شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مناطق مختلف لیبی به ویژه شهرهای زاویه، راس لانوف و بن جواد روز شنبه نیز شاهد درگیری‌های شدید بین انقلابیون و نیروهای وابسته به قذافی است.

 درگیری‌ها شدید در مناطق مختلف لیبی

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در بن جواد سخن از عقب نشینی انقلابیون به دلیل بمباران و درگیری‌ها و نیز برای حمایت از راس لانوف به میان می‌آید، چرا که این شهر دیروز شاهد بمباران هوایی و دریایی و هدف قرار گرفتن با موشک‌های گراد بوده است.

 خبرنگار العالم که در خطوط مقدم درگیری در شهر راس‌لانوف حضور دارد، در مورد آخرین تحولات لیبی گفت: عقب نشینی انقلابیون از بن جواد برای حمایت از شهر راس لانوف بوده است که در معرض نفوذ مزدوران وقایق‌های توپدار مزدوران قذافی از سمت دریا شد و سعی کردند تا وارد شهر شوند تا بر بندر نفتی و برخی مناطق مرتفع مسلط شوند، ولی ناکام ماندند.

در خصوص شهر زاویه انقلابیون می گویند که بر بیشتر مناطق شهر مسلط شدند ولی تلویزیون لیبی اصرار دارد که نیروهای قذافی وارد شهر شدند و انقلابیون فقط در میدان مرکزی شهر هستند. واقعیت آن است که انقلابیون می گویند که نیروهای قذافی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی برای خود استفاده می کنند، یعنی آنها در یورش به شهر غیرنظامیان را جلوی خود قرار می دهند تا انقلابیون را تحت فشار قرار دهند، همین اتفاق چند روز پیش در بن جواد نیز رخ داد.

در مورد راس لانوف گفته می شود که بمباران هم هوایی و هم دریایی و با موشک‌های گراد صورت می گیرد. البته گفته می شود که بمباران به شدت بمباران روز جمعه نیست. روز جمعه بمباران پی در پی و بدون توقف صورت می‌گرفت.

در شهر بنغازی نیز مردم با حضور گسترده خود اظهارات سیف الاسلام درباره این شهر را با برگزاری تجمعات گسترده پاسخ دادند. ده‌ها هزار نفر از مردم این شهر روز جمعه در میدان تحریر تجمع کردند و برخی شخصیت‌ها به سخنرانی پرداختند. همگی برحمایت از انقلابیون تاکید کردند و با ماندن قذافی مخالفت قاطع کردند. همچنین از جامعه بین الملل خواستند تا وارد عمل شود و البته با دخالت مسقیم خارجی‌ها نیز مخالفت شدید شد. مردم بنغازی تاکید کردند که آنها نیازمند به یک تصمیم بین المللی در حمایت از لیبی هستند، علاوه بر این بر لزوم به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی تاکید دارند.

عدنان بورینی در ادمه گزارش مشروح خود تاکید کرد سخن از شرق راس لانوف به معنای سخن از بندر نفتی است. این بندر در شرق شهر واقع است، راس لانوف متشکل از یک منطقه مسکونی و یک بندر نفتی است، انقلابیون در این دو منطقه به طور اصلی متمرکز هستند. همچنین آنها خط ساحلی را نیز تحت مراقبت ونظارت قرار می دهند تا از ورود مزدوران و تک تیراندازها از طریق دریا جلوگیری کنند. نیروهای قذافی سعی می‌کنند تا بهم ریختگی و بی نظمی در میان نیروهای انقلابیون در بندر نفتی ایجاد کنند ولی نمی توانند حملات خود را تشدید کنند زیرا نگران بندر نفتی هستند.

در واقع ترس و نگرانی‌هایی میان مردم از انجام اقدامات پیش بینی نشده از سوی نیروهای قذافی وجود دارد. بویژه پس از اظهارات سیف الاسلام پسر قذافی . شورای ملی در حضور گسترده مردم تاکید کرد که از مستقر شدن یک کشتی جنگی در مقابل سواحل شهر هیچ ترس و نگرانی به دل راه ندهید . این کشتی وابسته به آنچه که موسوم به فرماندهی ستاد کل ارتش ملی لیبی تابع شورای ملی انتقالی است که از ارتش لیبی وابسته به قذافی جدا شده است آنها و گفتند که این کشتی جنگی برای حمایت شهر اینجا مستقر شده است.

خبرنگار العالم در پایان گزارش خود تاکید کرد با وجود تمام طرح‌های حمایتی که ارتش لیبی آزاد برای امنیت مردم تدارک دیده است، ولی با این حال ترس و نگرانی از اقدام قذافی برای بمباران همه شهرها وجود دارد و به این ترتیب مردم نگران هستند.

کد خبر 130280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز