چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

دبیر‌کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، مهم‌ترین توقعات اصحاب رسانه را در سال جدید آسیب‌شناسی رسانه‌ها، تدوین نظام جامع رسانه، بازنگری قانون مطبوعات و به کار‌گیری راهبرد منسجم در تعامل با رسانه‌ها برشمرد.

به گزارش فارس، حسن اختری اضافه کرد: با توجه به مجموعه عملکرد دولت نهم و به‌ویژه دولت جدید، به‌نظر می‌رسد راهبرد منسجمی در برخورد، مواجهه و تعامل با رسانه‌ها دیده نمی‌شود. 

همچنین در دولت نهم شاهد بودیم که دیدار از پروژه‌ها و فعالیت‌های استانی شروع شد ولی هم‌اکنون دیگر‌ خبری از آن نیست و یا حداقل ما بی‌اطلاع هستیم. به‌نظر می‌رسد که دولت باید از سیاستی منسجم با اصحاب رسانه برخوردار باشد زیرا اگر توانمندی‌هایی که اصحاب رسانه دارند درست به کار گرفته شود می‌تواند در بحث مهندسی افکار عمومی بسیار کارساز باشد.

وی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد امسال آسیب‌شناسی رسانه‌ها ضروری است تا تکلیف نشریات زرد که باعث ضربه زدن به اصحاب مطبوعات می‌شوند روشن شود. همچنین لازم است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث آسیب‌شناسی نگاهی نیز به اقتصاد رسانه داشته باشد و در این راستا رسانه‌های دولتی و خصوصی را مد‌نظر قرار دهد.

همچنین تدوین نظام جامع رسانه کشور ضروری است و حتماً در تدوین آن باید از اصحاب مطبوعات و تشکل‌های صنفی سیاسی بهره گرفته شود. قانون مطبوعات، رسانه محور است و با یک تخلف، نشریه متخلف توقیف می‌شود، در حالی که ممکن است یک یا 2نفر در نشریه خاطی باشند ولی کل کارکنان آن مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و تکلیف آنها مشخص نیست! لذا در تدوین نظام جامع رسانه این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر قانون مطبوعات اگر چه قبلاً فقط نشریات نوشتاری را شامل می‌شد که با اصلاحیه جدید، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها نیز مشمول آن شدند اما اینکه قانون مطبوعات در این زمینه نیاز به بازنگری دارد از ضروریات است. 

وی افزود: بهتر است در این بازنگری درصورت تخلف رسانه به جای برخورد با رسانه با شخص خاطی برخورد شود. قانون مطبوعات فعلی، بیشتر تکلیف‌گرا است تا اینکه بخواهد به حق و حقوق اصحاب رسانه توجه داشته باشد؛ معمولاً می‌گویند هر تکلیفی در مقابل یکسری مسئولیت‌ها و اختیاراتی که داده می‌شود مطرح می‌شود لذا اصحاب رسانه طبق قانون به یکسری تکالیف مکلف شده‌اند ولی اینکه دولت و دستگاه‌های دولتی چه وظایفی در قبال مطبوعات دارند، معین نشده است که لازم است پررنگ‌تر و اجرایی‌تر شود.

در این راستا تا به حال ندیده‌ایم که مسئول و مدیری به‌علت استنکاف از همکاری با رسانه‌های ارتباط جمعی توبیخ شده باشد؛ مرجعی نیز وجود ندارد که در این صورت از حق‌و‌حقوق رسانه و خبرنگار حمایت کند.

اختری گفت: برای این منظور باید میثاق‌نامه اخلاقی حرفه‌ای رسانه‌ای با کمک اصحاب رسانه تدوین شود و به امضای اهالی رسانه برسد تا کسی که فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری می‌شود یا می‌خواهد وارد عرصه مطبوعات شود این میثاق‌نامه را امضا کند؛ همچون سوگندنامه‌ای که پزشکان ابتدای ورود به این حرفه امضا می‌کنند. همانطور که پزشکان با روح و روان افراد سر و کار دارند روزنامه‌نگاران نیز با فکر مردم سر و کار دارند و اگر فکر مردم از جسم آنها مهم‌تر نباشد یقیناً پایین‌تر هم نخواهد بود لذا تدوین میثاق‌نامه اخلاقی حرفه‌ای رسانه‌ای ضروری است.

کد خبر 107271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز