همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال به چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه های دیجیتال دو بخش جدید اضافه شده است، از «30 سال دفاع مقدس» و «پایان‌‌نامه‌‌ها و مقالات دانشگاهی» به عنوان بخش های جدید نمایشگاه امسال نام برد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «سیدمحمد حسینی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که امروز، هشتم مهرماه در نشست مقدماتی چهارمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌‌های دیجیتال سخن می گفت، ضمن بیان این مطلب افزود: به مرکز رسانه‌‌های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم بهای بیشتری داده شد و فعالیت‌‌های مختلفی در این مرکز انجام می‌‌شود که یکی از آن‌‌ها برگزاری نمایشگاه دیجیتال است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که از سال‌‌های قبل وجود داشت؛ امسال چهارمین جشنواره را برگزار خواهیم کرد و این امر، زمینه را برای حمایت بیشتر از بخش رسانه‌‌های دیجیتال مهیا می‌‌کند.

حسینی یادآور شد: در سه نمایشگاه گذشته بیش از بیست‌‌ هزار اثر شرکت و حدود یک و نیم میلیون نفر در مجموع از این نمایشگاه‌‌ها بازدید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اقدامات انجام شده توسط این در زمینه رسانه‌‌های دیجیتال، اظهار کرد: کارهای مفیدی در این باره انجام شده است که می‌‌توان به نظام‌‌مند کردن ساز و کار تکثیر حامل‌‌های دیجیتال در کشور، کمک به توسعه صادرات نرم‌‌افزارهای فرهنگی و مهم‌‌ترین آن‌‌ها اجرای قانون حمایت از حقوق پدید‌‌آورندگان نرم‌‌افزارهای رایانه‌‌ای اشاره کرد.

وی افزود: همچنین ثبت و شناسنامه‌‌دار کردن نرم‌‌افزارهای تولیدی در کشور آغاز شده و از دیگر اقدامات وزارت، راه‌‌اندازی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است که با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری تا کنون 20 خانه فرهنگ راه‌‌اندازی شده و 30 خانه فرهنگ در 30 مرکز استان نیز به زودی راه‌‌اندازی می‌‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اهداف این جشنواره، گفت: از اهداف چهارمین جشنواره رسانه‌‌های دیجیتال می‌‌توان به جریان سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه‌‌های دیجیتال، توسعه خط و زبان فازسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال، حمایت از افراد, مراکز, موسسات, تشکل‌‌ها و شرکت‌‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال و... اشاره کرد.

وی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه امسال در مصلای تهران و با 850 غرفه برگزار می‌‌شود که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است و نیز در بخش محصولات دیجیتال، رشد 60 درصدی داشتیم، البته رشد کمی مورد نظر نبوده نبوده و از لحاظ کیفی نیز ما هر سال رشد خوبی را شاهد بودیم. حسینی توضیح داد: امسال دو بخش جدید را به نمایشگاه اضافه کردیم؛ یک بخش به نام «30 سال دفاع مقدس» و بخش دیگر مربوط به پایان‌‌نامه‌‌ها و مقالات دانشگاهی است.

وی افزود: در این نمایشگاه، نشست‌های زیادی خواهیم داشت و یک روز را به عنوان «رایانه پاک» نامگذاری کردیم که همان بحث امنیت و سلامت در این فضای مجازی است، بویژه برای کودکان و نوجوانان که از آن استفاده می‌‌کنند و در این روز، 4 جلد کتاب در رابطه با این موضوع رونمایی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نرم‌‌افزاری نیز در حال طراحی است با عنوان «کنترل خانگی» که والدین برای اطمینان خاطر بیشتر از فرزند خود که در حال کار با رایانه است؛ می‌‌توانند از این نرم‌‌افزار بهره ببرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با برگزاری اینگونه نمایشگاه‌‌ها به سمتی حرکت می‌‌کنیم که ارتباط و پیوندی بین تولیدکنندگان نرم‌‌افزار در کشورهای اسلامی به وجود آید، گفت: در این نمایشگاه 150 سایت برتر جهان اسلام معرفی خواهد شد و 25 کشور تا کنون آمادگی خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام کرده‌‌اند. نمایشگاه دارای 16 بخش است که 6 بخش آن جشنواره‌‌ای و نمایشگاهی است و 10 بخش دیگر صرفاً نمایشگاهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: 6 بخش جشنواره‌‌ای و نمایشگاهی عبارتند از؛ نرم‌‌افزارهای رسانه‌‌ای، پایگاه‌‌های اینترنتی و وبلاگ‌‌ها، بازی‌‌های رایانه‌‌ای، نرم‌‌افزارهای تلفن همراه، هنرهای دیجیتال، پژوهش, فناوری و نوآوری و 10 بخش نمایشگاهی عبارتند از؛ بین‌‌الملل، نشست‌‌ها و کارگاه‌‌های تخصصی، شهر دیجیتال و اصلاح الگوی مصرف، مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه، خانواده و رسانه‌‌های دیجیتال، 30 سال دفاع مقدس، سازمان‌‌ها و استان‌‌ها، رسانه دیجیتال در آینه هنر، برگزیدگان ادوار جشنواره رسانه‌‌های دیجیتال و مسابقات.

حسینی درباره بازی‌‌های رایانه‌‌ای گفت: در بحث بازی‌‌های رایانه‌‌ای در دنیا بازی‌‌های فراوانی ارائه می‌‌شود اما ما که از تاریخ و میراثی ارزشمند برخورداریم؛ باید بازی‌‌های رایانه‌‌ای متناسب با فرهنگ بومی و ملی خودمان داشته باشیم که هم‌‌اکنون در کشور، تولید چنین نرم افزارهایی در دست اقدام است. 

کد خبر 117313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز