گروه بین‌الملل: درحالی‌که درگیری‌های سنگین نظامی در لیبی به اوج خود رسیده است، روز گذشته مخالفان در این کشور نخستین نشست رسمی خود را برای اتحاد در مقابل نیروهای قذافی برگزار کردند.

لیبی


سخنگوی شورای ملی لیبی روز گذشته با اعلام تشکیل این جلسه در شهر بنغازی برای تبادل نظر رهبران مخالفان تاکید کرد که این نشست با نگرانی از ترور رهبران مخالف به‌صورت کاملا سری برگزار شده است.

مصطفی عبدالجلیل، وزیر دادگستری سابق دولتی قذافی که پس از قیام مردم لیبی به مخالفان پیوسته است ریاست این شورای 30 نفره را بر عهده دارد. نشست مخالفان با خوشحالی آنها از تصرف شهر مهم و نفتی راس لانوف برگزار شد و مخالفان با اشاره به قتل‌عام مردم از سوی نیروهای قذافی بر ادامه مقاومت در برابر وی تاکید کردند. این در حالی است که مخالفان اعلام کرده‌اند که مقاومت مردم در شهر زاویه باعث عقب‌ راندن تانک‌ها و نیروهای قذافی از مرکز این شهر شده است.

شهر زاویه در 50 کیلومتری غرب طرابلس قرار دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که صبح روز گذشته تلاش نیروهای قذافی برای کنترل این شهر درگیری گسترده‌ای را به‌دنبال داشته است. نیروهای وفادار به قذافی از چند روز پیش در تلاش هستند که کنترل بخش‌هایی از این کشور را که در تصرف مخالفان است بار دیگر به دست بگیرند. یکی از سخنگویان مخالفان در شهر زاویه روز گذشته اعلام کرد که نیروهای قذافی ساعت 6 صبح با استفاده از تانک‌ها و شلیک تسلیحات سنگین وارد شهر زاویه شدند اما با مقاومت مردمی منطقه مرکزی این شهر را ترک کردند. گفته می‌شود درگیری‌ها در این شهر بسیار شدید بوده است.

هنوز آمار دقیقی از تعداد تلفات در این شهر در دست نیست اما برخی‌گزارش‌ها از کشته شدن حداقل 500 نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر خبر می‌دهد. مخالفان اعلام کرده‌‌اند که نیروهای قذافی در این حملات مناطق مسکونی را با تانک و شلیک راکت هدف قرار داده‌اند. یک شاهد عینی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که جنازه‌های زیادی خیابان‌های این شهر را پر کرده‌اند. از روز جمعه نیروهای قذافی در تلاش برای گرفتن شهر زاویه هستند که بیش از 18روز است در کنترل مردم قرار دارد.

مردم این شهر عقیده دارند که نیروهای قذافی با وجود عقب‌نشینی از منطقه مرکزی زاویه در فکر حمله دیگری هستند که ممکن است گسترده‌تر از حملات قبلی باشد. هزاران نفر از مردم در میدان اصلی شهر زاویه جمع شده‌‌اند تا برای مقابله با یک حمله دیگر آماده شوند. یکی از شهروندان شهر زاویه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره وضعیت این شهر را وخیم خواند و اعلام کرد که نیروهای قذافی هیچ ارزشی برای جان شهروندان این کشور قائل نیستند. وی گفت: سربازان قذافی هیچ رحمی در مقابل غیرنظامیان ندارند، آنها به همه ساختمان‌ها با گلوله‌های خمپاره و تانک حمله می‌کنند. این در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داده است که سیف الاسلام، پسر معمر قذافی 2 روز پیش به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و از مسئولان رژیم صهیونیستی برای نجات نظام لیبی کمک خواسته است. روز جمعه مخالفان در شرق طرابلس به بندر نفتی راس لانوف حمله کردند و توانستند کنترل این منطقه راهبردی را به دست بگیرند.

کد خبر 129825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز