همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی درباره خطرات همه‌گیری بیماری‌ها در میان ده‌ها هزار افرادی که از پس از گریز از خشونت‌ها در لیبی در جنوب تونس جمع شده‌اند، هشدار داد.

refugees

به گزارش خبرگزاری فرانسه معاون دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، اریک لاروش در یک کنفرانس خبری گفت: "در حال حاضر با یک بحران انسانی به معنای دقیق کلمه روبه‌رو نیستیم، اما خطر همه‌گیری بیماری‌ها واقعی است."

لاروش پس از دیداری از اردوگاه آوارگان در منطقه گفت: "ما تجمع ده‌ها هزار نفر را در منطقه داریم. همه عناصر برای سربرآوردن یک همه‌گیری بیماری وجود دارد."

او "تجمع بسیار زیاد افراد و فقدان تسهیلات بهداشتی" هشدار داد و گفت: "مسئله اصلی این است که تمرکز افراد در این مکان کاهش پیدا کند."

"ما باید این آوارگان را هواپیما و کشتی به کشورهای خودشان بازگردانیم و سیستمی برای نظارت بر همه‌گیری‌ها و فراهم‌آوردن هشدار اولیه در مورد بیماری واگیردار ایجاد کنیم."

این آوارگان عمدتا کارگران خارجی از کشورهای مختلف هستند که در لیبی مشغول به کار بودند.

لاروش از همبستگی "بی‌نظیر" تونسی‌ها با آوارگان ستایش کرد.

به گفته او برای رفع نیازهای فوری سازمان جهانی بهداشت در جنوب تونس سه میلیون دلار لازم است.

لاروش افزود وضعیت بهداشت در نزدیکی مرز به با لیبی "می‌تواند از روزی به روزی دیگر تغییر کند." و هشدار داد در صورتی آوارگان به سرعت به کشورهای خود فرستاده نشوند، ممکن است یک مصیبت در مقیاس بزرگ رخ دهد.

لاروش اعلام کرد یک گروه سازمان جهانی بهداشت قرار است به شرق لیبی برود، تا نیازها در میان افراد این بخش کشور را که بوسیله مخالفان رهبر لیبی معمر قذافی را ارزیابی کند.

سازمان‌های کمک‌رسان و جامعع بین‌‌المللی در تلاش هستند از آشوب جلوگیری کنند و به هزاران نفری که در شرایطی نامناسب در مرز لیبی با تونس کمک برسانند.

برنامه غذای سازمان ملل یک طرح کمک اضطراری به ارزش 38.7 میلیون دلار را برای کمک به 2.7 میلیون نفر در لیبی، مصر و تونس اعلام کرده است.

کمیسیون اروپا نیز تصمیم گرفت که میزان کمک‌های اضطراری از سه به 10 میلیون یورو افزایش دهد.

کد خبر 129797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز