همشهری آنلاین: انتصابات مدیران جدید وزارت ارشاد و سانحه‌ای که برای اتوبوس حامل ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب تبریز رخ داد، از مهم‌ترین اخبار حوزه فرهنگ و ادب در هفته‌ای که گذشت، هستند.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: انتصاب معاون فرهنگی، مدیرکل ارشاد تهران و مدیرکل جدید رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد در کنار خبر سانحه برای اتوبوس ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تبریز که منجر به درگذشت نماینده انتشارات پارمیس شد، از اخبار مهم حوزه فرهنگ و ادب در این هفته هستند. وزیر ارشاد همچنین این هفته در یک سخنرانی، از سانسور در دولت قبلی انتقاد کرد. به علاوه پنج فصل جدید از برنامه‌های معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم توسط معاون مطبوعاتی جنتی اعلام شد. در ادامه اخبار حوزه فرهنگ و ادب را در این هفته مرور می‌کنیم.

معاون فرهنگی وزیر اشاد منصوب شد

یکی از انتصاب‌های مهم عرصه فرهنگ کشور که این هفته انجام شد، انتصاب معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود. به این ترتیب سیدعباس صالحی که سوابقش بیشتر معطوف به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسئولی نشریه «پگاه» است، به عنوان معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

صالحی متولد 1342 مشهد و دارای دکترای فلسفه است. عباس صالحی همچنین سابقه فعالیت به عنوان پژوهشگر و محقق و عضویت هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی قم را در کارنامه خود دارد.

انتصاب مدیر کل ارشاد استان تهران

این هفته همچنین با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل ارشاد استان تهران منصوب شد.

در کنار تغییر و تحولات مدیریتی در حوزه فرهنگ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی برزین ضرغامی را به سمت «مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران» منصوب کرد. ضرغامی، دارای دکترای جغرافیای سیاسی است و از جمله سوابق وی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کشور، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی کشور، مدیرکل مرکز فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو هیات مدیره و معاون موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، مدیر عامل خانه اندیشمندان، دبیر و عضو شورای سیاستگذاری کتاب شهرداری تهران.

مدیرکل جدید رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد معرفی شد

در ادامه تحولات جدید مدیریتی در وزارت ارشاد، محمد منصور کوشش هم با حکم جنتی به سمت مدیر کل رسانه‌های خارجی منصوب شد. در حکم علی جنتی، خطاب به محمد منصور کوشش آمده است: نظر به سوابق فرهنگی و تجربیات رسانه‌ای جنابعالی، به موجب این حکم به سمت «مدیر کل رسانه‌های خارجی» منصوب می‌شوید.

انتقاد وزیر ارشاد از وضعیت سانسور در دولت گذشته

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه معاونان سابق و جدید حقوقی، پارلمانی و امور استان‌ها، مطبوعاتی و اطلاع رسانی و امور فرهنگی که سه‌شنبه 16 مهر برگزار شد، گفت: من بسیاری از کتاب‌هایی را که در گذشته ممنوع اعلام شده، بررسی کردم و دیدم بسیاری از ایرادهایی که به آنها گرفته شده، بی‌ربط است.

جنتی در این برنامه گفت: گاهی برخی رمان‌ها و داستان‌ها اصلا قابل اصلاح نیست و نمی‌شود اجازه داد منتشر شوند از آن طرف هم ما باید در چارچوب قانون عمل کنیم، نه بر اساس سلیقه‌ها. من بسیاری از کتاب‌هایی را که در گذشته ممنوع اعلام شده‌اند، بررسی کرده‌ام و دیدم بسیاری از ایرادهایی که به آنها گرفته‌اند، بی ربط است. من فکر می‌کنم اگر قرآن هم وحی الهی نبود و اگر می‌دادند به دست بعضی از آقایان، حتما آن را رد می‌کردند و می‌گفتند برخی واژه‌های قرآن هم خلاف عفت عمومی است، نباید به این نوع اعمال سلیقه‌های شخصی توجه کنیم. باید بررسی کتاب توسط افراد فرهیخته و دانشمند و اهل نظر در همان رشته صورت گیرد.

سانحه برای اتوبوس حامل ناشران

اتوبوس حامل جمعی از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه استانی کتاب تبریز شنبه شب 13 مهر، در مسیر بازگشت به تهران دچار سانحه شد که بر اثر آن 16 نفر کشته و مجروح شدند. همایون امیر زاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، در این باره گفت: ناشران و غرفه داران بعد از نمایشگاه کتاب تبریز برای تهران سوار یک دستگاه اتوبوس شدند که خودروی آن ها در مسیر راه در فاصله زنجان به میانه نرسیده به پلیس راه، دچار سانحه انحراف از مسیر شده که بر اثر این سانحه 16 نفر از سرنشینان زخمی شده اند که متاسفانه یکی از آن ها به دلیل شدت جراحات پیش از رسیدن به بیمارستان، درگذشت.

بر اساس این گزارش ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تبریز پس از پایان این رویداد در ساعت 8 شب شنبه، غرفه های خود را ترک کرده و با دو دستگاه اتوبوس که به صورت شخصی آن ها را در اختیار گرفته‌اند، تبریز را به مقصد تهران ترک کرده اند و حادثه رخ داده برای یکی از این اتوبوس ها بوده است.

اعلام پنج فصل جدید از برنامه‌های معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد

مراسم معارفه حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی هم روز سه‌شنبه 16 مهر در سالن همایش‌های وزارتخانه همزمان با معارفه معاونان پارلمانی، فرهنگی و حقوقی وزارتخانه برگزار شد و برنامه‌های معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، ساعتی پس از معارفه انتظامی در 5 فصل اعلام شد.

انتظامی، سرفصل برنامه‌های جدید خود را در 5 فصل به ترتیب زیر اعلام کرد:

1ـ دفاع از حقوق رسانه و روزنامه‌نگاران و تلاش برای افزایش منزلت آنان از طریق 2ـ کوچک‌سازی و کاهش تصدیگری دولت از طریق 3 ـ توجه به اقتصاد مطبوعات و بهبود فضای کسب و کار رسانه‌ای 4ـ بازنگری، پیشنهاد، پیگیری اصلاح و تکمیل قوانین و آیین نامه‌ها 5 ـ توسعه دیپلماسی رسانه‌ای به مثابه یکی از پایه‌های دیپلماسی عمومی

انتخاب هیئت مدیره جدید انجمن قلم

هیئت مدیره جدید انجمن قلم ایران هم چهارشنبه شب 17 مهر مشخص شدند. محسن پرویز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مجمع عمومی انجمن قلم ایران در عصر روز چهارشنبه 17 مهر ماه اظهار داشت: مجمع سالانه انجمن قلم ایران، عصر چهارشنبه با حضور 119 نفر از اعضاء برگزار شد و طی آن و بر اساس آراء به دست آمده محمدرضا سرشار، محسن پرویز، راضیه تجار، کامران پارسی نژاد و محمد میرکیانی به عضویت در هیئت مدیره جدید انجمن قلم در آمدند.

اولین برگزیده جایزه ایرج افشار تقدیر شد

نخستین جایزه ایرج افشار به یک رساله دکتری‌ با عنوان «شناسایی و تحلیل ابعاد ساختاری و مفهومی فهرست سرعنوان‌های موضوعی فارسی در مقایسه با فهرست سرعنوان‌های موضوعی کنگره» اهدا شد.

در این مراسم که عصر روز سه‌شنبه 16 مهر برگزار شد، نخستین جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار به مبلغ 4 میلیون تومان به عاطفه شریف فارغ‌التحصیل رشته دکتری کتابداری از دانشگاه فردوسی مشهد برای رساله‌ «شناسایی و تحلیل ابعاد ساختاری و مفهومی فهرست سرعنوان‌های موضوعی فارسی در مقایسه با فهرست سر عنوان‌های موضوعی کنگره» اهدا شد.

کد خبر 234515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز