گروه بین‌الملل: درحالی‌که حملات نیروهای قذافی علیه مخالفان این کشور به‌شدت گسترش یافته است، کشورهای اتحادیه عرب در نشست حساس خود خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شدند.

نیروهای مخالف لیبی

رسانه‌های دولتی لیبی گزارش دادند که نیروهای وفادار به قذافی توانسته‌اند کنترل شهر نفتی بریقه در شرق این کشور را از مخالفان پس بگیرند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به خاطر شدت حملات، نیروهای مردمی که تجهیزات کافی در اختیار ندارند مجبور به عقب نشینی از این منطقه شده‌اند. نیروهای قذافی همچنین با ادامه آتش سنگین توپخانه خود در تلاش هستند به پیشروی خود در مناطق شرقی ادامه دهند.

روز شنبه هم این نیروها وارد شهر نفتی راس لانوف در شمال این کشور شده و کنترل این شهر و پالایشگاه نفت آن را در اختیار گرفتند. مخالفان در لیبی از مدتها پیش برای جلوگیری از پرواز جنگنده‌ها و بمباران هوایی، خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور شده‌اند. کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست ویژه خود درباره اوضاع لیبی به‌صورت رسمی از شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام منطقه پرواز ممنوع را درخواست کردند. اتحادیه عرب عضویت لیبی در این سازمان را به حالت تعلیق درآورده است و نمایندگان لیبی در این جلسه حضور نداشتند.

تمام ۲۲ عضو این اتحادیه همچنین تصمیم گرفتند تماس‌های رسمی را با شورای ملی انتقالی لیبی که توسط مخالفان معمر قذافی تشکیل شده، آغاز کنند. کشورهای عضو اتحادیه عرب در کنار درخواست برای اعلام منطقه پرواز ممنوع هر نوع دخالت نظامی در لیبی را رد کرده‌اند. اعلام منطقه پرواز ممنوع از سوی بسیاری نخستین گام شروع یک جنگ در لیبی به حساب می‌آید. در این شرایط نیروهای بین‌المللی حق دارند جنگنده‌های رژیم قذافی را در آسمان لیبی هدف قرار دهند. پیش از این اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده بودند برای اقدام نظامی در لیبی، به پشتیبانی کشورهای منطقه نیاز دارند. دولت آمریکا که از مدتها پیش اعلام کرده است که در حال بررسی گزینه مداخله نظامی درباره لیبی است با صدور بیانیه‌ای تصمیم اتحادیه عرب را یک گام مهم توصیف کرد. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هم تاکید کرده است که کشورش از لحاظ نظامی توانایی ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را دارد. این در حالی است که چین و روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند با اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی مخالفت جدی دارند.

مقاومت در بنغازی

شهر بنغازی همچنان پایگاه اصلی معترضان به حساب می‌آید و نیروهای زیادی از این شهر به مناطق دیگر لیبی اعزام می‌شوند. نیروهای قذافی به همین خاطر تلاش گسترده‌ای دارند تا پیشروی خود را به سمت این شهر ادامه دهند. مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی روز گذشته به همین خاطر هشدار داد درصورتی‌که نیروهای قذافی به شهر بنغازی برسند، نیم میلیون نفر را قتل عام خواهند کرد.وی اعلام کرد: مخالفان نیروهای زیادی جهت مبارزه با نیروهای وابسته به قذافی در اختیار دارند اما اگر تحریم‌هایی علیه کشتی‌ها و هواپیماهای قذافی اعمال نشود، مخالفان با سختی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند. عبدالجلیل تاکید کرد که ملت لیبی آماده مبارزه با قذافی است و بر مبارزه با نیروهای وی پافشاری دارد.

پاداش 60 میلیون دلاری

عبدالمنعم الهونی‌، سفیر سابق لیبی در اتحادیه عرب از پاداش 60 میلیون دلاری برای دستگیری معمر قذافی خبر داد. وی که نماینده شورای انتقالی لیبی در اتحادیه عرب است گفت:
60 میلیون دلار مبلغ زیادی است اما بزرگ‌تر از تلاش برای ممانعت از خونریزی و هدر رفتن درآمد نفت نیست. عبدالمنعم الهونی‌ تاکید کرد: در حال حاضر رسیدن به راهکاری برای نجات دادن ملت لیبی از دست معمر قذافی رهبر لیبی بسیار مهم است. به‌ویژه آنکه وی برای از بین بردن ذخایر نفتی و کشتار مردم اصرار دارد. درمقابل، دولت لیبی هم اعلام کرده است هر کسی که بتواند مصطفی عبدالجلیل وزیر دادگستری نظام قذافی و رئیس شورای ملی مخالفان را دستگیر کند نیم میلیون دینار دریافت می‌کند.

کد خبر 130382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز