناوری‌های اطلاعاتی، ارتباطات و مناسبات جهانی بیش از گذشته گسترش یافته و رو به پیچیدگی بیشتری گذاشته‌اند. در این روند نظام‌های استثماری غربی به منظور حفظ منافع و در پی اهداف سلطه طلبانه خویش به اشکال متفاوت و توسعه یافته تری از رویارویی و مقابله روی آورده و ضمن عملیات روانی گسترده و فشارهای سیاسی رسانه ای تلاش دارند تا نظام های سیاسی ناهمگون و مخالف با خود را به زانو درآورده و صدمات و مخاطرات جدی بر آنها وارد کنند. مجموعه این اقدامات روانی، تبلیغاتی، رسانه‌ای و سیاسی که یک جامعه یا گروه هدف را نشانه می‌گیرد، اصطلاحاً «جنگ نرم» نامیده می‌شود.

جنگ نرم در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که جامعه هدف را نشانه گرفته و در پی از پا درآوردن اندیشه و فکر طرف مقابل است. در این جنگ تلاش بر آن است تا با سست کردن حلقه‌های فکری و فرهنگی و بمباران خبری و تبلیغاتی جبهه حریف موجبات تزلزل سیاسی - اجتماعی کشور مقابل فراهم شده و به شکست و انفعال واداشته شود.

در فضای نوین جنگ نرم، رسانه‌ها اذهان و دل‌های مخاطبان بسیار گسترده‌ای را در کشورها و جوامع گوناگون هدف قرار می‌دهند تا بتوانند قدرت نرم یک گروه یا کشور رقیب را تضعیف نمایند. جنگ نرم به دلیل پیچیدگی و اتکا به قدرت نرم از ویژگی‌های بسیار زیاد و متنوعی برخوردار است و طبقه‌بندی‌های خاصی دارد. انتشار شایعات، نشت اطلاعات، هک و خرابکاری در سایت‌ها و نفوذ به پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی، ... از تکنیک‌های متداول و اصلی جنگ نرم است که به کرات در فضای مجازی و یا رسانه ای به کار گرفته می شود.

این شماره از فصلنامه با پرداختن به این موضوع از جهات و ابعاد گوناگون تلاش دارد تا ضمن آشنایی مخاطب با شیوه‌ها، ابزارهای رسانه‌ای و روش های مورد استفاده رسانه‌های غربی در جنگ نرم، خواننده را در درک عمیق تر مطالب یاری داده و با پرداختن به سیاست‌های رسانه‌ای مقابله با جنگ نرم باب بحث‌ها و پژوهش‌های علمی بیشتری را در این حوزه بگشاید

کد خبر 116511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز