گروه بین‌الملل: درحالی‌که حملات نیروهای قذافی به شهرهای تحت تصرف مخالفان هر روز گسترده‌تر می‌شود اظهارات مقام‌های آمریکا و متحدان غربی این کشور درباره دخالت نظامی در لیبی هم صریح‌تر شده است.

لیبی


همزمان با این مسئله روزگذشته مخالفان به معمرقذافی مهلتی 72ساعته برای ترک قدرت و خروج از لیبی دادند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین بار از زمان آغاز ناآرامی‌های لیبی به صراحت اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در ناتو در حال مذاکره درباره گزینه‌های مختلف از جمله گزینه نظامی درباره لیبی هستند. اوباما در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر استرالیا با غیرقابل‌قبول دانستن حملات نیروهای قذافی گفت: ما با مقام‌های ناتو درباره طیف گسترده‌ای از راهکارها از جمله گزینه بالقوه نظامی در واکنش به خشونت‌ها در لیبی مذاکره کرده‌ایم.

مقام‌های انگلیس و فرانسه هم روز گذشته اعلام کردند که در تلاش برای تصویب قطعنامه اعلام منطقه پرواز ممنوع در لیبی از سوی سازمان ملل هستند؛ مسئله‌ای که بسیاری آن‌را نخستین قدم برای مداخله نظامی در این کشور می‌دانند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته در این رابطه گفت: ما در تلاش نزدیک با متحدان خود، روی مقدمات اولیه تصویب قطعنامه اعلام منطقه پرواز ممنوع هستیم که نیازمند حمایت‌های منطقه‌ای خواهد بود. دیپلمات‌های فرانسه هم تاکید کرده‌اند که مقام‌های این کشور در حال گفت‌وگو در این رابطه در نیویورک (مقر سازمان ملل) هستند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هم به تازگی خواستار ایجاد منطقه‌ پرواز ممنوع بر فراز لیبی و برگزاری نشست فوری اتحادیه‌ عرب برای بررسی اوضاع این کشور شده‌اند. در بیانیه‌ای که بعد از نشست وزیران امورخارجه‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس منتشر شد کشورهای عضو این شورا خواستار حمایت از غیرنظامیان لیبیایی از طریق اتخاذ گام‌هایی نظیر ایجاد منطقه‌ پرواز ممنوع بر فراز این کشور شدند. این در حالی است که به‌تازگی گزارش‌‌های مختلفی از طرح ارسال مخفیانه تسلیحات آمریکا به لیبی از طریق عربستان منتشر شده است.

پرواز 24 ساعته هواپیماهای ردیاب ناتو

زمزمه‌های رسمی آمریکا و متحدانش برای دخالت نظامی در لیبی همزمان با 24 ساعته شدن پرواز هواپیماهای ردیاب ناتو مطرح شده است. ایوو دالدر، سفیر آمریکا در ناتو اعلام کرده است که پرواز هواپیماهای ردیاب آواکس در منطقه‌ مدیترانه و بر فراز لیبی از 10ساعت به 24 ساعت افزایش یافته است. این در حالی است که آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو هم اعلام کرده است که به نیروهای نظامی این سازمان دستور اجرای طرح‌های ضروری داده شده است تا آمادگی لازم را داشته باشند. وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو قرار است امروز و فردا در بروکسل با یکدیگر دیدار کنند که یکی از محورهای اصلی مذاکرات آنها مسئله لیبی خواهد بود.

افزایش گسترده حملات هوایی نیروهای قذافی

نیروهای وفادار به معمر قذافی روز گذشته حملات هوایی خود به‌ویژه در بندر نفتی راس لانوف را گسترش دادند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که جنگنده‌های متعلق به نیروهای قذافی اقدام به شلیک موشک به سوی مناطق مسکونی در این منطقه کرده‌اند اما هنوز هیچ گزارشی درباره میزان تلفات این حملات منتشر نشده است. نیروهای قذافی روز گذشته بار دیگر با پیشروی به سمت شرق برای تصرف شهرهای در دست مردم تلاش کردند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌ها در شهر «مصراته» کشته شدن حداقل 18 نفر را به‌دنبال داشته است.

اخبار ضد‌ونقیض درباره پیشنهاد کناره‌گیری قذافی

درحالی‌که در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره پیشنهاد کناره‌گیری مشروط قذافی منتشر شده است اما روز گذشته خبرها در این رابطه کاملا ضد‌و نقیض بود. تلویزیون دولتی لیبی روز گذشته خبرها درباره پیشنهاد قذافی برای کناره‌گیری از قدرت درصورت تامین امنیت خود و خانواده‌اش و عدم‌پیگرد قضایی را رد کرد. این در حالی است که برخی مقام‌های شورای ملی لیبی که در بنغازی توسط مخالفان تشکیل شده است، اعلام کرده‌اند که تماس‌هایی از سوی نمایندگان قذافی با به گزارش بی‌بی‌سی، در شهر بنغازی بسیاری از مخالفان اعتقاد دارند که خبرهای مربوط به کناره‌گیری قذافی از سوی رژیم این کشور برای ایجاد اختلاف میان معترضان منتشر شده است. این در حالی است که شبکه العربیه روز گذشته گزارش داد که مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی لیبی چشم‌پوشی از تحت پیگرد قرار دادن جنایی معمر قذافی، رهبر لیبی درصورتی‌که وی طی 72ساعت از قدرت کناره‌گیری کند را ممکن دانست. وی اعلام کرد درصورتی که قذافی طی این مهلت از کشور خارج شود و دست از بمباران مردم بردارد تحت پیگرد قضایی قرار نمی‌گیرد. با وجود این یکی دیگر از مسئولان رسانه‌ای این شورا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره هر نوع مذاکره با کسی که دستش به خون مردم لیبی آلوده است را رد کرد.

یک میلیون نفر؛ نیازمند کمک‌های فوری

حداقل یک میلیون نفر به‌ویژه در شهرهای زاویه و مصراته با حملات شدید نیروهای قذافی نیازمند کمک‌های فوری هستند و مسئولان سازمان ملل نسبت به بروز یک بحران انسانی در این مناطق هشدار داده‌‌اند. یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل روز گذشته با اعلام این مسئله هشدار داد که سازمان‌های امدادی به‌دنبال دسترسی فوری به این مناطق هستند.

کد خبر 130071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز